Strategi Masyarakat Lokal dan Pedagang Dalam Menciptakan Kenyamanan Bagi Wisatawan

  • Ahmad Putra UIN Imam Bonjol Padang
  • Rosdialena Rosdialena Universitas Muhammadiyah Sumatera Barat, Indonesia
  • Bima Prasetya Universitas Padjadjaran, Indonesia
  • Rapi Ahmad Universitas Negeri Padang, Indonesia
  • Sri Kendiyol Jelisae RS Universitas Andalas, Indonesia
  • Jery Wardiman Universitas Negeri Padang, Indonesia
Keywords: Strategy, Comfort, Traveler

Abstract

This research was motivated by the large number of reports from tourists regarding the rampant acts of extortion and disrespectful attitudes carried out by local residents who work as parking attendants, traders, and so on. This became increasingly serious when this discomfort surfaced on social media and went viral, resulting in tourists thinking twice about visiting Carocok Beach in Pesisir Selatan Regency, West Sumatra Province. If this is not addressed seriously, the impact will be felt by the regional government, local communities and traders, of course. However, efforts have been made to create comfort for tourists visiting Carokok Beach. This research uses qualitative methods accompanied by direct observations and interviews with parties who are considered capable of answering the problems in this paper. The results of this research show that: first, local people always try to be friendly towards tourists who visit Carocok Pesisir Selatan Beach, second, local people and local youth organizations investigate parties who commit extortion against tourists, third, local people maintain cleanliness tourist environment, fourth, do not increase car and motorbike parking fees arbitrarily, fifth, urge traders to be polite to tourists who shop, sixth, do not increase merchandise prices beyond the limit, seventh, ensure security for tourists by preparing security forces both from the Government and from the local community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahsan, A. N., Hifni, M., & Irfan, M. (2023). STRATEGI PEMANFAATAN OBJEK WISATA PANTAI CAROCOK GUNA MENINGKATKAN KETAHANAN EKONOMI PENDUDUK PESISIR. JURNAL MAHATVAVIRYA, 10(2), 135-150.

Delita, F., Yetti, E., & Sidauruk, T. (2017). Analisis swot untuk strategi pengembangan obyek wisata pemandian mual mata kecamatan Pematang Bandar kabupaten Simalungun. Jurnal geografi, 9(1), 41.

Haris, Herdiansyah. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif Untuk Ilmu-Ilmu Sosial , Jakarta: Penerbit Salemba Humanika.

Kompas.com, Pantai Carocok di Sumbar: Daya Tarik, Sejarah, Biaya, dan Cara Menuju, 21 Juli 2023, diakses pada 15 April 2024.

Khalik, W. (2014). Kajian kenyamanan dan keamanan wisatawan di kawasan pariwisata Kuta Lombok. Jurnal Master Pariwisata (JUMPA), 1(01), 23-42.

Khotimah, K., & Astuti, P. B. (2022). Pengaruh Aksesibilitas dan Physical Evidence Terhadap Revisit Intention dengan Kepuasan Pengunjung sebagai Variabel Intervening: Studi pada Pengunjung Objek Wisata Pantai Bocor di Kebumen. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi (JIMMBA), 4(4), 547-566.

Klau Wilgis Wilfrida, Apriana H. J. Fanggidae, Debryana Y. Salean, dan Ronald P. C. Fanggidae. (2023). “Strategi Pengembangan Objek Wisata dalam Upaya Meningkatkan Kunjungan Wisatawan: Studi pada Objek Wisata Fulan Fehan (Tourism Development Strategy in an Effort to Increasing Tourist Visits: Study on Fulan Fehan Tourism Objects), Jurnal Studi Perhotelan dan Pariwisata (JSPP), Vol. 1 No. 2.

Rambe Rymond Randy, Elfie Mingkid, dan Johny P. Lengkong. (2024). “Partisipasi Masyarakat dalam Meningkatkan Minat Kunjung Destinasi Wisata Bukit Kasih di Desa Kanonang Kabupaten Minahasa”, Journal Publicuho, Vol. 7 No. 1 (Februari-April: 2024).

Sari Mihardi Sanjaya Sukma dan Lidya Martha. (2923). “Pengruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Wisatawan di Kawasan Wisata Bahari Terpadu Mandeh”, JRIME: Jurnal Riset Manajemen dan Ekonomi, Vol.1 No. 4.

Sasili Arum Sumekar Arna. (2023). “Peran Startegis Dinas Pariwisata Sebagai Salah Satu Aktor Pengembangan Pariwisata Pantai (Studi Kabupaten Gunungkidul dari Perspektif Ilmu Pemerintahan), Journal of Politic and Government Studies, Vol. 13 No. 1.

Silfiya Mira, Rudi Hermawan, dan Adiyono. (2023). “Strategi Pengembangan Pariwisata Halal Pantai Biru Kabupaten Bangkalan Dalam Meningkatkan Perekonomian Masyarakat Sekitar”, Al-Mikraj: Jurnal Studi Islam dan Humaniora, Vol. 4 No. 1 (Juli-Desember)

Sulaeman dan Ma’ruf Alqifari. (2024). “Analisis Partisipasi Masyarakat Terhadap Pengembangan Pariwisata Berkelanjutan (Studi Kasus di Pantai Puwakarya Desa Padak Guar Lombok Timur”, JIGE: Jurnal Ilmiah Global Education, Vol. 5 No. 1.

Utama, I Gusti Bagus Rai. (2013). “Pengembangan Wisata Kota Sebagai Pariwisata Masa Depan Indonesia”, Jurnal Program Studi Manajemen, Fakultas Ekonomika dan Humaniora Universitas Dhyana Pura Badung-Bali, (2013).

Published
2024-05-21
How to Cite
Putra, A., Rosdialena, R., Prasetya, B., Ahmad, R., Jelisae, S., & Wardiman, J. (2024). Strategi Masyarakat Lokal dan Pedagang Dalam Menciptakan Kenyamanan Bagi Wisatawan. Journal of Government Science Studies, 3(1), 60-67. https://doi.org/10.30598/jgssvol3issue1page60-67
Section
Articles