The Use of Science KIT as an Effort to Improve Learning Outcomes on the Concept of Heat Energy in Fourth Grade at SD Negeri 1 Rumahtiga

Penggunaan KIT IPA Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Konsep Energi Panas Di Kelas IV SD Negeri 1 Rumahtiga

  • Alberthina Abetsi Haumahu Pendidikan Luar Sekolah, Universitas Pattimura
  • Lamberthus J. Lokollo Pendidikan Luar Sekolah, Universitas Pattimura
Keywords: KIT IPA, Heat Energy, Experiment-Based Learning, Student Engagement, Science Education

Abstract

his study investigates the effectiveness of using Integrated Science Kits (KIT IPA) in improving students' understanding of heat energy concepts in the 4th grade at SD Negeri 1 Rumahtiga. The study aims to improve student learning outcomes through an experiment-based learning approach that allows students to understand scientific concepts such as conduction, convection, and radiation in a more practical and applicable way. This research employs a classroom action research (CAR) approach, conducted in two cycles. The first cycle revealed challenges in student participation and understanding of the material, with 60% of students achieving the Minimum Mastery Criteria (KKM). However, after improvements were made in the second cycle, such as increased supervision, clearer explanations, and more interactive discussions, student learning outcomes showed significant improvement. By the end of cycle II, 80% of students had successfully achieved the KKM, indicating that the use of KIT IPA successfully enhanced student learning outcomes and engagement. The findings suggest that experiment-based learning using KIT IPA not only improves student test results but also strengthens their critical thinking skills, making it a valuable tool for teaching science at the elementary school level. This study recommends that the use of KIT IPA be further developed and applied to enhance learning outcomes in science education in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arif, R., & Fatah, A. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Melalui Metode Eksperimen pada Materi Gaya Magnet. 1(1), 203–210.
Aritonang, V. O., Aulia, A., Dewi, S., Hutabarat, S., & Nisha, F. (2024). Analisis Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Analysis Of The Effectiveness Of The Use Of Learning. 6623–6627.
Friani, I. F., Sulaiman, & Mislinawati. (2017). Kendala Guru dalam Menerapkan Model Pembelajaran pada Pembelajaran Tematik berdasarkan Kurikulum 2013 di SD Negeri 2 Kota Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Unsyiah, 2(1), 88–97. https://media.neliti.com/media/publications/188143-ID-kendala-guru-dalammenerapkan-model-pembe.pdf
Mahmudah, M. (2016). Urgensi diantara Dualisme Metode Pembelajaran Ceramah dalam Kegiatan Belajar Mengajar untuk Siswa MI/SD. XI(1), 116–129.
Muhardi. (2004). Kontribusi Pendidikan Dalam Meningkatkan Kualitas Bangsa Indonesia. Jurnal Sosial Dan Pembangunan, XX(4), 478–492.
Putra, S., Tuerah, P., Mesra, R., Sukwika, T., Sarman, F., Nur, N., Nurruzzaman, M., Susmita, N., Nilawati, Sari, M., Ladjin, N., Mulyapradana, A., Sinaga, E., & Akbar, J. (2023). Metode Penelitian Kuantitatif (Teori & Panduan Praktis Analisis Data Kuantitatif).
Qomariyah, R. S., Karimah, I., Masruro, M., Soleha, R. S., & , D. F. (2022). Problematika Kurangnya Media Pembelajaran Di SD Tanjungsari Yang Berdampak Pada Ketidak Efektifan Pada Proses Penilaian. Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 1(2), 178–184. https://doi.org/10.47233/jpst.v1i2.313
Rafika. (2016). Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Gaya dengan Menggunakan Metode Eksperimen Siswa Kelas IV SDN 1 Siwalempu. Jurnal Kreatif Tadulako, 4(2), 10–25.
Rismawati, Ratman, & Dewi, A. I. (2016). Penerapan Metode Eksperimen dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Energi Panas pada Siswa. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4(1), 199–215.
Rosnita, R. (2016). Keterampilan Guru Dalam Melaksanakan Praktikum Dengan Menggunakan Komponen Instrumen Terpadu (Kit) IPA SD. Jurnal Pengajaran Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 21(1), 103–106. https://doi.org/10.18269/jpmipa.v21i1.36263
Seyra, W., Ayu, M., Sholikhah, O. H., Madiun, K., & Timur, J. (2024). Pengaruh Penggunaan Metode Eksperimen Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa Pada Pembelajaran IPA Materi Sifat Cahaya Kelas V SD. Jurnal Media Akademik, 2(9).
Sumarli, S., Anitra, R., & Safitri, S. (2022). Pemahaman Konsep Siswa Sd Pada Materi Kalor Dan Perpindahannya Ditinjau Dari Gaya Belajar. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 6(1), 150–165. https://doi.org/10.36379/autentik.v6i1.208
Wirawan, R., Qomariyah, N., Minardi, S., Yasin, S., Hiden, H., Sudiarta, W., & Marzuki, M. (2021). Pendampingan Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Kit Ipa Untuk Pembelajaran Fisika Di Smpn 2 Sekotong. SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4, 353. https://doi.org/10.31764/jpmb.v4i2.4493
Wirdawati. (2017). Penerapan Metode Eksperimen Pada Mata Pelajaran IPA Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V di SDN 1 Rio Mukti. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 5(5), 16–32.
Wulandari, P. D., Halidjah, S., & Margiati, K. Y. (2022). Penggunaan Metode Demonstrasi Dalam Pembelajaran Ipa Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Untan, 1–19.
Published
2025-02-11
How to Cite
Haumahu, A., & Lokollo, L. (2025). The Use of Science KIT as an Effort to Improve Learning Outcomes on the Concept of Heat Energy in Fourth Grade at SD Negeri 1 Rumahtiga. Jurnal Pendidikan Geografi Unpatti, 4(1), 38-49. https://doi.org/10.30598/jpguvol4iss1pp38-49
Section
Articles