PENINGKATAN PENGUASAAN MATERI GERAK MELINGKAR BERATURAN MELALUI IMPLEMENTASI PERMAINAN LUDO DALAM SETTING TEAMS GAME TOURNAMENT
Abstract
Abstract; Improving material mastery is a crucial aspect of the learning process and serves as the ultimate goal to be achieved. One method that can be used to enhance conceptual understanding is the cooperative learning model of Teams Games Tournament (TGT) by implementing the ludo game. This study aims to analyze the improvement in mastery of Uniform Circular Motion through the application of the ludo game in the TGT model at SMA Negeri 8 Ambon, involving 20 eleventh-grade students as research subjects. This study employs a one-group pretest-posttest design, with data collected through test and non-test techniques. The obtained data were then analyzed using a quantitative descriptive method. The research findings indicate that, in the initial stage, all students (100%) failed, with an average score of 12.29. However, during the learning process, there was a significant improvement in material mastery, as shown by an average score of 84.52. In the final stage, material mastery remained in the good category, with an average score of 82.50. Furthermore, the N-Gain test calculation showed a very high increase, with an average score of 0.80. Therefore, this study proves that implementing the ludo game in the TGT learning model is effective in enhancing students' mastery of Uniform Circular Motion.
Downloads
References
Bustami, Y., Mirnawati, & Utami, Y. E. (2022). Model Pembelajaran Teams Games Tournament: Studi Meta¬-Analisis Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Kognitif Peserta didik Sains. BIOSFER : Jurnal Biologi Dan Pendidikan Biologi, 7(7 No 1). https://doi.org/10.23969/biosfer.v7i1.5454
Ediyanto, E., Gistituati, N., Fitria, Y., & Zikri, A. (2020). Pengaruh Pendekatan Realistic Mathematics Education Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Materi Matematika Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(1), 203–209.
Effendy, I., & Abi Hamid, M. (2016). Pengaruh pemberian pre-test dan post-test terhadap hasil belajar mata diklat hdw. dev. 100.2. a pada peserta didik smk negeri 2 lubuk basung. VOLT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 1(2), 81–88.
Farikhah, L., Purbasari, I., & Shokib Rondli, W. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Tgt Dengan Media Ludo Terhadap Hasil Belajar Kognitif Peserta didik Kelas V Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 4225–4233. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.1257
Fathurohman, I., & Purbasari, I. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Peserta didik SDN 5 Gondoharum Kudus Melalui Model TGT dan Media DaperR. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 6(3), 264–274.
Harefa, D. (2020). Peningkatan Strategi Hasil Belajar IPA Fisika Pada Proses Pembelajaran Team Gateway. Jurnal Ilmiah Aquinas, 3(2), 161–186.
Hevriansyah, P., & Megawanti, P. (2017). Pengaruh kemampuan awal terhadap hasil belajar matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 2(1), 37–44.
Indriliza, L., & Iswendi, I. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Permainan Ludo Kimia Berbasis Chemo-Edutainment (CET) Pada Materi Sistem Koloid Terhadap Hasil Belajar Peserta didik Kelas XI SMAN 3 Pariaman. Edukimia, 1(2), 15–23.
Lubis, S. (2022). Inovasi Pembelajaran Berbasis Digital untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik Sekolah Dasar. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 2(12), 1121–1126.
Maha, D. A. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Permainan Ludo Fisika Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas X Di MAN 1 Inovasi Subulussalam. UIN Ar-Raniry Banda Aceh.
Mahesti, G., & Koeswanti, H. D. (2021). Pengembangan media pembelajaran permainan monopoli asean untuk meningkatkan hasil belajar tema 1 selamatkan makhluk hidup pada peserta didik kelas 6 Sekolah Dasar. Mimbar PGSD Undiksha, 9(1), 30–39.
Megawati, A. T., Sholihah, M., & Limiansih, K. (2023). Implementasi computational thinking dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 9(2), 96–103.
Nisa, S. A., & Muchtar, T. (2022). Peranan Tripusat Pendidikan pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 9615–9621.
Rahmi, D., Putra, M. A., & Kurniati, A. (2021). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis berdasarkan Adversity Quotient (AQ) peserta didik SMA. Suska Journal of Mathematics Education, 7(2), 85–94.
Rofiqoh, A., Khoiriyah, M., Juhaeni, J., Anshori, M., & Safaruddin, S. (2024). Pembelajaran IPAS berbasis TPACK; Pengaruhnya pada Hasil Belajar Peserta didik Kelas IV. Journal of Instructional and Development Researches, 4(3), 162–171.
Rohmaniyah, S. N. (2021). Relevansi Karakter Religius dalam Film Nussa-Rara terhadap Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Telaah Konten Film Animasi Islam sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam). IAIN KUDUS.
Rohmawan, E. P. (2018). Prediksi Kelulusan Mahapeserta didik Tepat Waktu Menggunakan Metode Desicion Tree Dan Artificial Neural Network. J. Ilm. Matrik, 20(1), 21–30.
Setyowati, D., Qadar, R., & Efwinda, S. (2022). Analisis Motivasi Peserta didik Berdasarkan Model ARCS (Attention, Relevance, Confidence, and Satisfaction) dalam Pembelajaran Fisika berbasis E-Learning di SMA Se-Samarinda. Jurnal Literasi Pendidikan Fisika (JLPF), 3(2), 116–129.
Soleh, M. I., Kurnia, D., & Sunarya, D. T. (2017). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe teams games tournament (TGT) pada pembelajaran PIPS untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik pada materi sumber daya alam dan kegiatan ekonomi. Tersedia Online: Http://Ejournal. Upi. Edu/Index. Php/Penailmiah/Article/View/12416.
Tamaela, E. S., Latupeirissa, A. N., & Sapulete, H. (2022). Peningkatan Kemampuan Kognitif Melalui Implementasi Media Software Proteus Dalam Setting Cooperative Learning Pada Materi Listrik Dinamis. PHYSIKOS Journal of Physics and Physics Education, 1(1), 30–37.
Verlina, A. A. (2018). Pengaruh Penggunaan Modul Kontekstual Berbasis Multirepresentasi Pada Pembelajaran Hukum Gravitasi Newton Terhadap Pemahaman Konsep Peserta didik.
Wacanno, L. M., Tamaela, E. S., & Latupeirissa, A. N. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Riset Untuk Meningkatkan Penguasaan Materi Fluida Dinamis. Science Map Journal, 5(1), 40–46.
Wijaya, T. T., Purnama, A., & Tanuwijaya, H. (2020). Pengembangan media pembelajaran berdasarkan konsep Tpack pada materi garis dan sudut menggunakan hawgent dynamic mathematics software. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 3(3), 205–214.
Copyright (c) 2025 PEDAGOGIKA: Jurnal Pedagogik dan Dinamika Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.