PEMBELAJARAN TARI MERAK BAGI SISWA TUNAGRAHITA RINGAN DI SLB C CIPAGANTI BANDUNG

  • Intan Purnamasari Pendidikan Seni Tari, FPSD, UPI-Bandung
Keywords: Learning, Media, Model and Evaluation of learning

Abstract

Learning Merak Dance For Lightweight Students Of Disabilities At SLB C Cipaganti Bandung.This research is the background of the difficulty of dance learning for children with lightweight disabilities. Learning dance at SLB C Cipaganti Bandung has a high level of difficulty when compared with dance learning in ordinary schools, Because the students are lightweight children with disabilities,who have difficulty in motor and concentration, while in dancing is needed strong motion, concentration and memory On every movement on a dance. This study aims to determine the Learning Process, Media, Methods and evaluation used in Learning Dance Merak For Students lightweight disabilities in SLB C Cipaganti Bandung. Approach in this research is qualitative with research method used is Descriptive. The result of the research shows that in the learning of Merak dance in SLB C Cipagati Bandung from learning process, media and methods and learning evaluation have not run well where the dance teacher is not from dance education, the teacher does not make the learning planning, the learning is done according to his experience. And Besides, the lack of interest in learning Studentsdance Merak.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amin.Moh.(1995). Ortopedagogik Anak Tunagrahita. Bandung: Depdikbud
Arikunto, Suharsimi. 2007. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Arif. S. Sadiman. (2003). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya.Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.
Arsyad,Azhar. 2008. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raya Grafindo
Astati.(2001). Persiapan Pekerjaan Penyandang Cacat Tunagrahita. Bandung : CV. Pandawa
Astati. (1995). Terapi Okupasi, Bermain dan Musik untuk Anak Tunagrahita, Bandung: Depdikbud
Astati. (1996). Pendidikan dan Pembinaan Karier Penyandang Tunagrahita Dewasa. Bandung: Depdikbud.
Budimansyah, Dasim. Suparlan. Danny Meirrawan. 2010. PAKEM. Bandung: PT. Genesindo
Danim, Sudarwan. 2010. Media Komunikasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Depdiknas. (2007). Pedoman Pengembangan Bidang Seni di Taman Kanak-kanak. Jakarta.
Departeman Pendidikan Nasional.2003. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka
Dimyati dan Mudjiono.(2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Gino, H. J. 1993. Belajar dan Pembelajaran I. Surakarta: Depdikbud RIUniversitas Sebelas Maret.
Hamalik, Oemar. (2011). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Hamalik, Oemar. (2001). Proses Belajar Mengajar.Jakarta : Bumi Aksara.
Hamalik, Oemar ,(2002). Psikologi Belajar Mengajar, Bandung: Sinar Baru Algensindo
Ibrahim, R & Nana, S.S. 2003.Perencanaan Pengajaran. Jakarta: Depdikbud &Rineka Cipta
Ismawati, Esti dan Margono Notopertomo. 1995. Perencanaan Pengajaran Bahasa Penuntun bagi Guru Muda dan Mahasiswa Calon Guru dalam MembuatPersiapan Mengajar. Surakarta: CV. Handayani.
Ismawati, Esti. 2009. Metode Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra. Yogyakarta: Cawanmas.
Jazuli.(2008). Paradigma Kontekstual Pendidikan Seni. Penerbit UNESA University, Semarang.
Jazuli.(1994) Telaah Teoritis Seni Tari. Semarang: IKIP Press
Muhibbin Syah. (2000). Psikologi Pendidikan.Bandung : Remaja Rosda Karya.
Mulyani Sumantri dan Johar Permana, 1999, Strategi Belajar Mengajar, Jakarta : Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi.
Mulyasa.E. (2002).Manejemen Berbasis Sekolah, Konsep, Strategi, dan Implementasi, Bandung. PT. Remaja Rosada Karya.
Mulyasa, E. 2007.Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatifdan Menyenangkan. Bandung: PT.Remaja Rosda Karya.
MS Sumantri. (2005). Pengembangan Keterampilan Motorik Anak Usia Dini.Jakarta: Dinas Pendidikan.
Sagala, Syaiful. (2011) konsep dan Pembelajaran. Bandung. Alfabeta
Suyanto dan Djihad Hisyam. (2010). Pendidikan Indonesia Memasuki Milenium III.Yogyakarta: Adicita Karya Nusa.
S.M. Lumbantobing. (2001). Anak dengan Mental Terbelakang. Balai Penelitian Fakultas Kedokteran Indonesia
Slameto.(2003). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Sukmara, Dian. 2003. Implementasi Program Life Skill. Bandung: MughniSejahtera.
Siswanto,( 2007).Kesehatan Mental;Konsep,Cakupan,danPerkembangannya, Yogyakarta : Penerbit ANDI.
Wardani, I.G.A.K. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Universitas Terbuka KTSP SD/MI 2011
Published
2020-02-05