ANALYSIS OF STUDENT’S DIFFICULTIES IN SOLVE CIRCULATION QUESTION IN CLASS VII SMP HARAPAN 2 MEDAN

  • Suci Dahlya Narpila UIN Sumatera Utara Medan
  • Hetty Elfina Universitas Pembinaan Masyarakat Indonesia
  • Sri Wahyuni Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Hasratuddin Hasratuddin Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
Keywords: analysis, student’s difficulties, circulation

Abstract

This research began with the researcher's anxiety regarding the low achievement in mathematics learning in class VII SMP Harapan 2 Medan. Considering the importance of mathematics lessons, it is necessary to carry out an analysis regarding the various difficulties students face when finding solutions to mathematical problems. This type of research is qualitative research with research subjects of as many as 14 students in class VII SMP Harapan 2 Medan. From the results of data analysis, it was found that there were four categories of student difficulties when solving mathematics problems on circle material, namely (1) difficulty understanding the concept of circles, radii finger, circumference, and various others; (2) Difficulty using mathematical tools (ruler) in solving mathematical problems; (3) Difficulty in understanding mathematical symbols; and (4) Not being careful in solving mathematics problems

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afriani, W. S., Isnainiah, & Damir, E. (2022). Rendahnya Hasil Belajar Siswa Terhadap Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas XI di SMK Negeri 1 Guguk Tahun 2022/2023. KOLONI : Jurnal Multidisiplin Ilmu, 1(4).

Amanda, F. d., 2024. Analisis Kesulitan Dalam Pembelajaran Matematika Pada Siswa Sekolah. Analisis Kesulitan Dalam Pembelajaran Matematika Pada Siswa Sekolah, 3(2), pp. 289-293.

Amanda, F., Nisa, S., & Suriani, A. (2024). Analisis Kesulitan Dalam Pembelajaran Matematika Pada Siswa Sekolah Dasar Ditinjau Dari Berbagai Faktor. Dewantara : Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 3(2).

Amrin Kamaria. (2021). Implementasi Kebjikan Penataan dan Mutasi Guru Pegewai Negeri Sipil di Lingkungan Dinas Pendidikan Kabupaten Halmahera Utara. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(3). https://doi.org/10.5281/ZENODO.4970644

Anggraeni, S. d., 2020. Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Matematika Di Sekolah Dasar. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 1(1), pp. 25-37.

Cahyani, C. d., 2018. Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Operasi Penjumlahan dan Pengurangan Bentuk Aljabar Bagi Siswa Kelas VII SMP Kristen 2 Salatiga. JTAM: Jurnal Teori dan Aplikasi Matematika, 2(1), pp. 26-30.

Dewi, S. H., Lestari, N. D. S., & Kalimantan, J. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berstandar NCTM (National Council of Teachers of Mathematics) di Sekolah Menengah Pertama (SMP) Kelas VII Pada Pokok Bahasan Statistika. Jurnal Edukasi, 2(3).

Diniarti, A. W. d., 2024. Identifikasi Kesulitan Belajar Matematika Peserta Didik Kelas V SDN 31 Mataram. Jurnal Educatio, 10(1), pp. 221-226.

Erawati, D., Rakhmawati, D., & Handayani, A. (2024). Peran Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa SD. Jurnal Akademik Pengabdian Masyarakat, 2(4).

Gunawan, I. (2023). Performa Guru Dalam Mengajar Konsep Lingkaran Pada Siswa SMP. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 9(2), 167. https://doi.org/10.24853/fbc.9.2.167-178

Hanyfah, S., Fernandes, G. R., & Budiarso, I. (2022). Penerapan Metode Kualitatif Deskriptif Untuk Aplikasi Pengolahan Data Pelanggan Pada Car Wash. Seminar Nasional Riset dan Inovasi Teknologi (SEMNAS RISTEK).

Mendrofa, A. S., & Mendrofa, R. N. (2023). Analisis Kesulitan Siswa Pada Pembelajaran Matematika di Kelas VIII SMP Negeri 2 Hiliduho Tahun Pelajaran 2021/2022. Pedagogy, 8(2).

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2005). Qualitative Data Analysis. (Terjemahan). UI Press.

Nurdewi, N. (2022). Implementasi Personal Branding Smart ASN Perwujudan Bangga Melayani di Provinsi Maluku Utara. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 1(2), 297–303. https://doi.org/10.55681/sentri.v1i2.235

Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374

Rikanah, D., & Winarso, W. (2016). Penguasaan Konsep Lingkaran Terhadap Kemampuan Spasial Matematika Siswa Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisi Lengkung Kelas VIII SMP Negeri 1 Kota Cirebon. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 15–25. https://doi.org/10.22342/jpm.10.1.3266.15-25

Setiani, N., Roza, Y., & Maimunah. (2022). Analisis Kemampuan Siswa Dalam Pemahaman Konsep Matematis Materi Peluang Pada Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 06(02).

Sulistiani, E., & Masrukan. (2016). Pentingnya Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika untuk Menghadapi Tantangan MEA. Seminar Nasional Matematika X Universitas Negeri Semarang.

Syahril, R. F., Saragih, S., & Heleni, S. (2021). Development Of Mathematics Learning Instrument Using Problem Based Learning Model On The Subject Sequence And Series For Senior High School Grade XI. Jurnal Prinsip Pendidikan Matematika, 3(1), 9–17. https://doi.org/10.33578/prinsip.v3i1.62

Zulfirman, R. (2022). Implementasi Metode Outdoor Learning Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di MAN 1 Medan. Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran, 3(2).

Zulkarnain, I. (2019). Pengaruh Kemampuan Awal terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 11(2), 88–94. https://doi.org/10.37640/jip.v11i2.94.

Published
2024-11-05
How to Cite
Narpila, S., Elfina, H., Wahyuni, S., & Hasratuddin, H. (2024). ANALYSIS OF STUDENT’S DIFFICULTIES IN SOLVE CIRCULATION QUESTION IN CLASS VII SMP HARAPAN 2 MEDAN. Jurnal Magister Pendidikan Matematika (JUMADIKA), 6(2), 80-88. https://doi.org/10.30598/jumadikavol6iss2year2024page80-88