MENINGKATKAN HASIL BELAJAR OPERASI BENTUK ALJABAR DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK PAIR SHARE (TPS) PADA SISWA KELAS VII SMP

  • Vivi Rosalia Unpapar Universitas Pattimura
  • Christina M Laamena Universitas Pattimura
  • Novalin C Huwaa Universitas Pattimura
Keywords: Learning outcomes; cooperative learning models type TPS

Abstract

This study aims to determine the improvement of student learning outcomes on the material of algebraic operations using the Think Pair Share learning model. The subjects in this study were all seventh grade students of SMP PGRI Kaiwatu with a total of 14 students. This research is a classroom action research with the teacher acting as a teacher and lasts for 2 cycles. Data collection was carried out using tests and observations. Data analysis used quantitative analysis and qualitative analysis. The results of the analysis showed that there was an increase in student learning outcomes from the first cycle, 5 students who achieved the KKM 70 or 35.71% and those who did not complete 9 students or 64.29%, to the second cycle 11 students obtained the KKM 70 or 78.57% and 3 students who did not complete or 21.43%. From the results obtained, the cooperative learning model of the think pair share type can improve student learning outcomes in the algebraic form of operation material.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amri (2013). Pengembangan dan Model Pembelajaran Dalam Kurukulum 2013. Prestasi Pustaka Raya. Jakarta.
Bafadal & Mareyke M.A.W. Tairas (2017). Psikologi Pendidikan dan Perkembangan. Vol.6. hal. 25-43.
Darlia, La Arapu & Rosdiana. Deskripsi Kesulitan Belajar Dalam Menyelesaiakan Soal-Soal Matematika Materi Pokok Keliling dan Luas Segiempat Dikelas VII SMP Negeri 9 Kendari.
Dimiyati dan Mudjiyono (2013). Belajar dan Pembelajaran. Rineka Cipta: Jakarta
Elhefni (2011). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share dan Hasil Belajar Sekolah. Hal 304-319. Vol. XVI, No. 02.
Hendra (2018). Peningktan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XIIPA SMA Negeri 1 Bangkinang Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD. Jurnal Pendidikan Matematika. Hal. 29-41. Vol.2. no. 2
Istarani (2012). Model Pembelajaran Inovatif, Medan: Media Persada
Isjoni (2012). Pembelajaran Kooperatif: Meningkatkan Kecerdasan Komunikasi Antar Peserta Didik. Yogyakarta: Pustaka Belajar
Joseph. E. (2012). Meningkatkan Hasil Belajar Pengukuran Dengan Menggunakan Pendekatan RME (Realistic Mathematic Education) Pada Siswa Kelas II SD Negeri 2 Galala Ambon: FKIP Unpatti
Purwanto, Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar
Rahajeng, C (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Pada Pembelajaran Matematika Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisi Datar Kelas VIII H SMP Negeri 1 Sewon Bantul Tahun Ajaran 2017-2018. Hal 1-52.
Ratumanan,T.G,& Laurens, Th. 2015. Penilaian Hasil Belajar Pada Tingkat satuan Pendidikan Edisi 3. Surabaya: Pensil Komika
Rusman (2014). Model-Model Pembelajaran. Mengembangkan Profesionalisme Guru Edisi 2. Jakarta: PT Raja Grafindo Perkasa.
Sirajuddin & Samparadja (2015). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair and ShareI (TPS) Siswa Kelas VII SMP Negeri 7 Kendari. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika. Hal. 83-95. Vol.3, No.3.
Suharsimi, A (2016). Menejemen Penelitian.Jakarta: Rineka Cipta.
Suryosubroto, (2009). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta
Suyadi (2012). Panduan Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: DIVA Press
Suyono & Hariyanto, 2011. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offse.
Trianto (2010). Model Pembelajaran Terpadu, Bumi Aksara, Jakarta.
Wahyuni & Efuansyah. Model Pembelajaran Messuri Mathematics Project (MMP) Menggunakan Strategi Think Talk Write (TTW) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah
Published
2022-10-28
How to Cite
Unpapar, V., Laamena, C., & Huwaa, N. (2022). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR OPERASI BENTUK ALJABAR DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK PAIR SHARE (TPS) PADA SISWA KELAS VII SMP. Sora Journal of Mathematics Education, 3(2), 43-49. https://doi.org/10.30598/sora.3.2.43-49