Code-Mixing of Indonesian Language into Geser-Gorom Language in the Comment Section of the Newpilar Seram Bagian Timur Facebook Group
Abstract
The types, methods, and approaches used in this research are qualitative-descriptive-postpositivism. Aims to describe Indonesian Code Mixing into "Geser-Gorom" Code on the NewPilar SBT Facebook Social Meds Group. The data obtained are not numbers but words and sentences containing the Mixing of Indonesian Codes into the "Geser-Gorom" Code in the NewPilar SBT Facebook Medsos Group. The data source for this research is the NewPilar SBT Facebook Social Media Group. Data collection uses note-taking, reading, and documentation techniques. This research instrument is crucial because the researcher is present as a collector, analyzer, and description of the research results. Check the validity of the data using triangulation of data and sources. The results showed that of the three types of code-mixing, the researcher found one kind of code-mixing spoken by members of the NewPilar SBT Facebook Social Media Group, namely inward mixing. Inward code-mixing is mixing Indonesian code into the "Geser-Gorom" code, as in the speech sa iwa mu, kao loka baba. "That one is okay; you are great.
Downloads
References
Alwi. 2003. Metode Penelitian. Gramedia: Jakarta
Aslinda, dkk. 2007. Pengantar Sosiolinguistik. Bandung: Refika Aditama.
Chaer, Abdul. 1994. Linguistik Umum. Jakarta: Rineka Cipta.
Chaer, Abdul, dkk. 2004. Sosiolinguistik Perkenalan Awal (Edisi Revisi). Jakarta
Haugen, E. 1992. International Encyclopedia of Linguistics. Oxford: Oxford University.
Ismawati, Esti. 2016. Metode Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra.Yokyaka: PT Ombak.
Kurniali, Sartika. 2009. Step By Step Facebook. Jakarta: PT Gramedia
Lasaiba, M. A. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) Terhadap Hasil Belajar Geografi Pada Peserta Didik Kelas Vii-2 Smp Negeri 14 Ambon. Jendela Pengetahuan, 11(2), 8–21. https://ojs3.unpatti.ac.id/index.php/jp/article/view/6317
Masrududdin. 2015. Sosiolinguistik. Jakarta: Read Institute Pres
Nababan, P.W.J. 1984. Sosiolinguistik: Suatu Pengantar. Jakarta: Gramedia
Parera, J.D. 1991. Kajian Linguistik Umum Historis Komparatif dan Tipologi Struktural. (Edisi kedua). Jakarta: Erlangga.
Pateda, M. 1981. Sosiolinguistik. Bandung: Angkasa.
Rahardi, Kunjana. 2001. Sosiolinguistik, Kode dan Alih Kode. Yokyakarta: Pustaka Pelajar.
Rochman Fachur, 2013. Sosiolinguistik suatu Pendekatan Pembelajaran Bahasa dalam Masyarakat Multikultural. Yokyakarta: Graha Ilmu.
Rulyandi, dkk. 2014. Alih Kode dan Campur Kode dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di SMA, 1(1): 4-5.
Rumalean, Iwan., Yohanis Hukubun, Muhamad Akbar Kosu. 2021. Penggunaan Bahasa Melayu Ambon sebagai Bahasa Pertama Memengaruhi Kemampuan Berbahasa Indonesia Peserta Didik Kelas VIII SMP Negeri 7 Ambon. Jurnal Ilmiah Belajar Bahasa, Vol 6 (1) (2021), 57-70, diperoleh melalui DOI: https://doi.org/10.32528/bb.v6i1.4055 pada Juli 2022.
Rumalean, Iwan., Tabelessy, Novita., Hukubun, Yohanis, Sarluf, Hajija. 2020. Analisis Pemerolehan Kesalahan Berbahasa dalam Pembelajaran
Bahasa Indonesia Peserta Didik Kelas VIII SMP Negeri 7 Ambon. Jurnal Ilmiah Belajar Bahasa. Vol. 5 No.1 (2020), 63-72, diperoleh melalui DOI: http://dx.doi.org/10.32528/bb.v5i1.2990, pada Juni 2022.
Sugiono. 2019. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Suwito. 1983. Sosiolinguistik, Teori dan Problem; Pengantar awal Sosiolinguistik. Surabaya: Universitas Sebelas Maret.
Suwandi, Nengah. 2014. Sosiolinguistik. Yogyakarta: Graha Ilmu