PENINGKATAN KOMPETENSI GURU DALAM MENGINTEGRASIKAN NUMERASI PADA KEGIATAN PEMBELAJARAN

  • Nurwan Nurwan Universitas Negeri Gorontalo
  • Lailany Yahya Universitas Negeri Gorontalo
  • Syamsu Qamar Badu Universitas Negeri Gorontalo
Keywords: numeracy literacy, teacher competency, professional development

Abstract

This study focuses on enhancing the competency of primary school teachers in integrating numeracy into learning activities across subjects. Numeracy literacy is a vital 21st-century skill essential for personal and professional decision-making. The training, conducted as part of a community service program, aimed to provide teachers with practical strategies for integrating numeracy into both mathematics and non-mathematics lessons. The methods involved workshops featuring lectures, discussions, and interactive group activities, emphasizing the development of teaching materials that connect numeracy to real-world applications. Evaluation through questionnaires revealed high participant satisfaction, with 87.5% rating the training as excellent. The findings underscore the significance of teacher competence in advancing student numeracy skills and highlight the need for continued professional development in this area

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arbain, A. (2023). Menguatkan Resiliensi Matematis dan Literasi Numerasi Siswa Sekolah Dasar melalui Inovasi Pembelajaran Kontekstual dan Konstruktif. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(1), 908-921. https://doi.org/10.24127/ajpm.v12i1.6548

Faridah, S., Djatmika, E. T., & Utaya, S. (2020). Kompetensi Profesional dan Pedagogik Guru Dalam Pengelolaan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 5(9), 1359-1364.

Feriyanto, F. (2022). Strategi penguatan literasi numerasi matematika bagi peserta didik pada kurikulum merdeka belajar. Gammath: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Matematika, 7(2), 86-94.

Han, W., Susanto, D., Dewayani, S., & Pandora, P. (2017). Materi Pendukung Literasi Numerasi. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Herman, T., Akbar, A., Farokhah, L., Febriandi, R., Zahrah, R. F., Febriani, W. D., ... & Abidin, Z. (2024). Kecakapan Abad 21: Literasi Matematis, Berpikir Matematis, dan Berpikir Komputasi. Indonesia Emas Group.

Qadry, I. K., Dassa, A., & Aynul, N. (2022). Analisis kemampuan literasi matematika siswa dalam menyelesaikan soal pisa konten space and shape pada kelas IX SMP Negeri 13 makassaR. Infinity: Jurnal Matematika dan Aplikasinya, 2(2), 78-92.

Palinussa, A. L., & Tupamahu, P. Z. (2024). Strategi Pengembangan Konsep Numerasi Dalam Pembelajaran Intersipliner. PAKEM: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 147-152. https://doi.org/10.30598/pakem.4.2.147-152

Ramadhani, W. P., Molle, J. S., & Sabandar, V. P. (2022). Pengenalan Flipped Classroom pada Blended Learning untuk Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru SMA di Tehoru. PAKEM: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 160-166. https://doi.org/10.30598/pakem.2.2.160-166

Hasnida, S. S., Adrian, R., & Siagian, N. A. (2024). Tranformasi Pendidikan Di Era Digital. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(1), 110-116. https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i1.2488

Winata, A., Widiyanti, I. S. R., & Cacik, S. (2021). Analisis kemampuan numerasi dalam pengembangan soal asesmen kemampuan minimal pada siswa kelas XI SMA untuk menyelesaikan permasalahan science. Jurnal Educatio Fkip Unma, 7(2), 498-508. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i2.1090

Published
2025-03-22
How to Cite
Nurwan, N., Yahya, L., & Badu, S. (2025). PENINGKATAN KOMPETENSI GURU DALAM MENGINTEGRASIKAN NUMERASI PADA KEGIATAN PEMBELAJARAN. PAKEM : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 1-7. https://doi.org/10.30598/pakem.5.1.1-7