Analisis Peran Kepala Sekolah sebagai Manajer bagi Guru SMP Katolik Ambon
Analysis of the Principal's Role as a Manager for Teachers at Catholic Junior High School Ambon
Abstract
This study is motivated by the crucial role of principals in ensuring the continuity of managerial functions in schools, particularly at SMP Katolik Ambon, which faces various challenges in educational management. The research aims to describe the principal's efforts in overcoming obstacles to managerial functions through participatory and collaborative leadership approaches. The study employed a qualitative method using observation, interviews, and documentation techniques involving the principal, vice principal, civil servant teachers, and foundation-based teachers. The findings indicate that the principal successfully addresses resource, communication, and coordination constraints through mentoring strategies, clear task distribution, and enhanced teacher participation. This study demonstrates that the principal’s contribution not only strengthens school management but also fosters a more adaptive culture of collaboration. The implications highlight the importance of developing school leadership capacity and recommend strengthening policy and facility support to optimize managerial functions.
Downloads
References
Arifin, Z., & Sari, D. (2023). Kepemimpinan manajerial kepala sekolah berbasis nilai dalam membangun mutu pendidikan. Jurnal Kepemimpinan Pendidikan, 12(2), 145–158. https://doi.org/10.21009/jkp.122.07
Budiarti, R., Lestari, Y., & Kurniawan, A. (2023). Peran kepala sekolah dalam manajemen pendidikan abad 21. Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, 14(1), 33–47. https://doi.org/10.17509/japi.v14i1.41235
Dewi, N. (2024). Gerakan literasi sekolah dasar di era digital. Jurnal Inovasi Pendidikan, 18(2), 88–101. https://doi.org/10.52345/jip.v18i2.3201
Fauzan, R. (2021). Kebijakan pendidikan literasi berbasis sekolah. Jurnal Administrasi Pendidikan, 11(2), 77–90. https://doi.org/10.21009/jap.v11i2.2011
Fitria, H., & Handayani, S. (2022). Kepemimpinan humanis kepala sekolah dalam meningkatkan motivasi guru. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(2), 87–98. https://doi.org/10.24127/jmp.v10i2.3652
Handayani, T. (2022). Sumber belajar berbasis lokal dalam penguatan literasi. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 12(3), 112–126. https://doi.org/10.21831/jpk.v12i3.2267
Hidayat, S. (2023). Literasi abad 21 dalam konteks sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 14(1), 25–40. https://doi.org/10.24114/jpdn.v14i1.3478
Ilmin, S., Hidayat, A., & Mulyono, R. (2018). Peran kepala sekolah sebagai manajer: Studi multisitus di MIN Flores Timur. Jurnal Ilmu Pendidikan, 20(2), 102–115. https://doi.org/10.21831/jip.v20i2.21245
Kurniawan, H. (2023). Budaya literasi sebagai gerakan kolektif di sekolah. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(2), 134–147. https://doi.org/10.15294/jpk.v10i2.4034
Mulyani, R. (2021). Lingkungan belajar partisipatif berbasis literasi. Jurnal Ilmu Pendidikan, 23(1), 41–55. https://doi.org/10.23917/jip.v23i1.3111
Negara, W. S. C., Hartono, & Dewi, L. (2024). Kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru. Jurnal Penelitian Pendidikan, 18(1), 55–69. https://doi.org/10.23887/jpp.v18i1.45210
Nugroho, Y., & Zahra, F. (2023). Kepemimpinan adaptif kepala sekolah pada era digital. Jurnal Inovasi Pendidikan, 13(3), 211–224. https://doi.org/10.26740/jip.v13n3.p211-224
Pratama, Y. (2020). Kepemimpinan partisipatif dalam implementasi literasi sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(2), 67–81. https://doi.org/10.21831/jmp.v8i2.2976
Putri, D. (2023). Pemanfaatan bahan bacaan digital dalam pembelajaran literasi. Jurnal Teknologi Pendidikan, 15(2), 145–159. https://doi.org/10.17509/jtp.v15i2.3987
Putri, R., & Maulana, A. (2023). Sistem penghargaan kepala sekolah dan dampaknya terhadap motivasi guru. Jurnal Ilmu Manajemen Pendidikan, 11(1), 65–76. https://doi.org/10.15294/jimp.v11i1.39511
Rahmawati, D. (2022). Budaya kerja sekolah dan peran kepala sekolah dalam membangun kolaborasi guru. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 8(2), 130–141. https://doi.org/10.33369/jpdn.v8i2.35091
Rahmat, M., & Setiawan, E. (2022). Kepemimpinan kepala sekolah dalam mengelola perubahan kurikulum. Jurnal Kependidikan Indonesia, 4(2), 77–90. https://doi.org/10.21831/jki.v4i2.34521
Rahayu, A. (2021). Partisipasi siswa dalam program literasi sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 54(3), 211–224. https://doi.org/10.23887/jpp.v54i3.3440
Ramadhan, L. (2023). Pengajaran berbasis budaya lokal dalam literasi. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 17(1), 99–112. https://doi.org/10.17509/jpbs.v17i1.4101
Sakir, I., Wibowo, A., & Latupono, J. (2018). Peran kepala sekolah sebagai manajer di sekolah madrasah. Jurnal Pendidikan dan Manajemen, 6(2), 95–106. https://doi.org/10.24127/jpm.v6i2.21945
Santoso, D. (2021). Pengaruh dukungan sekolah terhadap pencapaian literasi. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 6(2), 123–136. https://doi.org/10.21831/jpdi.v6i2.2840
Saputra, A., & Lestari, N. (2021). Pengawasan kepala sekolah dalam manajemen mutu pendidikan. Jurnal Penjaminan Mutu Pendidikan, 9(1), 41–53. https://doi.org/10.21009/jpmp.091.05
Sari, M. (2021). Integrasi literasi dalam mata pelajaran sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 13(2), 66–79. https://doi.org/10.24114/jpdn.v13i2.3021
Satria, S., Fadli, I., & Mahyuni, R. (2023). Peran kepala sekolah sebagai manajer dalam meningkatkan profesionalitas guru. Jurnal Administrasi dan Supervisi Pendidikan, 11(2), 99–113. https://doi.org/10.17509/jasp.v11i2.41477
Sulastri, E. (2020). Faktor keberhasilan program literasi di sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 39(3), 477–489. https://doi.org/10.21831/cp.v39i3.3240
Utami, V. (2022). Inovasi guru dalam pembelajaran literasi berbasis konteks. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(2), 187–201. https://doi.org/10.17509/jpgsd.v11i2.3712
Wahyudi, F. (2022). Motivasi belajar dan penguasaan literasi siswa sekolah dasar. Jurnal Psikologi Pendidikan, 9(1), 45–58. https://doi.org/10.31004/jpp.v9i1.3555
Widiastuti, N. (2021). Kepemimpinan manajerial kepala sekolah di era perubahan. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 9(1), 55–67. https://doi.org/10.23887/jipd.v9i1.33291
Wulandari, D., Muhdi, & Miyono, N. (2023). Peran kepala sekolah dalam program sekolah penggerak. Jurnal Manajemen Pendidikan, 11(3), 225–238. https://doi.org/10.21009/jmp.v11i3.41123
Zulfikar, M., & Dewi, H. (2022). Kepemimpinan kepala sekolah dalam membangun budaya kerja positif. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 10(2), 177–189. https://doi.org/10.24036/jipi.v10i2.35271