PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN ALGODOO DALAM DISCOVERY LEARNING UNTUK MENINGKATKAN PENGUASAAN MATERI GERAK PARABOLA

  • Ainun Sarmilaz Burhan UNPATTI
  • Anatasija Limba
  • David Tuhurima
Keywords: algodoo learning media, discovery learning model, mastery of material, parabolic motion material

Abstract

This study aims to determine the increase in mastery of the material on the parabolic motion material for class X MA Negeri 1 Central Maluku which is taught using Algodoo media in the discovery learning model. This type of research is a descriptive study with a one group pretest-posttest research design, with 17 students as research samples obtained using the Random Sampling technique. The research data was collected through a written test and then analyzed descriptively. The results showed that the initial ability of students was in the failed qualification with an average value of 8.0, while the average score of the achievement of the final ability of students was 86.4 which was in good qualification. This is evidenced by the results of the N-gain test which shows the average value <g> students by 0.9 in high qualifications. Thus, it can be concluded that there is an increase in students' mastery of the material after being taught using the Algodoo learning media in the discovery learning model on the parabolic motion material for class X MA Negeri 1 Central Maluku

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aprianto, W., Sartika, D., & Hamzah, H. (2020). IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI MENGGUNAKAN APLIKASI ALGODOO UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF SISWA. PHYDAGOGIC Jurnal Fisika dan Pembelajarannya, 3(1), 34-41.

Engriyeni, Fitri. (2019). Penggunaan Media Pembelajaran Perangkat Lunak Crocodile Physics Dalam Strategi Pembelajaran POE (Predict, Observe, Expalin) Untuk Meningkatkan Penguasaan Materi Hukum Hooke Pada Peserta Didik Kelas XI SMA Negeri 2 Salahutu. Skripsi. Program Studi Pendidikan Fisika. Univesitas Pattimura : Ambon

Fitriyah, L., & Rokhmawan, T. (2018). INSTRUMEN PENELITIAN: KORELASI GAYA KELEKATAN DAN PENYESUAIAN SOSIAL.

Giancoli, C. Douglas. 2014. Physics Principles With Applications, sevent edition. United Stated of America: Pearson Education

Kawuri, M. Y. R. T., & Fayanto, S. (2020). Penerapan Model Discovery Learning Terhadap Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Kelas X MIPA SMAN 1 Piyungan Yogyakarta. Jurnal Penelitian Pendidikan Fisika, 5(1), 1-8.

Luki, N., & Kustijono, R. (2017). Pengembangan laboratorium virtual berbasis algodoo untuk melatihkan keterampilan proses sains siswa pada pokok bahasan gerak parabola. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika (JIPF), 6(03), 27-35.

Mirnawati, M., Nur, I., & Rezky, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Animasi Menggunakan Adobe Flash Profesional CS 6 pada Materi Statistika Kelas VIII (Doctoral dissertation, Universitas Maritim Raja Ali Haji).

Nurulhidayah, M. R., Lubis, P. H., & Ali, M. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Menggunakan Media Simulasi Phet Terhadap Pemahaman Konsep Fisika Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(1), 95-103.

Qurosyiyah, G. M. (2018). Penggunaan media pembelajaran algodoo untuk meningkatkan hasil belajar kognitif peserta didik pada materi alat optik (Doctoral dissertation, UIN Sunan Gunung Djati).

Rosmiati, R., Hikmawati, H., & Harjono, A. (2020). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Penguasaan Konsep Fisika Peserta Didik Kelas Xi Man 1 Lombok Barat. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(1), 29-34.

Sanjaya, W. (2020). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Sari, P. I., Gunawan, G., & Harjono, A. (2016). Penggunaan discovery learning berbantuan laboratorium virtual pada penguasaan konsep fisika siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 2(4), 176-182.

Sepriadi, S. (2020). Pengembangan media pembelajaran fisika berbasis exe-learning sebagai penunjang belajar siswa pada pokok bahasan suhu dan kalor (Doctoral dissertation, IAIN Palangka Raya).

Siahaan, C., & Sinuraya, J. (2021). Efek Model Pembelajaran Inquiry Training Berbantu Aplikasi Algodoo Terhadap Capaian Indikator Keterampilan Proses Sains Siswa. INPAFI (Inovasi Pembelajaran Fisika), 9(1).

Suryani, N., et.al. 2019. Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Turrahmah, M., Susilawati, S., & Makhrus, M. (2019). Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Alat Praktikum Usaha Dan Energi Terhadap Penguasaan Konsep Fisika Peserta Didik. Jurnal Pijar MIPA, 14(3), 118-122.

Wibowo, Pascal Sulistiyo.(2020). Penggunaan Tracker pada Materi Pembelajaran Gerak Parabola untuk Menungkatkan Kemampuan Interpretasi Grafik Siswa. Skripsi. Jurusan Fisika. Universitas Negeri Semarang: Semarang

Published
2023-06-08
How to Cite
Burhan, A., Limba, A., & Tuhurima, D. (2023). PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN ALGODOO DALAM DISCOVERY LEARNING UNTUK MENINGKATKAN PENGUASAAN MATERI GERAK PARABOLA. Science Map Journal, 5(1), 23-30. https://doi.org/10.30598/jmsvol5issue1pp23-30