PEMANFAATAN SITUS BATU PERSIDANGAN SEBAGAI SUMBER PEMBELAJARAN SEJARAH

  • Friska Panjaitan Universitas Simalungun Pematangsiantar
  • Corry Corry Universitas Simalungun Pematangsiantar
  • Ulung Napitu Universitas Simalungun Pematangsiantar
Keywords: learning resources, historic sites, megalithic sites

Abstract

Historic sites should be optimally utilized as an alternative source of learning. The trial stone site in Samosir is a source of learning history, especially learning pre-script history. The method used in this study is a qualitative method which will provide an overview of the variables studied. This method was determined because the data collected is qualitative data taken from the results of interviews with various sources and students' responses to the learning process. The procedures carried out are identifying site objects, identifying the values ​​contained, making lesson plans, evaluating student responses, and concluding research results. The learning outcomes by utilizing historical sites such as stone trial sites not only increase students' knowledge of pre-literate material, but can also develop good character in students. Through exploration of the trial stone site, students will get a lot of teaching that is not only cognitive, but also affective and psychomotor will be actively involved when the learning process is carried out.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anisah, A., & Azizah, E. N. (2016). PENGARUH PENGGUNAAN BUKU TEKS PELAJARAN DAN INTERNET SEBAGAI SUMBER BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN IPS. Jurnal Logika, 18(3).
Handoko, S. B., Sumanta, & Karman. (2022). Konsep Pengembangan Sumber Belajar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(6).
Hidayatullah, H. (2005). PERAN PUSAT SUMBER BELAJAR DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN. ALQALAM, 22(2), 191. https://doi.org/10.32678/alqalam.v22i2.1377
Ikhsan, A. (2017). PEMANFAATAN LINGKUNGAN SEKOLAH SEBAGAI SUMBER BELAJAR DI SD NEGERI 2 TEUNOM ACEH JAYA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 1–11.
Isjoni. (2007). Cooperative Learning: Efektifitas Pembelajaran Kelompok. Alfabeta.
Lestari, I. D. (2011). Efektifitas Pemanfaatan Situs-situs Sejarah Di Banjarnegara Sebagai Sumber Belajar Dalam Pembelajaran Sejarah Pada SMAN 1 Banjarnegara dan SMAN 1 Bawang [Skripsi (tidak diterbitkan)]. Universitas Negeri Semarang.
Mawarni, I. M., Ulfatin, N., & Imron, A. (2017). PEMENUHAN DAN PEMANFAATAN SUMBER BELAJAR BAGI SISWA SMP NEGERI DAN SWASTA DI KECAMATAN KOTA KEDIRI [Skripsi (tidak diterbitkan)]. Universitas Negeri Malang.
Nur, F. M. (2012). PEMANFAATAN SUMBER BELAJAR DALAM PEMBELAJARAN SAINS KELAS V SD PADA POKOK BAHASAN MAKHLUK HIDUP DAN PROSES KEHIDUPAN. JESBIO, 1(1).
Nurlaili, N. (2018). SUMBER BELAJAR DAN ALAT PERMAINAN UNTUK PENDIDIKAN ANAK USIA DINI. Al Fitrah: Journal Of Early Childhood Islamic Education, 2(1), 229. https://doi.org/10.29300/alfitrah.v2i1.1518
Rahmadi, I. F., Khaerudin, K., & Kustandi, C. (2018). Kebutuhan Sumber Belajar Mahasiswa yang Mendukung Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi di Perguruan Tinggi. JTP - Jurnal Teknologi Pendidikan, 20(2), 120–136. https://doi.org/10.21009/jtp.v20i2.8620
Rahmawati, U. N. A. (2020). PEMANFAATAN LINGKUNGAN SEBAGAI SUMBER BELAJAR DI MIMPUNDUNGREJO TAHUN PELAJARAN 2019/2020. JENIUS (Journal of Education Policy and Elementary Education Issues), 1(1), 16–25. https://doi.org/10.22515/jenius.v1i1.3025
Setiawan, T. Y. (2022). LINGKUNGAN SEBAGAI SUMBER BELAJAR PESERTA DIDIK DI ERA MERDEKA BELAJAR PADA SEKOLAH DASAR. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 70–75.
Sidiq, E. I., & Syaripudin, C. R. (2022). Sumber Belajar dan Alat Peraga Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Edukasi Nonformal, 3(2).
Subqi, I. (2016). PEMANFAATAN PUSAT SUMBER BELAJAR DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(1).
Sulistiawati, A., & Azizah, N. A. H. (2019). Pemanfaatan Web-Educative sebagai Sumber Belajar Berbasis STEM. Seminar Nasional Pendidikan, 3, 1–8.
Supriadi, Anwar, Z., Hidayani, & Rusani, I. (2021). ANALISIS SUMBER BELAJAR PADA PEMBELAJARAN GEOMETRI. Jurnal Koulutus, 4(1).
Supriadi, S. (2017). PEMANFAATAN SUMBER BELAJAR DALAM PROSES PEMBELAJARAN. Lantanida Journal, 3(2), 127. https://doi.org/10.22373/lj.v3i2.1654
Susilawati, D. E., & Utomo, B. B. (2015). PENGARUH SUMBER BELAJAR TERHADAP EFEKTIVITAS PROSES PEMBELAJARAN PADA MATA PELAJARAN EKONOMI DI SMA WISUDA. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(6).
Wiradnyana, K. (2017). Mereposisi Fungsi Menhir dalam Tradisi Megalitik Batak Toba. Berkala Arkeologi Sangkhakala, 20(1).
Yogi, A. A. P., & Hastuti, H. (2022). Kendala-Kendala Pelaksanaan Pembelajaran Sejarah Menggunakan Google Classroom di SMA Negeri 3 Tebo. Kronologi, 4(2).
Published
2023-04-07