PERBEDAAN HASIL BELAJAR SISWA YANG DIAJARKAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING DAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM SOLVING PADA MATERI STATISTIKA UNTUK SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 20 AMBON
Abstract
This study aims to find out: (1) the learning outcomes of students taught using the discovery learning model on statistical material for grade VIII students of SMP Negeri 20 Ambon; (2) student learning outcomes taught using problem solving learning models on statistical material for grade VIII students of SMP Negeri 20 Ambon; (3) differences in student learning outcomes taught using the discovery learning model and the problem solving learning model in statistical material for grade VIII students of SMP Negeri 20 Ambon. The type of research used is Quasi Experimental with a Nonequivalent Control Group design. The population in this study was all grade VIII students of SMP Negeri 20 Ambon, totaling 44 students using saturated sampling techniques, 22 students from class VIII-1 and 22 students from class VIII-2 were taken to be sampled. The instrument used in this study is a test question. The results showed that there were differences in the learning outcomes of grade VIII students of SMP Negeri 20 Ambon who were taught using the discovery learning learning model and the problem solving learning model on statistical material. This can be seen from the results of the t-test, namely the sig of value. (2-tailed) = 0.013 < α= 0.05 so that accepted and rejected.
Downloads
References
Cintia, N. I., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF DAN HASIL BELAJAR SISWA. Perspektif Ilmu Pendidikan, 32(1), 67 - 75. https://doi.org/10.21009/PIP.321.8
Dewi, D., Khodijah, S., & Zanthy, L. (2020). Analisis Kesulitan Matematik Siswa SMP pada Materi Statistika. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 1-7. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i1.148
Fajri, Z. (2019) MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA SD. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, [S.l.], v. 7, n. 2, p. 64-73, https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v7i2.478.
Haan, M., Mataheru, W., & Laamena, C. (2020). PERBEDAAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS VII SMP NEGERI 19 AMBON YANG DIAJARKAN DENGAN MODEL PEMBELAJARAN STUDENT FACILITATOR AND EXPLAINING DAN MODEL PEMBELAJARAN KONVENSIONAL. Jurnal Pendidikan Matematika Unpatti, 1(1), 16-20. https://doi.org/10.30598/jpmunpatti.v1.i1.p16-20
Hodiyanto., Budiyono., &Isnandar Slamet. (2016). “Eksperimentasi Model Pembelajaran Problem Posing Dan Problem Solving Dengan Pendekatan PMR Terhadap Prestasi Belajar Dan Kemampuan Komunikasi Matematis Ditinjau Dari Kreativitas Siswa Kelas VII SMP Negeri Di Kabupaten Sukoharjo.” Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika 4(2): 199–214. https://jurnal.uns.ac.id/jpm/article/view/10866.
Junika, N., Izzati, N., & Tambunan L. R., (2020). “Pengembangan Soal Statistika Model PISA Untuk Melatih Kemampuan Literasi Statistika Siswa.” Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika 9(3): 499–510.
Laamena, C. Martha, W Mataheru, and Febrilia F Hukom. 2021. “Perbedaan Hasil Belajar Siswa Kelas Viii Smp Menggunakan Model Problem Based Learning (Pbl) Berbantuan Aplikasi Swishmax Dan Model Pembelajaran Konvensional Pada Materi Prisma Dan Limas.” BAREKENG: Jurnal Ilmu Matematika Dan Terapan 15(1): 29–36.
Laamena, C. M., Mataheru, W., & Hukom, F. (2021) “PERBEDAAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS VIII SMP MENGGUNAKAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) BERBANTUAN APLIKASI SWISHMAX DAN MODEL PEMBELAJARAN KONVENSIONAL PADA MATERI PRISMA DAN LIMAS”, BAREKENG: J. Math. & App., vol. 15, no. 1, pp. 029-036,
Latifah., Teli., & Afriansyah, E. A. (2021. “Kesulitan Dalam Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Materi Statistika.” Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME) 3(2): 134–50.
Mawardi, M., & Mariati, M. (2016). Komparasi Model Pembelajaran Discovery Learning dan Problem Solving Ditinjau dari Hasil Belajar IPA pada Siswa Kelas 3 SD di Gugus Diponegoro - Tengaran. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(1), 127–142. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i1.p127-142
Mone, F., & Abi, A. M. (2018). “Model Discovery Learning Berbantuan Geogebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah.” Jurnal Penelitian Pendididkan 20(2): 120.
Munaji., & Setiawahyu, M. I. (2020). “Profil Kemampuan Matematika Siswa Smp Di Kota Cirebon Berdasarkan Standar Timss.” Teorema: Teori dan Riset Matematika 5(2): 249–62.
Nabila, Ni’matul, Bahauddin Azmy, and Via Yustitia. 2023. “Discovery Learning Dan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Inovasi dan Teknologi Pendidikan 1(3): 289–95.
Novita, L., Windiyani, T., Sakinah, A. R. (2020). “Pengaruh Penerapan Model Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa.” Widyagogik: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar 7(2): 148–63.
Nugroho, Miftah, Mawardi, and Suhandi Astuti. 2016. “Komparasi Model Pembelajaran Discovery Learning Dan Problem Solving Ditinjau Dari Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Kelas 3 Sd Di Gugus Diponegoro-Tengaran.” Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan 6(1): 127–42. https://doi.org/10.21107/widyagogik.v7i2.7441
Nurbayanti, S. Z. (2023). “Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Learning Materi Meraih Ketakwaan Dengan Berpuasa Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Viii D.” Prosiding Pendidikan Profesi Guru Agama Islam (PPGAI) 3(1).
Nurhadi., & Alfitry, S. (2020). “Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Dan Pemberian Motivasi Oleh Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Menengah Pertama Se-Kecematan Rumbai Pesisir.” PALAPA : Jurnal Studi Keislaman dan Ilmu Pendidikan 8(1): 41. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/palapa.
Pinahayu, E. A. R. (2017). “Problematika Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Pada Pelajaran Matematika SMP Di Brebes.” Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika 1(1): 77–85. https://doi.org/10.32502/jp2m.v1i1.686
Purwanto. (2009). Prinsip-Prinsp Dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Safitri, D. (2022). “Implementasi Model Discovery Learning Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Di Sekolah Dasar.” : 1–121.
Setiaji, R., Koeswanti, H. D., Giarti, S. (2018). “Perbedaan Penggunaan Discovery Learning Dan Problem Solving Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas 4 Sd Gugus Cokro Kembang Jenawi Karanganyar.” Jurnal Basicedu 2(1): 11–18.
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D Dan Penelitian Pendidikan). Bandung: ALFABETA.
Suminar, O. S., & Meilani, R. I. (2016). “Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Dan Problem Based Learning Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik.” Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper) 1(1): 80–89.
Taihuttu, S. M, Moma, L., & Gaspersz, M. (2021). “The Difference Of Student Learning Outcomes Taught By Geogebra Software Assissted Discovery Learning Model And Problem Solving Learning Model On Transformation Geometry.” Jurnal Pendidikan Matematika (JUPITEK) 4(1): 7–13.
Turrosifah, Habibah, and Dori Lukman Hakim. 2020. “Komunikasi Matematis Siswa Dalam Materi Matematika Sekolahan.” Prosiding Sesiomadika 2(1).
Wardhana, I R, and M Lutfianto. 2018. “Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Ditinjau Dari Kemampuan Matematika Siswa. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 6 (2), 173–184.”
Wijarnarko, Y. (2017). “Model Pembelajaran Make A Match Untuk Pembelajaran IPA yang Menyenangkan. “Jurnal Taman Cendekia 01: 52-59.
Copyright (c) 2023 Dina Inggrid Tronanawowoy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan Matematika Unpatti is an Open Access Journal. The authors who publish the manuscript in Jurnal Pendidikan Matematika Unpatti agree to the following terms:
Jurnal Pendidikan Matematika Unpatti is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International . This permits anyone to copy, redistribute, remix, transmit and adapt the work provided the original work and source is appropriately cited.
This means:
(1) Under the CC-BY license, authors retain ownership of the copyright for their article, but authors grant others permission to use the content of publications in Jurnal Pendidikan Matematika Unpatti in whole or in part provided that the original work is properly cited. Users (redistributors) of Jurnal Pendidikan Matematika Unpatti are required to cite the original source, including the author's names, Jurnal Pendidikan Matematika Unpatti as the initial source of publication, year of publication, volume number, issue, and Digital Object Identifier (DOI); (2) Authors grant Jurnal Pendidikan Matematika Unpatti the right of first publication. Although authors remain the copyright owner.