Pembuatan Preparat Tumbuhan Sebagai Media Pembelajaran IPA Biologi Bagi Siswa SMP Negeri 7 SATAP Leihitu

  • Anneke Pesik Universitas Pattimura
  • Adriana Hiariej
  • Martha Kaihena
  • Pieter Agusthinus Riupassa
  • Petrus Lapu
Keywords: Plant slide; Microscope; Biology learning

Abstract

Plant cell differentiation can only be understood visually by students through observation with a microscope. The ability of junior high school students to use microscopes is still limited so that practicum activities for making preparations are needed. This activity aims to improve student understanding and skills about monocular and binocular microscopes and making plant preparations to observe stomatal and epidermal cells. The implementation method includes lectures, interactive discussions, question and answer sessions, and making fresh plant preparations and proper microscope usage techniques. The results of the activity showed that participants were able to operate a microscope, make fresh plant preparations, and observe cells. The level of enthusiasm of the participants was quite high, especially when they managed to observe stomatal and epidermal cells directly through the microscope.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] S. Suwartini, “Pendidikan Karakter dan Pembangunan Sumber Daya Manusia Keberlanjutan,” Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, vol. 4, no. 1, 2017.
[2] Y.H.P. Utami and T Ningsih, “Peran Pendidikan Terhadap Pembentukan Sosial Siswa di Sekolah Dasar,” Jurnal Lensa Pendas, vol. 10, no. 1, 2025.
[3] F.D. Syamsu, “Pengembangan Penuntun Praktikum IPA Berbasis Inkuiri Terbimbing untuk Siswa SMP Siswa Kelas VII Semester Genap,” Bionatural: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, vol. 4, no. 2, 2018.
[4] P. Zahra, E. Gresinta and R.H. Pratiwi, “Pengaruh Kecerdasan Intrapersonal Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah pada Mata Pelajaran Biologi, EduBiologia: Biological Science and Education Journal, vol. 1, no. 1, 2021.
[5] R. Robika, “Pelatihan Pembuatan Preparat Biologi Sebagai Sarana Peningkatan Media Pembelajaran bagi Guru-Guru Biologi di Kabupaten Bangka,” Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, vol. 2, no. 11, 2023.
[6] E.R. Devi, “Pengembangan LKS Materi Alga dengan Memanfaatkan Media Preparat Whole Mount Mikroalga,” Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi, vol. 4, no. 3, 2015.
[7] S. Kotala and T.S Kurnia, “Pelatihan Pembuatan Preparat Segar dan Penggunaan Mikroskop di SMAN 45 Maluku Tengah,” Mangente: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, vol. 2, no. 22, 2023.
[8] N.D Setyawati, H. Santoso and A.A. Oka, ”Uji Ketahanan Preparat Jaringan Tumbuhan Menggunakan Pewarna Alami Buah Naga (Hylocereus Polyrhizus) dan Kunyit (Curcuma Domestica) dengan Variasi Waktu sebagai Sumber Belajar Biologi dalam Bentuk LKPD,” Edubiolock, vol. 5, no. 2, 2024.
[9] R. Azlina, and D. Iriani, “Analisis Struktur Anatomi dan Histokimia Daun Buah Makasar (Brucea javanica), ”Buletin Anatomi dan Fisiologi, vol. 9, no. 2, 2024.
[10] D. Apriana, “Problematika Guru Dari Aspek Ketersediaan Sarana Prasarana
Menghadapi Era Standarisasi Pendidikan Nasional. Prosiding Seminar Nasional
Pendidikan, “ 2017, pp. 291–297.
[11] D. Merlina, ”Pengembangan Kinerja Mikroskop Binokular Menjadi Mikroskop Berkamera untuk Alat Praktikum dan Penelitian,”. Indonesian Journal of Laboratory, vol. 4, no. 1, 2021.
[12] W. Wijayanto, ”Mikroskop,” Sleman : CV. Rizki Aulia, 2021.
[13] R. Mardani, N. Papuangan, Y. Yusuf, ”Analisis Tingkat Pengetahuan Mahasiswa
Program Studi Pendidikan Biologi Tentang Bagian dan Fungsi Mikroskop Serta Perawatannya,” Jurnal Bioedukasi, vol. 7, no.1, 2024.
[14] P. K. Suprapto, M. Ali, E. Nuryadin, ”Pelatihan Penggunaan dan Pemeliharaan Mikroskop Bagi Guru-Guru IPA Madrasah Tsanawiyah (MTS) Di Wilayah Kabupaten Tasikmalaya,” Jurnal Pengabdian Siliwangi, vol. 4, no. 1, 2018.
[15] Jufriyah, I. Ma’arah, K. Isharyudono, ”Pemeliharaan Dan Penyimpanan Peralatan Laboratorium Kimia,” Jurnal Pengelolaan Laboratorium Pendidikan, vol. 1, no. 1, 2019.
[16] R. Rabiudin, R. Rusdin, R., dan W. Maimuna, ‘Telaah Kognitif: Pemetaan Kemampuan Mengingat Siswa Dalam Pembelajaran Fisika dan Matematika,” Jambura Physics Journal, vol. 4, no. 1, 2022.
[17] S. Mulia, S. Murni, ”Implikasi Pembelajaran Praktikum Ilmu Pengetahuan Alam
Dalam Kemajuan Kognitif Siswa, ”Science Education Research (Search) Journal, vol. 1, no. 1, 2022.
Published
2025-05-25