PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN STAD DENGAN MEDIA TEKA-TEKI SILANG DAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING KONSEP SISTEM GERAK PADA MANUSIA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 1 AMBON

  • Yuliana A Maselkosu
  • Dominggus Rumahlatu
  • S I. A. Salmanu
Keywords: Learning outcomes, motion systems, stad, crossword puzzles

Abstract

Background: The STAD model  is to motivate students to support each other and help one another in mastering the abilities taught by the teacher. Crosswords are a game of sharpening the brain where we have to fill in the blank spaces (in the form of white boxes) with the letters that form a word based on the instructions given.

Method: Design of experimental research with the type of research used is descriptive comparative. The research subjects were the eighth grade students of Ambon 1 Junior High School, totaling 26 students. The instruments used were initial test and final test questions, observation sheets, student worksheets and group worksheets.

Results: Research shows that the application of the STAD Cooperative type learning model with Cross Puzzle media can improve student learning outcomes. On average all aspects of value have increased. Can be seen in the achievement of the estimated student score of 83.46%. Continued hypothesis testing using the t-test with the value of thit> ttab (2.27> 2.01) thus there are differences in the improvement of student learning outcomes using the STAD type cooperative learning model with a crossword puzzle media.

Conclusion: There are differences in the application of the STAD learning model with crossword media and discovery learning learning models of motion systems concepts in humans to improve learning outcomes of class VIII students of SMPN 1 Ambon, it is evident that the results of t-test analysis where t count> t table that the STAD model with media crossword puzzles is more effective for improving student learning outcomes than the Discovery Learning model

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bruner, 1966. Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X TAV Pada Standar Kompetensi Melakukan Instalasi Sound System Di SMK Negeri 2 Surabaya. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, Volume 03, Nomor 01, Tahun 2014. Universitas Negeri Surabaya.
Ekawati Sukandar (2015) Perbandingan Model Pembelajaran Discovery Learning dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (STAD) pada Mata Pelajaran Konstruksi Bangunan di SMKN 1 Sumedang. Depertemen Pendidikan Teknik Arsitektur, Fakultas Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, Universitas Pendidikan Indonesia.
Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas, 2008. Analisis Kesesuaian Antara Instrumen Evaluasi Formatif Dengan Tujuan Koognitif Pembelajaran Biologi di SMP Watansoppeng. Hamka Lodang dan Nur Afni Suraya Baya. Jurnal Bionature, Volume 13,No 2, Oktober 2012.
Kulsum, 2013. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbantuan Flipbook Terhadap Hasil Belajar Siswa SMP. Desi Rahmawati, Kurnia Ningsih, Eko Sri Wahyuni. Program Studi Pendidikan Biologi FKIP Untan, Pontianak. Artikel Penelitian.
Moon, 2005. Evaluasi Hasil Belajar Menggunakan Penilaian Autentik Pada Mata Pelajaran Kelistrikan Sistem Refrigerasi. Journal of Mechanical Engineering Education, Vol.1, No.2, Desember 2014
Munadi, 2008. Perbedaan Hasil Belajar Biologi Menggunakan Media Peta konsep Dan Teka-Teki Silang (TTS) Pokok Materi Dunia tumbuhan (Kingdom Plantae) Pada Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Mojolaban Sukoharjo Tahun Ajaran 2012/2013
Nernia, 2007. Perbedaan Hasil Belajar Siswa Yang Diajar Dengan Model Pembalajaran Cooperatif Tipe Stay Two Stray (TSTS) dan Belajajar Dengan Tipe Teams Games Toutnament (TGT) Pada Siswa Kelas X di SMA Negeri 1 Wolowa. Jurnal Penelitian Geografi Volume 1 No. 1 April 2007.
Prayitno, 2010. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa. Artikel, Riya Mariga Sari, Tri Jalmo, Berti Yolida. Universitas Lampung.
Sudjana dan Ahmad, 2012. Upayah Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT Dengan Menggunakan Permainan Multimedia. Artikel Fakultas ekonomi, UNESA. Kelintang Surabaya.
Published
2018-03-20
How to Cite
Maselkosu, Y., Rumahlatu, D., & Salmanu, S. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN STAD DENGAN MEDIA TEKA-TEKI SILANG DAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING KONSEP SISTEM GERAK PADA MANUSIA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS VIII SMP NEGERI 1 AMBON. BIOPENDIX: Jurnal Biologi, Pendidikan Dan Terapan, 4(2), 70-76. https://doi.org/10.30598/biopendixvol4issue2page70-76

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2