MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS SISWA MELALUI PENERAPAN METODE DISCOVERY LEARNING

  • Melda Kusumajaya Sinaga Universitas Simalungun Pematangsiantar
  • Corry Corry Universitas Simalungun Pematangsiantar
  • Anggiat Sinurat Universitas Simalungun Pematangsiantar
Keywords: learning outcomes; discovery learning; social knowledge.

Abstract

Social science learning is not only carried out with the aim that students have the social knowledge needed in social life, but also so that students have social skills and thinking skills in solving problems in society. The goal in this research is to improve students' social science learning outcomes through the application of the discovery learning method. The method used in this study was classroom action research conducted in class VI students at SD Negeri 8 Ronggurnihuta. The subjects in this study were 10 students who were selected by purposive random sampling method. The instruments used are observation sheets of learning activities and learning achievement tests. The results showed that there was an increase in student learning outcomes after improving the learning process in cycle II, with a completeness percentage of 90% which was only 50% previously. Moreover, when viewed from the average value of the class which in cycle I was only 64.0 increased to 82.0 in cycle II.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BSNP. (2006). Permendiknas RI No. 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Kementerian Pendidikan Nasional.
Cintia, N. I., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF DAN HASIL BELAJAR SISWA. Perspektif Ilmu Pendidikan, 32(1), 67–75. https://doi.org/10.21009/PIP.321.8
Endang, Anse, L., & Suardika, I. K. (2020). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA TEMA DAERAH TEMPAT TINGGALKU KELAS IV SDN 5 PASIR PUTIH. Jurnal Ilmiah Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(1), 38. https://doi.org/10.36709/jipsd.v2i1.13698
Fitriyah, F., Murtadlo, A., & Warti, R. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa MAN Model Kota Jambi. Jurnal Pelangi, 9(2), 108–112. https://doi.org/10.22202/jp.2017.v9i2.1898
Handayani, C., Fathurohman, I., & Ismaya, E. A. (2021). Pentingnya Peran Orang Tua dalam Memberikan Motivasi Belajar Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Educatio, 7(4), 6.
Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Ghalia Indonesia.
Maharani, B. Y., & Hardini, A. T. A. (2017). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING BERBANTUAN BENDA KONKRET UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA. Jurnal Mitra Pendidikan, 1(5).
Munawarah, S. (2021). Strategi Discovery Learning dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. KAISA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 1(2).
Putri, I. S., Juliani, R., & Lestari, I. N. (2017). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA DAN AKTIVITAS SISWA. Jurnal Pendidikan Fisika, Jurnal Pendidikan Fisika(6), 2.
Rahayu, Y. H. P. (2019). Pengukuran Hasil Belajar Menggunakan Metode Discovery Learning pada Siswa Kelas X SMA Negeri 5 Cimahi. Jurnal Manajemen Informatika (JAMIKA), 9(2).
Rosdianah, Nurhaedah, & Hamkah, Muh. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning Pada Siswa Kelas VI UPT SDN 8 Kassikebo. Pinisi Journal PGSD, 2(2).
Salmi. (2019). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR EKONOMI PESERTA DIDIK KELAS XII IPS.2 SMA NEGERI 13 PALEMBANG. Jurnal PROFIT Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi, 6(1), 1–16. https://doi.org/10.36706/jp.v6i1.7865
Setyowati, E., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KREATIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS 5 SD NEGERI MANGUNSARI 07. Justek : Jurnal Sains dan Teknologi, 1(1), 76. https://doi.org/10.31764/justek.v1i1.408
Sinaga, M. I., Lingga, R., & Ayunda, D. (2021). PENGARUH PENGGUNAAN METODE DISCOVERY LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA PELAJARAN BAHASA INDONESIA DI KELAS V SDN 091263 KARANG SARI. Proceeding Seminar Nasional, 1.
Suminanto. (2010). Ayo Praktik PTK (Penelitian Tindakan Kelas). Rasail Media Group.
Susanto, A. (2014). Teori Belajar dan Pembelajaran. Kencana.
Widoyoko, E. P. (2012). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Pustaka Pelajar.
Yuliana, N. (2018). PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING DALAM PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 2(1).
Published
2023-04-01