PROFIL KEMAMPUAN DASAR MATEMATIKA SISWA SMP KELAS VIII

  • Irmawaty Natsir Universitas Musamus
  • Dessy Rizki Suryani Universitas Musamus
  • Khumaeroh Dwi Nur'aini Universitas Musamus
Keywords: numbers, geometry, basic mathematical ability

Abstract

This research was conducted with the aim of describing the profile of the basic mathematical abilities of grade VIII junior high school students. The type of research used is descriptive qualitative with the subject of class VIII students at one of the State Middle Schools in Merauke, totaling 33 students. The data collection instrument used basic mathematics ability test questions which totaled 20 multiple choice questions. To analyze the data obtained, the steps consisting of data reduction, data presentation, and drawing conclusions were used using Miles and Huberman's analysis techniques. The results of the study showed that the basic math abilities of grade VIII students were moderate. With the highest basic mathematical abilities in the elements of numbers and the lowest in elements of geometry

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anwar, A., Maonde, F., & Masi, L. (2018). Deskripsi Pengetahuan Dasar Matematika Siswa SMP Negeri 1 Napabalano. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 6(2), 141–154.

Ayu, S., & Nurafni, N. (2022). Dinamika Learning Loss Materi KPK dan FPB di Masa Kebiasaan Baru. Jurnal Basicedu, 6(4), 6097–6109. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3158

Fauzi, I., & Arisetyawan, A. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Materi Geometri di Sekolah Dasar. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 27–35. https://doi.org/10.36418/jurnalsostech.v2i7.377

Ginanjar, A. Y. (2019). Pentingnya Penguasaan Konsep Matematika Dalam Pemecahan Masalah Matematika di SD. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 13(1), 121–129. www.jurnal.uniga.ac.id

Hadi, S. (2016). Scaffolding dalam Menyelesaikan Permasalahan KPK dan FPB. Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 1(1), 141–148. https://doi.org/10.21154/ibriez.v1i1.16

Hamidy, A., & Syam, H. (2020). Peningkatan Kemampuan Dasar Matematika Siswa SMA melalui Kegiatan Klinik Matematika. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(2), 153–160. https://doi.org/10.15294/kreano.v11i2.25921

Lestari, N., & Suryani, D. R. (2019). Penggunaan Variasi Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Minat Belajar Matematika Siswa Kelas XI IPS 3 SMA Negeri 2 Merauke. Musamus Journal of Mathematics Education, 1(2), 74–79. https://doi.org/10.35724/mjme.v1i2.1376

Lestari, R. S., Rohaeti, E. E., & Purwasih, R. (2018). Profil Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau dari Kemampuan Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(1), 51–58.

Munaji, M., & Setiawahyu, M. I. (2020). Profil Kemampuan Matematika Siswa Smp Di Kota Cirebon Berdasarkan Standar TIMSS. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(2), 249. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i2.3732

Nurhayati, Suryani, D. R., Pratama, R. A., & Taufik, A. R. (2022). Penerapan Realistic Mathematics Education ( RME ) Dalam Meningkatkan Minat Dan Prestasi Belajar Matematika. Science Map Journal, 4(2), 67–73.

Oktaviana, V., & Aini, I. N. (2021). Deskripsi Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP Kelas VIII. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(3), 587–600. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i3.587-600

Palapasari, R., Kadir, & Anggo, M. (2017). Pengaruh Penerapan Konstruktivis Realistik Dan Kemampuan Dasar Matematika Terhadap Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 46–56.

Permatasari, D. (2021). Analisis Kesulitan Siswa dalam Kegiatan Transformasional Berpikir Aljabar. Jurnal Gantang, 6(1), 19–27. https://doi.org/10.31629/jg.v6i1.2523

Taufik, A. R., & Natsir, I. (2022). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pecahan: Suatu Kasus Siswa Sekolah Menengah Pertama. MATH-EDU: Jurnal Ilmu Pendidikan Matematika, 7(1), 36–45. https://doi.org/10.32938/jipm.7.1.2022.36-45

Tobondo, Y. V., & Sinaga, Y. V. R. (2014). Identifikasi dan Analisis Kesulitan Siswa Kelas IV Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Topik Pecahan, KPK dan FPB. In Prosiding Seminar Nasional Sains dan Pendidikan Sains IX2 (Vol. 5, Issue 1, pp. 848–854). UKSW Salatiga.

Wahyudi. (2019). Analisis Kesalahan Siswa pada Tes Kemampuan Dasar Matematika Kelas III Sekolah Dasar. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 3(1), 114–124.

Wulansari, W., & Kumaidi, K. (2015). Analisis Kesalahan Konsep Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Ujian Nasional Matematika SD. Jurnal Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang, 21(1), 97–105.

Yanti, Y. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah, Komunikasi Dan Konsep Diri Matematik Siswa Smp Melalui Pembelajaran Kontekstual Berbantuan Geogebra. Jurnal Penelitian Pendidikan, 16(2), 160–166. https://doi.org/10.17509/jpp.v16i2.4240

Published
2023-03-30
How to Cite
Natsir, I., Suryani, D., & Nur’aini, K. (2023). PROFIL KEMAMPUAN DASAR MATEMATIKA SISWA SMP KELAS VIII. Jurnal Pendidikan Matematika Unpatti, 4(1), 10-15. https://doi.org/10.30598/jpmunpatti.v4.i1.p10-15