PENGARUH KECERDASAN EMOSIONAL, KECERDASAN INTELEKTUAL DAN PERILAKU BELAJAR TERHADAP TINGKAT PEMAHAMAN AKUNTANSI (STUDI PADA MAHASISWA AKUNTANSI SYARIAH UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SALATIGA)

The Influence of Emotional Intelligence, Intellectual Intelligence, and Learning Behavior on The Level of Accounting Understanding

  • Nur Isnaini Universitas Islam Negeri Salatiga
  • Dwi Muryani Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam, UIN Salatiga
  • Nur Kabib Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam, UIN Salatiga
Keywords: Accounting Understanding, Emotional Intelligence, Intellectual Intelligence, Learning Behavior

Abstract

Through emotional intelligence, intellectual intelligence, and learning behavior, individuals can improve their understanding of accounting. Currently, with formal education on emotional intelligence and intellectual intelligence, it is expected that students can develop their ability to understand accounting concepts. Therefore, with a deep understanding of accounting, this encourages an increase in the quality of analysis and evaluation which can ultimately improve the efficiency of decision making and management of financial information. The purpose of this study was to determine whether there is an effect of emotional intelligence, intellectual intelligence, and learning behavior on the level of accounting understanding. This type of research uses quantitative methods with a sample of 127 respondents. The source of data obtained in this study was from distributing questionnaires. The update in this study is the addition of intellectual intelligence variables and the use of multiple intelligence theory and attribution theory. While the data analysis technique used in this study uses multiple linear regression analysis. The results of this study indicate that emotional intelligence has a positive and insignificant effect on the level of accounting understanding. Intellectual intelligence and learning behavior have a positive and significant effect on the level of accounting understanding. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astiti, N. R., & Pustikaningsih, A. (2016). Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual Dan Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi.

Budhiyanto, Suryanti J. Dan Nugroho, I. P. (2013). “Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. Jurnal Ekonomi Bisnis, X, 260–281.

Ferdiansyah, R. (2016). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kualitas Hasil Pemeriksaan Audit Pemerintah (Studi Empiris Pada Bpkp Perwakilan Provinsi Dki Jakarta). Jurnal Akuntansi Dan Bisnis, 16(2), 109–121.

Ghozali, I. (2011). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program Ibm Spss19 (Edisi 5). Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Goleman, D. (2003). Emotional Intelligence. Pt Gramedia Pustaka Utama.

Hanum, I. M., Zainal, A., Gary, C., Sibarani, G. T., & Herliani, R. (2023). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Intelektual, Dan Perilaku Belajar Terhadap Pemahaman Akuntansi Pada Mata Pelajaran Akuntansi Dasar Di Smks Muhammdiyah 04 Medan. Liabilities Jurnal Pendidikan Akuntansi, 6, 46–58.

Hanum, Z., Saragih, F., & Ningsih, R. W. (2023). Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Pada Mahasiswa Akuntansi Feb Umsu. 7, 312–321.

Hidayatullah, S. (2023). Metodologi Penelitian Pariwisata. Uwais Inspirasi Indonesia.

Mahmud, M. D. (2020). Pengaruh Kecerdasan Intelektual , Emosional , Dan Spiritual Terhadap Pemahaman Akuntansi ( Studi Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Muhammadiyah Maluku Utara ). 22(1), 47–56.

Nita, D. (2019). Kecercadasan Majemuk Dan Implikasinya Dalam Pendidikan. Jurnal Psikologi, 6(1), 40–49.

Nugroho, P. I., & Cahyaningtyas, M. (2022). Pengaruh Kecerdasan Emosional , Kecerdasan Intelektual , Kecerdasan Spiritual , Kecerdasan Sosial Dan Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. Ekuitas:Jurnal Pendidikan Ekonomi, 10(1), 81–90.

Oemar, F., & Fani, F. D. O. (2001). Pengaruh Kecerdasan Emosional , Kecerdasan Spiritual Dan Perilaku Belajar Terhadap Pemahaman Akuntansi. Jurnal Akuntansi Kompetif, 1(0761).

Siagian, D., & Sugiarto. (2000). Metode Statistika Untuk Bisnis Dan Ekonomi. Gramedia Pustaka Utama.

Sofyra, T., Sukartini, & Septriani, Y. (2023). Pengaruh Kecerdasan Emosional , Minat Belajar , Dan Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Dasar ( Studi Kasus Mahasiswa Akuntansi Politeknik Negeri Padang ). Accounting Information System, Taxes, And Auditing, 2(1), 32–45.

Wahjusaputri, S. (2022). Statistika Pendidikan Teori Dan Aplikasi. Cv. Bintang Semesta Media.

Wardani, N. W. R., & Ratnadi, N. M. D. (2017). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Intelektual, Dan Perilaku Belajar Pada Tingkat Pemahaman Akuntansi. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 20, 1133–1161.

Weisinger, H. (2006). Emosional Intelligence At Work: Pemandu Pikiran Dan Perilaku Anda Untuk Meraih Kesuksesan. Pt Bhuana Ilmu Populer.

Wijayanti, A. (N.D.). Teknil Dasar Pengolahan Data Kuantitatif.

Published
2024-12-28
How to Cite
Isnaini, N., Muryani, D., & Kabib, N. (2024). PENGARUH KECERDASAN EMOSIONAL, KECERDASAN INTELEKTUAL DAN PERILAKU BELAJAR TERHADAP TINGKAT PEMAHAMAN AKUNTANSI (STUDI PADA MAHASISWA AKUNTANSI SYARIAH UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SALATIGA). Jurnal Akuntansi, 10(2), 84-98. https://doi.org/10.30598/jak.10.2.84-98