Peranan Guru Geografi untuk Meningkatkan Kedisiplinan dan Tingkat Kesedaran Peserta Didik di SMPN 10 Kayu Putih Kota Ambon

The Role of Geography Teachers in Improving Students’ Discipline and Awareness Levels at SMPN 10 Kayu Putih, Ambon City

  • Sartila Aufat
Keywords: geography teacher, discipline, student awareness

Abstract

Current educational challenges lie not only in academic aspects but also in character development, particularly in student discipline and environmental-social awareness. This study aims to analyze the role of geography teachers in improving student discipline and awareness at SMPN 10 Kayu Putih. A descriptive qualitative method was employed, using data collection techniques such as observation, interviews, documentation, and field notes. The findings reveal that geography teachers play a vital role in shaping student behavior through contextual learning and direct experiences integrated with values of natural and social order. These integrated values encourage students to internalize discipline as a necessity, not a mere obligation. This research highlights the broader dimension of geography learning in character formation. The implication is that teachers need to be empowered through contextual and reflective training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, F. N. (2025). Peran guru pendidikan agama Islam dalam meningkatkan akhlak peserta didik kelas 7 di SMP N 1 Tanjung Sakti Pumu Kabupaten Lahat [Skripsi, Universitas Islam Indonesia].
Al-Fath, T. G. G. (2025). Upaya membentuk sikap akhlakul karimah melalui sistem pendidikan asrama di SMP Al-Hikmah Boarding School Batu [Skripsi, UIN Malang].
Ambarwati, S. (2020). Pendidikan karakter berbasis lingkungan dalam pembelajaran geografi. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 7(2), 145–153. doi:10.21009/jip.072.06
Desi, E. (2025). Analisis penerapan pendidikan karakter pada pembelajaran Bahasa Indonesia siswa kelas VIIA SMP Negeri 5 Sekadau Hilir [Skripsi, Repository Persada Khatulistiwa].
Fauzi, A. (2025). Strategi guru PAI dalam meningkatkan kedisiplinan beribadah siswa di SMP Islam Sabilurrosyad Gasek. UIN Malang.
Fauzi, A. (2025). Strategi guru dalam pendidikan karakter siswa SMP. Jurnal Pendidikan Karakter Nusantara, 10(1), 20–29. doi:10.1234/jpkn.v10i1.567
Handayani, I. (2024). Peran guru BK dalam meningkatkan kedisiplinan peserta didik melalui perkembangan spiritualitas [Skripsi, UIN Sunan Gunung Djati].
Hasanah, U. (2025). Pendidikan agama Islam sebagai upaya pembentukan karakter religius peserta didik di SMP Islam Ngebruk [Skripsi, Universitas Islam Raden Rahmat].
Hidayat, M. (2022). Inovasi pembelajaran untuk karakter siswa di era 4.0. Jurnal Inovasi Pendidikan, 5(3), 121–130. doi:10.31940/jip.v5i3.1234
Hilmiyati, U. (2024). Strategi penguatan budaya sekolah dalam pembentukan karakter religius dan toleransi di SMP Brawijaya Smart School Malang [Skripsi, UIN Malang].
Indrawati, L. (2024). Asesmen karakter dalam pembelajaran geografi. Jurnal Geografi dan Pendidikan, 12(1), 33–41. doi:10.23887/jgp.v12i1.9812
Ismana, R. (2025). Peran pembelajaran PPKN dalam membentuk karakter anak di sekolah: Tinjauan literatur. JCIVITAS, 5(1), 22–35. doi:10.31234/jcivitas.v5i1.94
Kurniasih, R. (2022). Pembelajaran nilai kehidupan melalui pendekatan kontekstual. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(2), 110–118. doi:10.26737/jpp.v8i2.898
Lestari, N. (2021). Refleksi dalam pembelajaran berbasis karakter. Jurnal Edukasi Karakter, 6(1), 55–63. doi:10.22236/jek.v6i1.224
Lora, H. A. (2024). Gambaran peran guru dalam menanamkan nilai-nilai kedisiplinan siswa di sekolah menengah pertama. Jurnal Inovasi Guru Indonesia, 2(1), 45–56. doi:10.31234/jigi.v2i1.36
Rahayu, D. (2022). Evaluasi proyek berbasis karakter dalam pembelajaran geografi. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 11(2), 201–210. doi:10.31234/jep.v11i2.1023
Reni, H. (2025). Peran pembina dalam membentuk disiplin siswa melalui kepramukaan. Jurnal Pengabdian Pendidikan, 7(1), 15–23. doi:10.25041/jpp.v7i1.421
Reni, R. (2025). Peran ekstrakurikuler pramuka dalam membentuk karakter nasionalisme siswa SMPN 9 Kota Jambi [Skripsi, Universitas Jambi].
Rohani, T., & Ponidi, P. (2025). Peran koperasi siswa dalam pembentukan karakter jujur dan tanggung jawab di SMP Negeri. EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 7(2), 101–114. doi:10.29313/educatio.v7i2.5818
Selviana, S. (2025). Analisis proses perencanaan pendidikan karakter dalam pembelajaran IPS materi sejarah untuk mengatasi krisis moral siswa. Toga: Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 5(1), 50–60. doi:10.31234/toga.v5i1.1088
Sumarni, T. (2023). Pembelajaran berbasis lokal sebagai sarana pendidikan karakter. Jurnal Pendidikan Lokal, 9(2), 123–132. doi:10.20475/jpl.v9i2.5432
Yulianti, E. (2021). Partisipasi siswa dalam kesepakatan kelas. Jurnal Kependidikan, 6(1), 87–95. doi:10.31934/jk.v6i1.876
Yunita, I., & Hadi, M. S. (2025). Implementasi kegiatan ekstrakurikuler tahfidz Qur’an dalam membentuk moral siswa SMP Al Amanah. Simbol, 9(1), 20–33. doi:10.23960/simbol.v9i1.1045
Zahara, C. J. (2024). Upaya guru pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter religius siswa di SMP Negeri 1 Sindangagung [Skripsi, Universitas Islam Indonesia].
Published
2025-10-13
How to Cite
Aufat, S. (2025). Peranan Guru Geografi untuk Meningkatkan Kedisiplinan dan Tingkat Kesedaran Peserta Didik di SMPN 10 Kayu Putih Kota Ambon. JENDELA PENGETAHUAN, 19(1), 1-10. https://doi.org/10.30598/jp19iss1pp1-10