PENGARUH MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS DAN PENINGKATAN HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA PADA MATERI SISTEM GERAK PADA MANUSIA DI KELAS VIII SMP NEGERI 43 MALUKU TENGAH
Abstract
Background: Problem Based Learning (PBL) is a teaching approach that provides challenges for students to find solutions to real world (open) problems individually and in groups. Problem Based Learning (PBL) was developed to help students solve problems and intellectual skills and give students the opportunity to be responsible for the independent learning process while developing their ability to solve problems and requiring students to have curiosity and make students more active in the learning process..
Methods: The data analysis used is normality, homogeneity and hypothesis testing.
Results: The results showed that the average posttest score in the experimental class was 70,00 with a standard deviation of 11,79, the average posttest score in the control class was 63,56 with a standard deviation of 7,83.
Conclusion: The problem based learning (PBL) model influences critical thinking skills and student learning outcomes.
Downloads
References
Aisyiyah, A. T. P., & Amrizal, A. (2020). Penerapan Pendekatan Saintifik (Scientific Approach) Dalam Pembelajaran Biologi SMA. Jurnal Pelita Pendidikan, 8(4).
Ananda, R., & Fadhilaturrahmi, F. (2018). Analisis Kemampuan Guru Sekolah Dasar Dalam Implementasi Pembelajaran Tematik Di Sd. Jurnal Basicedu, 2(2),11-21.
Arianti. (2019). Urgensi Lingkungan Belajar Yang Kondusif Dalam Mendorong Siswa Belajar Aktif. Didaktika, 11(1),4.
Aripin, I. (2018). Potensi Keunggulan Lokal Kabupaten Majalengka dan Pemanfaatannya Pada Pembelajaran Biologi. Bio Educatio, 3(1),
Arifin, S. (2021) Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran Biologi Siswa Kelas XI MA AL-Musyawwir Basuki Situbondo.
Aqil, D. I. (2017). Literasi Sains Sebagai Konsep Pembelajaran Buku Ajar Biologi di Sekolah. Wacana Didaktika, 5(02), 160–171.
Bagod Sudjadi Dkk. (2005). Biologi Sains dalam Kehidupan 2A, Jakarta: Yudhistira.
Direktorat Tenaga Kependidikan . (2008) Penilaian Hasil Belajar. Jakarta Kompetensi Evaluasi Pendidikan 04-A1, Pengawas Sekolah Pendidikan Dasar.
Ernata, Y. (2017). Analisis Motivasi Belajar Peserta Didik Melalui Pemberian Reward Dan Punishment Di SDN Ngaringan 05 Kec. Gandusari Kab.Blitar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 5(2), 781.
Faidah Rahmawati, Nurul Urifah, Ari Wijayati. 2009. "Biologi untuk SMA/MA Kelas XI Program MIPA. Jakarta : CV.Ricardo
Izza, A. Z., Falah, M., & Susilawati, S. (2020). Studi Literatur: Problematika Evaluasi Pembelajaran Dalam Mencapai Tujuan Pendidikan Di Era Merdeka Belajar. Konferensi Ilmiah Pendidikan Universitas Pekalongan (2020), 10–15.
Juanda, R. (2017). Pngaruh Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SDN Gugus Wiajayakusuma Ngaliyan Semarang.
Khoirudin, M. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Biologi Berbasis Scientific Approach Terintegrasi Nilai Keislaman Pada Materi Interaksi Antar Makhluk Hidup Dengan Lingkungan. IJIS Edu : Indonesian Journal of Integrated Science Education, 1(1), 33.
Liu, Min. (2005). Motivating Students Through Problem-based Learning. University of Texas : Austin. [online]. Tersedia : http:// [22-03-2007]
Marpaung, R. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meniingkatkan Hasil Belajar dan Keaktifan Siswa. Jurnal Informatika Dan Teknologi Pendidikan, 1(1), 16-22.
Noviati, wiwi. (2020). Kesulitan Pembelajaran Online Mahasiswa Pendidikan Biologi di Tengah Pandemi Covid19. Jurnal Pendidikan MIPA, 10(1),.
Pratiwi, S. N., Cari, C., & Aminah, N. S. (2019). Pembelajaran IPA Abad 21 dengan Literasi Sains Siswa. Jurnal Materi Dan Pembelajaran Fisika, 9(1).
Renni Diastuti. (2009). 'BIOLOGI untuk SMA/MA Kelas XI" Jakarta. CV. Sindunata
Saputri, Ristia. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil belajar Tematik Pada Siswa Kelas V Di Sekolah Dasar Negeri 2 Labuhan Ratu Bandar Lampung. Bandar Lampung: Skripsi Universitas Lampung.Pdf. Diakses 28 Juli 2018.
Setiawan, A. R. (2019). Efektivitas Pembelajaran Biologi Berorientasi Literasi Saintifik. Thabiea : Journal Of Natural Science Teaching, 2(2).
Suryanti, E., Fitriani, A., Redjeki, S., & Riandi, R. (2019). Identifikasi Kesulitan Mahasiswa Dalam Pembelajaran Biologi Molekuler Berstrategi Modified Free Inquiry. Perspektif Pendidikan Dan Keguruan, 10(2), 37–47.
Suryosubroto, (1997). pada proses pembelajaran oleh peserta didik (student of learning), dan bukan pengajaran oleh guru (teacher of teaching).
Tamba, Y. R., Napitupulu, M. A., & Sidabukke, M. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Materi Hewan Invertebrata Di Kelas X. Jurnal Pelita Pendidikan, 8(1).
Tammu, R. M. (2018). Keterkaitan Metode dan Media Bervariasi dengan Minat Siswa dalam Pembelajaran Biologi Tingkat SMP. Jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik), 2(2), 134.
Unaola, V. (2022). Pengaruh Model Problem Based Learning terhadap Hasil Belajar Peserta Didik SMA Negeri 2 Tondano. Skripsi. Jurusan Matematika, Ilmu Pengetahuan Alam, dan Kebumian Universitas Negeri Manado.
Wardani, S. D. (2015). Penerapan Bahan Ajar Berbasi PBL (Problem Based Learning) terhadap kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA. Skripsi, Jurusan Biologi FMIPA Universitas Negeri Semarang.
Yusup, I. R. (2018). Kesulitan Guru Pada Pembelaran Biologi Tingkat Madrasah/Sekolah Di Provinsi Jawa Barat (Studi Kasus wilayah Priangan Timur). Jurnal BIOEDUIN : Program Studi Pendidikan Biologi, 8(2).