Isu-Isu dalam Kaitan Pendidikan Perspektif Global Berwawasan ke SD-an
Abstract
Global education is becoming increasingly relevant in facing the challenges of the 21st century, including in the context of learning in elementary schools (SD). However, its implementation still faces various obstacles at the elementary education unit level. This article discusses five main issues that hinder the integration of global education in elementary schools, namely: (1) lack of teacher understanding of the concept and urgency of global education, (2) limited learning resources that support globally-oriented teaching, (3) dominance of local curricula that have minimal relevance to international issues, (4) difficulty in simplifying global issues to suit the characteristics of elementary school-age students, and (5) minimal training and policy support to strengthen teacher capacity. Through a literature review approach and reflective analysis of educational practices in Indonesia, this article highlights the importance of policy reform, improving teacher competence, and providing contextual learning resources so that global education can be implemented early on. It is hoped that this article will be an initial contribution to strengthening global education that is in line with the characteristics of elementary education in Indonesia.
Downloads
References
Hakim, R., & Nurdin, M. (2021). Tantangan guru dalam mengajarkan isu global di sekolah menengah. Jurnal Pendidikan Global, 13(1), 45–52.
Herlina, D., & Rachmawati, E. (2021). Studi pustaka sebagai metode dalam penelitian kualitatif. Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 10(2), 112–119.
Husna, N. (2021). Kurikulum pendidikan di Indonesia dalam perspektif global. Jakarta: Pustaka Cendekia.
Islami, A. (2022). Sejarah kurikulum pendidikan Indonesia dari masa kolonial hingga sekarang. Jurnal Sejarah Pendidikan, 8(1), 55–70.
Lestari, F., & Gunawan, A. (2022). Inovasi pembelajaran dan tantangan ketersediaan sumber belajar di SD. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 10(2), 77–85.
Lestari, W., & Nugroho, D. (2023). Kesenjangan akses sumber belajar global di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 11(2), 65–74.
Lestari, I., & Wibowo, A. (2023). Pembelajaran kontekstual berbasis proyek sebagai strategi integrasi isu global. Jurnal Inovasi Kurikulum, 9(2), 76–85.
Maulida, N., & Sari, D. P. (2020). Analisis ketersediaan sumber belajar dalam pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2), 112–119.
Prasetyo, H., & Rachmawati, S. (2021). Pendidikan global di sekolah dasar: Antara ideal dan realitas implementasi. Jurnal Inovasi Pendidikan, 8(1), 45–56.
Putnarubun, M. G., Mahananingtyas, E., & Ritiauw, L. (2025). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Ketrampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas IVA SDN 2 Latihan SPG Ambon. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2), 1-9.
Putra, A. H. (2022). Library research dalam perspektif penelitian ilmiah. Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 6(1), 45–53.
Rahmadi, F., & Sari, Y. (2022). Keterbatasan kurikulum dalam integrasi isu global: Kajian di sekolah dasar. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 10(1), 33–41.
Ramadhan, R., & Fauziah, L. (2024). Transformasi pendidikan dasar berbasis globalisasi. Bandung: EduGlobal Press.
Rahmawati, L. (2021). Literasi digital guru dan implikasinya terhadap pemanfaatan sumber belajar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 13(1), 45–52.
Rais, Z., Nurhadi, S., & Kurniawan, B. (2025). Kurikulum lokal dan global: Tantangan integrasi pendidikan abad 21. Yogyakarta: Global Edu Press.
Rosyada, D. (n.d.). Pendidikan global dan peran guru. Jakarta: Pustaka Ilmu.
Salim, A., & Fitri, N. (2024). Penguatan pedagogi global bagi guru abad 21. Jakarta: Edukasi Press.
Sapriya. (2017). Pendidikan IPS: Konsep dan pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Saputri, D. R. (2024). Multiliterasi dalam pendidikan: Menjawab tantangan global dengan pendekatan kontekstual. Bandung: Pustaka Edukasi.
Sari, D. A., & Wahyuni, N. (2020). Pendekatan studi pustaka dalam penelitian sosial. Jurnal Penelitian Sosial dan Humaniora, 5(3), 202–210.
Wahyuni, L. (2020). Pendidikan multidisiplin dan tantangan menyederhanakan isu global dalam kelas. Jurnal Pendidikan Holistik, 7(3), 88–96.
Wijayanti, R. (2023). Evaluasi kritis sumber pustaka dalam library research. Jurnal Metodologi Penelitian, 7(1), 76–84.
Yani, A., & Martha, L. (2023). Pendidikan global di sekolah dasar: Konsep, tantangan, dan peluang. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 14(2), 101–115.
Yuliana, R., & Prasetya, T. (2021). Kesenjangan akses sumber belajar di wilayah 3T: Studi kasus sekolah dasar. Jurnal Pemerataan Pendidikan, 8(3), 112–120.
Yuliani, T., & Arifin, Z. (2020). Pendidikan global dan literasi digital: Perspektif kurikulum masa depan. Jurnal Inovasi Pendidikan, 12(3), 103–112.
Yulianti, S., & Hidayat, A. (2020). Pelatihan guru dalam integrasi isu global pada kurikulum SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 14(3), 90–98.
Yusuf, A., & Hartono, R. (2022). Pemanfaatan teknologi sebagai solusi keterbatasan sumber belajar di era digital. Jurnal Pendidikan Inovatif, 6(3), 89–97.
Copyright (c) 2025 PEDAGOGIKA: Jurnal Pedagogik dan Dinamika Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.







This work is licensed under