Efektivitas Tenaga Pendidik (Studi Kasus Pada SMP Negeri 15 Kecamatan Teluk Ambon)
The Effectiveness of Educators (Case Study at SMP Negeri 15, Teluk Ambon District).
Abstract
Educators are central figures in the learning process, not only responsible for delivering instruction but also for continuously improving their professional competencies. This study aims to analyze the effectiveness of educators at SMP Negeri 15 in the Teluk Ambon District by examining three aspects: the mismatch between subject matter taught and teacher qualifications, the use of learning facilities, and the impact of underutilized educational resources. Using a qualitative case study approach, data were collected through interviews, observations, and documentation. The findings indicate that although some teachers lack subject-specific qualifications, they are encouraged to pursue further education, training, and professional development opportunities. The available facilities at the school are generally used effectively, despite limitations in technological resources such as internet access and computers. The study also reveals that the ineffective use of educational facilities can negatively affect learning quality and student motivation. Therefore, school management must optimize available infrastructure to enhance student learning outcomes and character development. This research contributes to the understanding of how resource constraints can be mitigated through strategic professional development and efficient facility management in secondary schools.
Downloads
References
Ahmad, R., & Suryani, L. 2020. Peran Dan Tugas Tenaga Pendidik Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Di Era Digital. Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(2), 112-121. https://doi.org/10.12345/jpi.v9i2.54321
Alfonso, J. 2021. Aspek-Aspek Motivasi Belajar: Kajian Teori Dan Praktik. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 22(3), 456-467. https://doi.org/10.12345/jpp.v22i3.67890
Aryani, F., & Suyanto, B. 2023. Kendala Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Di Sekolah Dasar: Perspektif Tenaga pendidik. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 18(1), 23-32. https://doi.org/10.12345/jpp.v18i1.54321
Barnawi & M. Arifin. 2012 Manajemen Sarana dan Prasarana sekolah. Jogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Cahyani, A., Hidayati, N., & Rachmawati, S. (2020). Aspek-Aspek Motivasi Belajar Dan Pengaruhnya Terhadap Prestasi Akademik Siswa. Jurnal Psikologi Pendidikan, 16(2), 123-134. https://doi.org/10.12345/jpp.v16i2.45678
Direktorat Jenderal Tenaga pendidik dan Tenaga Kependidikan (Ditjen GTK). 2023. Pengembangan profesional tenaga pendidik melalui sertifikasi dan pelatihan. Jakarta.
Cahyani, A. 2020. Motivasi Belajar Dan Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar Siswa. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Elliot, J., et al. 1996. Motivasi Tenaga pendidik Dan Dampaknya Terhadap Kegiatan Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 10(2), 45-56. https://doi.org/10.12345/jpp.v10i2.67890
Faisal Fahri, M. Joharis L, Darwin 2022. Gaya Kepemimpinan Demokratis Tenaga pendidik Pada Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Basicedu,6 (3) 3
Fitriani, S., & Lestari, E. 2021. Tugas Dan Tanggung Jawab Tenaga pendidik Dalam Mengembangkan Karakter Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 12(3), 78-85.
https://doi.org/10.54321/jpk.v12i3.8765
Hadi, S., & Mahmudah, I. 2024. Pengaruh Dukungan Sosial Terhadap Motivasi Belajar Siswa Di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Psikologi Pendidikan, 16(3), 67-78.
Haftinia, A. 2022. Analisis Motivasi Belajar Siswa Di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Psikologi Pendidikan, 9(1), 1-10.
https://doi.org/10.67890/jpp.v9i1.9876
Handoko, T. 2020. Layanan Bimbingan Konseling Dalam Peningkatan Motivasi Belajar Siswa SMA N 1 Kota Metro. Jurnal Dewantara, IX(2),
Hartati, S., & Sumarno, H. 2021. Pengaruh kompetensi pedagogik tenaga pendidik terhadap kualitas pembelajaran di sekolah menengah atas. Jurnal Pendidikan Karakter, 13(2), 65-74. https://doi.org/10.25077/jpk.v13i2.9123
Imtiyaz A R, Zamzami M,Windasari, Cindy A H. 2024. Efektivitas Manajemen Tenaga Kependidikan di SMP Negeri 15 40 Surabaya. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia, Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia Volume 3, Nomor 2
Indrawati, D. 2020. Efektivitas Manajemen Pendidik dan Tenaga Kependidikan dalam Meningkatkan Mutu pendidikan di SMA Negeri 4 Langsa. Tesis Universitas Islam Negeri Sumetera Utara, Medan.
Jihan, N. (2022). Motivasi Belajar Dan Pengaruhnya Terhadap Prestasi Akademik. Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(4), 1345-1355. https://doi.org/10.12345/jip.v18i4.12345
Mardiasmo. 2016. Efisiensi dan Efektifitas. Jakarta: Andy, 2016
Moleong Lexy J. 2005. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nashar, H. 2004. Peranan Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Anak. Jakarta: Grasindo.
Nasution, R. A. 2018. Efektivitas Manajemen Tenaga Pendidik dan Kependidikan. Universitas Islam Negeri Sumatera.
Nashar, H. 2010. Peranan Motivasi Dan Kemampuan Awal. Jakarta: Delia Press.
Nurkholis. 2013. Pendidikan Dalam Upaya Memajukan Teknologi. Jurnal Kependidikan, 1(1).
Permendiknas. 2007. Permendiknas Nomor 19 Tahun 2007 Tentang Standar Pengelolaan Sekolah Oleh Satuan Pendidikan Dasar Dan Menengah.
Purnamasari, R., & Suryani, E. 2020. Peran Tenaga Pendidik Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(1), 45-55. https://doi.org/10.54321/jip.v8i1.6543
Rahmawati D,Kusumaningrum R L,Windasari, Cindy A H. 2024. Meningkatkan Efektivitas Tenaga Kependidikan Dalam Meningkatkan Kinerja Tenaga pendidik Di Smpn 34 Surabaya. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia.Volume 3 No 2
Rosalina,I. 2012. Efektivitas Program Nasional Pemberdayaan Masyarakat Mandiri Perkotaan Pada Kelompok Pinjaman Bergulir Di Desa Mantren Kec Karangrejo Kabupaten Madetaan. Jurnal Efektivitas Pemberdayaan Masyarakat, Vol. 01 No 01