LEARNING INNOVATION IN THE 21ST CENTURY AND ITS IMPLEMENTATION IN IMPROVING STUDENTS' KNOWLEDGE
Abstract
Abstrack: Education in the 21st century has experienced a very significant development in terms of learning. The purpose of this writing is to express what innovation activities have been carried out by educators in increasing student knowledge through analysis conducted by the author on various article sources that discuss similar topics. The research method used in writing is a descriptive research method fengan type of literature. This method is used to collect and analyze learning resources through articles on various journal houses. The results of this study show that learning innovation is carried out with a number of methods used such as flipped learning, blanded learning, e learning, project based learning, online method, offline method, home visit and so on. In addition, educators also use a number of applications as media in the learning process such as watshaap, gogle classroom, zoom and gogle meet. As for these processes, it can increase students' knowledge to, 1) conduct learning independently with their friends, 2) have knowledge in operating technology, 3) Follow learning anywhere, 4) Students easily access learning resources.
Downloads
References
Annisa Dwi Hamdani, N. N. S. S. (2022). INOVASI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM MENCIPTAKAN GENERASI EMAS 2045. Jurnal Pendidikan Guru, 3(3), 170–178.
Apriliani Zahra Rosyiddin, A., Cynthia Johan, R., Mulyadi -Inovasi Pembelajaran Sebagai Upaya, D., & Mulyadi, D. (2022). Inovasi Pembelajaran Sebagai Upaya Menyelesaikan Problematika Pendidikan Indonesia. Inovasi UPI. https://ejournal.upi.edu/index.php/JIK
Azhari, M. T., Nurhalizah, S., Amelia, N., Ramayani, F., Amalya, V. R., Sagala, H., Yolanda, P., Friska, N., Zairi, R. N., Pertiwi, D., Studi, P., Matematika, P., Tarbiyah, I., & Keguruan, D. (2023). Inovasi Pembelajaran Bimbingan dan Konseling di Era Teknologi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 14328–14335.
Burhan, F. M. P. (2022). Potret Tenaga Pendidik Dalam Inovasi Pendidikan Abad 21. 4(1), 74–88.
Deni Permana, I. K. M. S. Y. I. U. C. B. (2021). INOVASI PEMBELAJARAN DENGAN MODEL BLENDED LEARNING DI MASA PANDEMI COVID 19. VOCATIONAL: Jurnal Inovasi Pendidikan Kejuruan, 1(1), 31–47.
Fitriani, F., & Indriaturrahmi, I. (2020). Pengembangan e-modul sebagai Sumber Belajar Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas X MAN 1 Lombok Tengah. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: E-Saintika, 4(1), 16. https://doi.org/10.36312/e-saintika.v4i1.165
Frikson Jony Purba. (2017). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN METODE DEMONSTRASI. Jurnal Inovasi Pembelajaran Fisika, 1(1), 7–16.
Haidir & Salim. (2014). STRATEGI PEMBELAJARAN (Suatu Pendekatan Bagaimana Meningkatkan Kegiatan Belajar Siswa Secara Transformatif) (Rusmiati, Ed.; kedua). Perdana Publishing.
Hamda, N., Nurhasanah, E., & Tasia, F. E. (2021). PERAN GURU DALAM PELAKSANAAN PEMBELAJARAN INOVATIF. In Aufklarung: Jurnal Pendidikan (Vol. 1, Issue 2). http://pijarpemikiran.com/index.php/Aufklarung
Hasriadi. (2022). Metode Pembelajaran Inovatif di Era Digitalisasi. Jurnal Sinestesia, 12(1), 136–151. https://sinestesia.pustaka.my.id/journal/article/view/161
I Gusti Ngurah Triyana. (2021). Pembelajaran Mandiri Perspektif Sosiologi Antropologi Pendidikan. PURWADITA: JURNAL AGAMA DAN BUDAYA, 5(1), 25–30.
Kahar, M. I., Cikka, H., Afni, N., & Wahyuningsih, N. E. (2021). PENDIDIKAN ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0 MENUJU ERA SOCIETY 5.0 DI MASA PANDEMI COVID 19. Jurnal Studi Ilmu Pengetahuan Sosial, 2(1), 58–78. https://ombudsman.go.id/artikel/r/artikel--pendidikan-era-revolusi-industri-40-di-tengah-
Khatimah, H. (2021). Pengaruh Penggunaan Multimedia Terhadap Minat Belajar IPS Siswa SMK. Ainara Journal, 2(3), 222–229. http://journal.ainarapress.org/index.php/ainj
Khoerul Anam, S. Y. (2021). Inovasi Guru dalam Pembelajaran Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan (JISIP), 5(3), 120–127.
Khotimah, K. (2022). Efektifitas Pembelajaran Mandiri Berbasis Modul dalam MeningkatkanKemampuan Berpikir Tingkat Tinggi (KBTT) dan Efikasi Diri Materi Geometri Kelas VIII. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 4844–4853.
Muqoffi, T. S. M. (2022). KARAKTERISTIK DAN STRATEGI INOVASI PENDIDIKAN. Kabilah: Journal of Social Community, 7(14), 227–234.
Najib, M. A., Maunah, B., & Sayyid, U. (2022). Jurnal Manajemen Pendidikan Islam INOVASI PENDIDIKAN DI ERA DIGITAL (STUDI PELAKSANAAN PEMBELAJARAN DI JENJANG SD-SMP KABUPATEN TULUNGAGUNG). Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(1), 1–17.
Nisfi Setiana, L., Supriyatn, T., & Pristiawati Rahayu, dan. (2021). INOVASI PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DARING BERBASIS “MINI WEBINAR.” Jurnal Metamorfosa, 9(1), 1.
Nugroho1, W. A., Rahmawati2, R., Hanisah3, L., Permatasari, D., & Dayu4, K. (2022). PEMANFAATAN MEDIA APLIKASI iPUSNAS SEBAGAI SUMBER BELAJAR DALAM MENINGKATKAN LITERASI MEMBACA SISWA SD. Seminar Nasional Bahasa, Sastra, Seni, Dan Pendidikan Dasar 2 (SENSASEDA) 2, 13–18.
Okita Maya Asiyah, M. F. J. (2022). INOVASI PEMBELAJARAN PAI ABAD 21. Journal of Islamic Education Studies, 170–182.
Prasrihamni, M., Marini, A., Nafiah, M., & Surmilasari, N. (2022). INOVASI PENDIDIKAN JENJANG SEKOLAH DASAR DALAM PELAKSANAAN PEMBELAJARAN DI ERA DIGITAL. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 5(1), 82–88. http://journal.unismuh.ac.id/index.php/jrpd
Ratna Dewi, E. (2018). Metode Pembelajaran Modern Dan Konvensional Pada Sekolah Menengah Atas. PEMBELAJAR:Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 2(1), 44–52.
Toto Nusantara. (2018). Desain Pembelajaran 4.0. Disampaikan Pada Forum Seminar Nasional, Lembaga Penelitian Pendidikan (LPP) Mandala, Tema Membangun Pendidikan Yang Mandiri Dan Berkualitas Pada Era Revolusi Industri 4.0, 29 September 2018, Lombok, NTB, 1–16.
Wahyudin Nur Nasution. (2022). PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARANDAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP HASILBELAJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM (PAI) (S. Asrul Daulay, Ed.). PERDANA PUBLISHING.
Widianto, E., Anisnai’l Husna, A., Sasami, A. N., Rizkia, E. F., Dewi, F. K., Aura, S., & Cahyani, I. (2021). PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS TEKNOLOGI INFORMASI. Journal of Education and Teaching, 2(2), 213–224. http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/JETE
Widiyastuti, E., & Yuliastuti, M. N. (2022). Pemanfaatan Teknologi Smartphonedalam Pembuatan Media Pembelajaran pada Pembelajaran Daring Seni Budaya di Masa Pandemi. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 6(3), 544–552.
Copyright (c) 2024 PEDAGOGIKA: Jurnal Pedagogik dan Dinamika Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.