Pengaruh Motivasi, Parental Influence, dan Pengetahuan Artificial Intelligence Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Dalam Memilih Karier Sebagai Akuntan Publik (Studi Kasus: Mahasiswa Akuntansi Perguruan Tinggi di Kota Bengkalis)
Abstract
This study aims to analyze the influence of motivation, parental influence, and knowledge of Artificial Intelligence (AI) on accounting students' interest in choosing a career as a public accountant at a college in Bengkalis Regency. The approach used is quantitative with data collection through questionnaires distributed to 132 7th semester accounting students from Bengkalis State Polytechnic, STIE, and STAIN using purposive sampling techniques. The results showed that motivation did not have a significant effect on student interest, with a t-count value of 1.389 which was smaller than the t-table of 1.657 and a significance of 0.167 (> 0.05). Parental influence has a positive and significant effect on student interest, with a t-count value of 8.098 (> t-table 1.657) and a significance of 0.000 (< 0.05). Knowledge of AI did not have a significant effect with a t-count value of 0.733 and a significance of 0.465 (> 0.05). Simultaneously, the three factors have a significant effect on student interest with an F-count value of 35.776 and a significance of 0.000 (<0.05). This finding provides insight to educators and policy makers to pay attention to the role of parental influence in students' career decisions. This study also provides new contributions in understanding the factors that influence students' interest in choosing a career as a public accountant.
Downloads
References
Ajzen, I. (1991). The Theory Of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211.
Febrianti, R. (2021). Analisis Pengaruh Persepsi Profesi Dan Motivasi Terhadap Minat Mahasiswa Menjadi Akuntan Publik. Journal of Industrial Engineering & Management Research, 2(3), 101-114.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25 (9th ed.). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro
Ghozali, I. 2016. Aplikasi Analisis Multivariete dengan Program IBM SPSS 23. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hasibuan, Melayu S.P. 2007. Manajemen Sumber Daya Manusia. PT Bumi Aksara. Jakarta
Hidayah, N., & Hermansyah, F. (2018). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Bandar Lampung tahun 2016/2017. Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 3(2), 87-93.
Institut Akuntan Publik Indonesia (IAPI). (2023). Direktori Kantor Akuntan Publik dan Akuntan Publik Tahun 2023.
Lukman, H., & Juniati, C. . (2015). Pengaruh Nilai Intrinsik, gender, Parental Influence, Persepsi Mahasiswa dan Pertimbangan Pasar Kerja dengan Pendekatan Theory of Reasoned Action Model terhadap Pemilihan
Made, I. N. H. A. N., & Ratnadi, D. (2022). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Program Studi Akuntansi Dalam Pemilihan Karier Menjadi Akuntan Publik.
Mide, N. Z. (2023). Pengaruh Motivasi Terhadap Minat Menjadi Akuntan Perusahaan pada Mahasiswa Akuntansi Politeknik Negeri Ujung Pandang. AKUNSIKA: Jurnal Akuntansi dan Keuangan, 4(1), 10-15.
Prayitno, E. (1989). Motivasi Dalam Belajar Dan Berprestasi. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.
Rahma, N., & Murdiansyah, I. (2023). Analisis determinan minat mahasiswa Prodi Akuntansi UIN Malang berkarier sebagai akuntan publik. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 7(1), 901-922.
Uno, H. B. (2008). Teori Motivasi Dan Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara, 11-54.
Warsitasari, I. A. T. S., & Astika, I. B. P. (2017). Pengaruh Motivasi, Persepsi, Penghargaan Finansial, Pasar Kerja Dan Pengakuan Profesional Pada Pemilihan Karier Akuntan Publik.
Copyright (c) 2025 The Author(s)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.