PENGEMBANGAN KOMPETENSI GURU DALAM PENULISAN ARTIKEL ILMIAH DAN PENGGUNAAN MENDELEY

  • Ulya Nabilla Universitas Samudra
  • Nurviana Nurviana UNIVERSITAS SAMUDRA
  • Ellida Novita Lydia UNIVERSITAS SAMUDRA
  • Amelia Amelia UNIVERSITAS SAMUDRA
  • Fitra Muliani UNIVERSITAS SAMUDRA
  • Riezky Purnama Sari UNIVERSITAS SAMUDRA
  • Fairus Fairus UNIVERSITAS SAMUDRA
  • Mutiara Mutiara UNIVERSITAS SAMUDRA
Keywords: teacher, writing, reference, mendeley

Abstract

Writing scientific papers is one of the important activities to demonstrate the professionalism of a teacher. SMKN 5 Langsa has approximately 37 teachers, 20 of whom are civil servants (ASN). The results of interviews with the Deputy Head of School at SMKN 5 Langsa indicate that many teachers are still not skilled in academic writing. Furthermore, they also face difficulties in preparing proper and accurate bibliographies. One of the software that can be used to compile bibliographies is Mendeley. The training is conducted through several stages, include observing the problems faced by the partners. It is followed by the socialization and training on academic writing and the use of Mendeley software. After conducting observations, the team held Focus Group Discussions (FGD) with the community partners. The team provided socialization to the partners regarding the development of teacher competencies in writing scientific articles and the use of Mendeley for academic references. Then, they provided training and mentoring. The conclusion of this activity is that the program ran smoothly, and the partners gained knowledge and PKM training to improve the quality of their scientific writing

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraini, M., & Saleh, A. (2021). Pelatihan Mendeley Bagi Para Peneliti Muda Kota Pekanbaru. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(6), 1413–1420.

Anwar, A. S. (2020). Pengembangan Sikap Profesionalisme Guru Melalui Kinerja Guru Pada Satuan Pendidikan Mts Negeri 1 Serang. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 147–173.

Beriansyah, A., Haryadi, H., & Elsiartati, S. D. (2021). Penguatan Organisasi Kepemudaan dan Peningkatan Peran Pemuda dalam Tata Kelola Pemerintahan Desa di Desa Tantan Kabupaten Muaro Jambi. 1, 111–118.

Chamalah, E. (2022). Peningkatan Literasi bagi Guru MGMP Bahasa Indonesia SMP/MTs Kota Tegal melalui Pendampingan Penulisan Artikel. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(4), 1087–1093.

Harini, N., Suhariyanto, D., Indriyani, I., Novaria, N., Santoso, A., & Yuniarti, E. (2023). Pendampingan Pemberdayaan Masyarakat dalam Meningkatkan Perekonomian Desa. Amalee: Indonesian Journal of Community Research and Engagement, 4(2), 363–375.

Haryati, I., Santoso, I., Sudarmaji, Rikfanto, A., Mulyati, R. E. S., & Megawati, S. (2022). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru-Guru Bahasa Jerman Melalui Pelatihan Penelitian Tindakan Kelas. Prima: Portal Riset Dan Inovasi Pengabdian Masyarakat, 1(3), 65–74.

Hasan. (2021). Publikasi Ilmiah Bagi Guru Sekolah: Antara Realita dan Harapan. Cross-Border: Journal of International Border Studies, Diplomacy, and International Relations, 4(2), 154–164.

Helmi, D., Asep, A., & Ansiska, P. (2022). Peningkatan Kualitas Karya Tulis Ilmiah Mahasiswa Melalui Pelatihan Manajemen Referensi Berbasis Mendeley. PAKEM: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 132–137.

Ilahi, B. R., Defliyanto, & Hiasa, F. (2022). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Mendeley Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis dan Publikasi pada Guru-Guru SMAN 11 Kota Bengkulu. Dharma Raflesia: Jurnal Ilmiah Pengembangan Dan Penerapan IPTEKS, 20(2), 456–464.

Sadikin, A., Johari, A., Siburian, J., Wicaksana, E. J., & Natalia, D. (2021). Pelatihan Mendeley untuk Menunjang Karya Ilmiah Guru-Guru SMAN Titian Teras H. Abdurrahman Sayoeti. Jurnal Solma, 10(1), 1–7.

Sahudra, T. M., Fadlia, & Firdaus, C. R. (2022). Pelatihan Penulisan Karya Ilmiah untuk Peningkatan Profesionalisme Guru. Majalah Ilmiah UPI YPTK, 29(2), 97–102.

Said, D. R., Ms, A. T., Srimularahmah, A., & Nursyam, A. (2021). Pendampingan dalam Pengembangan Media Pembelajaran Sebagai Salah Satu Upaya untuk Memperoleh Sertifikasi Bagi Guru-Guru SMK 1 Watampone. Rengganis: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 34–41.

Wattimena, F. Y., Koibur, R., & Matulessy, B. C. (2022). Pelatihan Menyusun Sitasi dan Daftar Pustaka Menggunakan Mendeley Dekstop dan Word Plugin Bagi Dosen Universitas Ottow Geissler. Community Development Journal, 2(3), 1149–1155.

Yanti, N., Setiawan, Y., & Rini, D. S. (2020). Pelatihan Aplikasi Mendeley pada Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) Bahasa Indonesia SMA/SMK Kota Bengkulu. Jurnal Berdaya Mandiri, 2(1), 268–284.

Published
2025-05-31
How to Cite
Nabilla, U., Nurviana, N., Lydia, E., Amelia, A., Muliani, F., Sari, R., Fairus, F., & Mutiara, M. (2025). PENGEMBANGAN KOMPETENSI GURU DALAM PENULISAN ARTIKEL ILMIAH DAN PENGGUNAAN MENDELEY. PAKEM : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 55-61. https://doi.org/10.30598/pakem.5.2.55-61
Section
Articles