Analisis Peran Komite Sekolah/Madrasah di SMP/MTs Sekecamatan Namlea Kabupaten Buru
Analysis of the Role of School/Madrasah Committees in Junior High Schools (SMP/MTs) in Namlea District, Buru Regency
Abstract
This study aims to describe the role of school committees in supporting educational governance in Namlea District, Buru Regency. The focus of the research includes four main functions of the committee: advisory, supportive, supervisory, and mediating roles. A qualitative approach was employed using a case study method at three educational institutions with different backgrounds, namely a public junior high school, a private junior high school, and a private Islamic school (madrasah). Data collection techniques involved in-depth interviews, observation, and documentation. The findings show that the effectiveness of the committee's role is strongly influenced by the openness of school leadership and the intensity of communication with the community. Committees in participatory schools played strategic roles in decision-making, voluntarily supporting school activities, and monitoring programs and student behavior. Conversely, in schools with limited communication, committee roles tended to be passive and administrative. As mediators, committees served to bridge the interests of parents, the community, and the school in fostering mutual understanding
Downloads
References
Andrianto, E. (2025). Kepemimpinan Partisipatif Kepala Sekolah: Mendorong Keterlibatan Guru dan Siswa dalam Pengambilan Keputusan. Social Science Academic, 2(2). https://doi.org/10.37680/ssa.v2i2.6310
Daud, R. M. (2024). Revitalisasi Peran Komite dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Sekolah. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 2(4), 143–159. https://doi.org/10.61132/nakula.v2i4.943
Fahlevi, R. (2020). Peran Serta Komite Sekolah dan Orang Tua Siswa dalam Meningkatkan Program Sekolah di SD Muhammadiyah 4 Pucang Surabaya. Jurnal Pendidikan Wahana Pendidikan Dasar, 9(2), 61. https://doi.org/10.54980/jpwpd.v9i2.103
Firman, F.-. (2018). Partisipasi Masyarakat dalam Pelaksanaan Manajemen Berbasis Sekolah di Sekolah Dasar Sumatera Barat. Center for Open Science. https://doi.org/10.31227/osf.io/mvjw8
Fitri, L., & Asmendri, A. (2023). Hubungan Sinergi Antara Sekolah, Komite, Orangtua dan Masyarakat dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Tsaqofah, 3(1), 80–90. https://doi.org/10.58578/tsaqofah.v3i1.774
Hardiana, T., & Sholihah, I. (2024). Komite Madrasah dalam Pengelolaan Sarana dan Prasarana di Madrasah Ibtidaiyah Mabdaul Ulum Rowosari. IHTIROM : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 1–12. https://doi.org/10.70412/itr.v3i1.68
Haryanti, T., Hambali, H., & Maulidar, M. (2025). Analisis Peran Komite Sekolah dalam Perencanaan Pengembangan Sekolah Dasar Negeri 71 Kota Banda Aceh. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 9(1), 425–434. https://doi.org/10.30601/dedikasi.v9i1.5557
Hermansyah, E. (2024). Keterlibatan Siswa dalam Pengambilan Kebijakan di Sekolah: Studi Kasus Sekolah Lukman Al-Hakim, Mataram. Jurnal Penelitian Kebijakan Pendidikan, 17(1). https://doi.org/10.24832/jpkp.v17i1.886
Irawan, E., Nurhadi, N., & Yuhastina, Y. (2021). Peran komite sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan: Studi pada SMP Negeri 1 Surakarta. JIPSINDO, 8(1), 15–28. https://doi.org/10.21831/jipsindo.v8i1.38533
Ismail, S. (2020). Analisis Efektivitas Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Melaksanakan Manajemen Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, Menengah Dan Tinggi [JMP-DMT]. https://doi.org/10.30596/jmp-dmt.v1i3.5671
Karlina, N., Muliadi, M., & Sudarto, S. (2021). Analisis Peran Komite Sekolah dalam Pengelolaan Sarana dan Prasarana di SD Gugus V Kecamatan Sibulue Kabupaten Bone. JPPSD: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(1), 22. https://doi.org/10.26858/pjppsd.v1i1.22960
Karman, O. (2017). Kontribusi Kinerja Komite Sekolah dan Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Peningkatan Mutu Pembelajaran di Sekolah. Jurnal Administrasi Pendidikan, 7(2). https://doi.org/10.17509/jap.v12i2.6370
Liniarti, S. L. (2022). Akuntabilitas Pengelolaan Dana Bantuan Operasional Sekolah (Bos) Dalam Penyelenggaraan Pendidikan Di Sekolah Madrasah Aliyah Negeri Di Kabupaten Karo. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Pemberdayaan, Inovasi Dan Perubahan, 2(6). https://doi.org/10.59818/jpm.v2i6.345
Muttaqin, Z., & Nurwati, N. (2021). Peran Komite Sekolah dalam Mengembangkan Mutu Pendidikan di Sekolah. CIVICUS : Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 9(1), 85. https://doi.org/10.31764/civicus.v9i1.5988
Nurlita, H., & Bachtiar, M. (2021). Peran Controlling Agency Komite Sekolah dalam Mewujudkan Akuntabilitas dan Transparansi di SMP Negeri. Jurnal Administrasi, Kebijakan, Dan Kepemimpinan Pendidikan (JAK2P), 1(2), 118. https://doi.org/10.26858/jak2p.v1i2.9967
Puspasari, R. R. (2017). Partisipasi Masyarakat dalam Mendukung Pelaksanaan Program Sekolah. Jurnal Manajemen Dan Supervisi Pendidikan, 2(1), 17–23. https://doi.org/10.17977/um025v2i12017p017
Ramadhani, S. N. (2025). Peran Komite Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Sarana dan Prasarana Sekolah. Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar, 11(2), 20–26. https://doi.org/10.23960/pdg.v11i2.682
Ramli, R. (2021). Peran Komite Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Madrasah. Tadabbur: Jurnal Peradaban Islam, 3(1), 147–163. https://doi.org/10.22373/tadabbur.v3i1.155
Rita, H. (2018). Peran Komite dalam Penyelenggaraan Pendidikan di Madrasah Tsanawiyah Negeri 1 Palembang (Studi Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah). Conciencia, 17(1), 70–80. https://doi.org/10.19109/conciencia.v17i1.1583
Savira, R., Nasichah, & Labiq, A. (2023). Peran Komunikasi Interpersonal dalam Penyelesaian Konflik di Media Sosial. Nosipakabelo: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 4(01), 37–43. https://doi.org/10.24239/nosipakabelo.v4i01.2007
Seriyanti, N., Ahmad, S., & Destiniar, D. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Peran Komite Sekolah Terhadap Keberhasilan Manajemen Berbasis Sekolah. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 6(1). https://doi.org/10.31851/jmksp.v6i1.3922
Suharti, I. I. S. (2021). Aktualisasi Peran dan Fungsi Komite Madrasah dalam Meningkatkan Kinerja Guru Sebagai Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah. Educational : Jurnal Inovasi Pendidikan & Pengajaran, 1(1), 153–169. https://doi.org/10.51878/educational.v1i1.104
Supriadi, A. (2017). Peran Komite Sekolah dalam Meningkatkan Kualitas Layanan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 1(2), 147–160. https://doi.org/10.35316/jpii.v1i2.45
Suyitno. (2021). Pengaruh Keterampilan Manajerial Kepala Sekolah Dan Peran Komite Terhadap Efektivitas Manajemen Berbasis Sekolah. Center for Open Science. https://doi.org/10.35542/osf.io/h9r2q