KEMAMPUAN ANALISIS PESERTA DIDIK MTs NEGERI 1 MALUKU TENGGARA DALAM MENYELESAIKAN MASALAH MATEMATIKA

  • Nur Hasanah Wagola Universitas Pattimura
  • Wilmintjie Mataheru Universitas Pattimura
Keywords: ability analysis, higher order thinking skills, statistics

Abstract

Analysis skills is an ability that plays an important role for students in solving a problem. Students must be able to identify an element, apply strategies and conclusions in solving problems, make decisions, arrange problem elements and determine relationships in their settlement. High Order Thinking Skills (HOTS) are thinking skills at a higher level that require students to be able to think critically and creatively by describing parts of the information obtained, finding relationships between parts, constructing and finding solutions to the problems they face. The purpose of this study was to describe students' analytical abilities in solving mathematical problems with the High Order Thinking Skills (HOTS) type in statistics material. This study used a qualitative descriptive research method with the research subjects being class VIII students for the 2021/2022 academic year at MTs Negeri 1 Maluku Tenggara. The instrument in this study was a test item consisting of 2 High Order Thinking Skills (HOTS) questions on statistics. The results of the study showed that students fulfilled the analytical indicator abilities in the differentiating, organizing, and attributing phases

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, L. (2016). Upaya meningkatkan kemampuan pemahaman konsep dan pemecahan masalah matematika siswa SMP Negeri 4 Sipirok kelas VII melalui pendekatan matematika realistik (PMR). EKSAKTA: Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran MIPA, 1(1).

Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2010). Kerangka landasan untuk pembelajaran, pengajaran, dan asesmen. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Aryani, I., & Maulida, M. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika melalui Higher Order Thinking Skill (HOTS). Jurnal Serambi Ilmu, 20(2), 274-290.

Assegaff, A., & Sontani, U. T. (2016). Upaya meningkatkan kemampuan berfikir analitis melalui model problem based learning (PBL). Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 1(1), 38-48.

Dewi, S. V. 2013. Pengaruh Pembelajaran dengan Pendekatan Pemecahan Masalah Terhadap Peningkatan Kemampuan Analisis dan Sintesis Matematis Siswa SMK (Doctoral Dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Dinni, H. N. (2018, February). HOTS (High Order Thinking Skills) dan kaitannya dengan kemampuan literasi matematika. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 1, pp. 170-176)..

Fahrina, F., Jamal, A., & Salam, A. 2018. Meningkatkan Kemampuan Analisis Sintesis Siswa Kelas X MIA 6 SMA Negeri 2 Banjarmasin melalui Model Pengajaran Langsung dengan Metode Problem Solving. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 6(1), 98-117.

Mahyastuti, I., Dwiyana, D., & Hidayanto, E. (2020). Kemampuan berpikir analitis siswa dalam memecahkan masalah matematis. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 8(1), 1-6.

Mardiyati, I. (2017). Tingkat Kemampuan Analisa Dan Sintesa Mahasiswa Jurusan Pendidikan Guru Raudhatul Athfal Ftik Iain Pontianak Ta. 2016/2017. Khatulistiwa: Journal of Islamic Studies, 7(2).

Mataheru, Wilmintjie. 2019. Proses Kognitif dalam Pemecahan Masalah. Bandung: Alfabeta.

Nani, K. L. 2015. Kemampuan Penalaran Statistis, Komunikasi Statistis, dan Academic Help-Seeking Mahasiswa Melalui Pembelajaran Berbasis Proyek Berbantuan ICT (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Nilah, & Riszulfah Roza. 2020. Analisis Kemampuan Berpikir Analitis dan Evaluasi dalam Pembelajaran Fisika pada Topik Usaha dan Energi. Prosiding Seminar Nasional Fisika Universitas Negeri Jakarta.

Nisa, S., Zulkardi, Z., & Susanti, E. (2019). Kemampuan penalaran statistis siswa pada materi penyajian data histogram melalui pembelajaran PMRI. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 21-40.

Sartika, Septi Budi, & Ermawati Zulikhatin Nuroh. (2017). Peningkatan Keterampilan Berpikir Analisis Siswa SMP Melalui Pembelajaran IPA Terpadu Berbasis Keterampilan Proses Sains. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Sulistiani, E., & Masrukan, M. (2017, February). Pentingnya berpikir kritis dalam pembelajaran matematika untuk menghadapi tantangan MEA. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (pp. 605-612).

Wahyudiono, B. (2012). Ranking 1st Bukan Segalanya. RAIH ASA SUKSES.

Published
2023-06-05
How to Cite
Wagola, N., & Mataheru, W. (2023). KEMAMPUAN ANALISIS PESERTA DIDIK MTs NEGERI 1 MALUKU TENGGARA DALAM MENYELESAIKAN MASALAH MATEMATIKA. Jurnal Magister Pendidikan Matematika (JUMADIKA), 5(1), 20-30. https://doi.org/10.30598/jumadikavol5iss1year2023page20-30