The Influence of Second-hand Clothing Product Quality on Consumer Satisfaction at Mardika Market, Ambon City

Pengaruh Kualitas Produk Pakaian Bekas Terhadap Kepuasan Konsumen di Pasar Mardika Kota Ambon

  • Umiyati Kaimudin Program Studi Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Pattimura
  • William G Louhenapessy Program Studi Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Pattimura
  • Geradin G Rehatta Program Studi Pendidikan Ekonomi FKIP Universitas Pattimura
Keywords: product quality, consumer satisfaction, second-hand clothing

Abstract

This study aims to analyze the impact of second-hand clothing quality on consumer satisfaction. Product quality was evaluated through performance, aesthetics, and durability indicators, assessed using questionnaires distributed to 50 respondents. The research employed a quantitative approach with simple linear regression analysis. The results indicated that second-hand clothing quality has a significant effect on consumer satisfaction, with a coefficient of determination of 30.3%. These findings suggest that consumers tend to be more satisfied when the quality of second-hand clothing meets or exceeds their expectations. This study emphasizes the importance of product quality in enhancing consumer satisfaction and provides recommendations for sellers to maintain quality standards and product transparency. The study also offers insights for businesses on sustainable marketing strategies in the second-hand clothing industry

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alzikri, M. R., & Susanti, F. (2023). Pengaruh Persepsi Konsumen, Gaya Hidup, Terhadap Perilaku Konsumen Dalam Pembelian Produk Second Pada Toko Pakaian Bekas Cowboy Collection Di Air Tawar Padang Di Era Pandemic Covid-19. Sammajiva: Jurnal Penelitian Bisnis Dan Manajemen, 1(2), 58–72. https://doi.org/10.47861/sammajiva.v1i2.187
Anggoro, M. D. F. P. (2023). Pengaruh Kualitas Produk dan Kepercayaan Konsumen Terhadap Kepuasan Konsumen Produk Genteng. Jurnal Manajemen Pemasaran Dan Perilaku Konsumen, 2(4), 974–983. https://doi.org/10.21776/jmppk.2022.02.4.12
Damayanti, S., & Sumartik, S. (2024). Dampak Lingkungan, Stres, dan Komunikasi terhadap Kinerja KaryawanDampak Lingkungan, Stres, dan Komunikasi terhadap Kinerja Karyawan. Jurnal Pemberdayaan Ekonomi Dan Masyarakat, 1(1), 19. https://doi.org/10.47134/jpem.v1i1.283
Debora, L. (2019). Pengaruh Kualitas Jasa, Kemudahan Transaksi, Dan Promosi Terhadap Loyalitas Konsumen Pt Xyz: Kepuasan Konsumen Sebagai Variabel Mediasi. Jurnal Manajemen Bisnis Dan Kewirausahaan, 2(6). https://doi.org/10.24912/jmbk.v2i6.4912
Fairuz, D. S., Sahri, S., & Huzaini, M. (2022). A Etika Bisnis Dan Kesejahteraan Pedagang Pakaian Bekas Di Pasar Tradisional Masbagik Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Adz-Dzahab: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 7(2), 173–187. https://doi.org/10.47435/adz-dzahab.v7i2.1273
HS, S., & Lestari, A. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan, Inklusi Keuangan dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Keuangan Pada Generasi Milenial. Jurnal Multidisiplin Madani, 2(5), 2415–2430. https://doi.org/10.55927/mudima.v2i5.396
Irawan, A. R. (2005). Peran Intellegence Quotient (Iq), Emosional Quotient (Eq) Dan Spiritual Quotient (Sq) Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Psikoislamika : Jurnal Psikologi Dan Psikologi Islam, 2(2). https://doi.org/10.18860/psi.v0i0.335
Khadafi, M., Handayani, O., & Aidy, W. R. (2024). Perdagangan Pakaian Bekas Dalam Perspektif Perundang-Undangan Di Indonesia. Terang : Jurnal Kajian Ilmu Sosial, Politik Dan Hukum, 1(1), 321–333. https://doi.org/10.62383/terang.v1i1.136
Misnan, M., & Damayanty, P. (2022). Manajemen Resiko Bisnis Pakaian Impor Bekas. Jurnal Pengabdian Teratai, 3(1), 50–60. https://doi.org/10.55122/teratai.v3i1.380
Novrianto, N., Restuti, S., & Wasnury, R. (2024). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kepercayaan Merek Terhadap Keputusan Pembelian Dan Kepuasan Konsumen. Jurnal Manajemen Pemasaran Dan Perilaku Konsumen, 3(2), 396–408. https://doi.org/10.21776/jmppk.2024.03.2.12
Nuraini, D., & Evianah, E. (2019). Analisis Perbedaan Kepuasan Konsumen Terhadap Pembelian Produk Baju Secara Online Dan Offline. Equilibrium: Jurnal Ekonomi-Manajemen-Akuntansi, 15(2), 231. https://doi.org/10.30742/equilibrium.v15i2.629
Ode, F., Louhenapessy, W. G., & Sinay, F. (2022). Pengaruh Kualitas Produk Pakaian Bekas Terhadap Keputusan Pembelian Bagi Konsumen (Studi Pada Mahasiswa Prodi Pendidikan Ekonomi). Jendela Pengetahuan, 15(2), 92–97. https://doi.org/10.30598/jp15iss2pp93-97
Pamungkas, A. F., & Husnayetti, H. (2022). Analisis Kepuasan Konsumen Melalui Peningkatan Kualitas Pelayanan Dan Strategi Promosi. Jurnal Muhammadiyah Manajemen Bisnis, 3(1), 11. https://doi.org/10.24853/jmmb.3.1.11-20
Rizkiana, C., Bekti, S. M., Suryawardana, E., & Indriyanti, I. S. (2023). Pengaruh harga, promosi, dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan konsumen pada produk jasa wedding organizer. Jurnal Riset Ekonomi Dan Bisnis, 16(1), 81. https://doi.org/10.26623/jreb.v16i1.6260
Sujana, S., & Pandu, M. (2018). Pengaruh Ekspektasi Konsumen, Nilai Konsumen Dan Kepuasan Konsumen Terhadap Loyalitas Konsumen. Jurnal Ilmiah Manajemen Kesatuan, 6(1), 61–64. https://doi.org/10.37641/jimkes.v6i1.37
Tyas, R. H., Firsty Ramadhona, L. A., & Az zakiyah, N. A. (2022). Analisis Konsumsi Masyarakat Di Jawa Tengah Tahun 2015-2018. Jurnal Ekonomi-Qu, 12(1), 23. https://doi.org/10.35448/jequ.v12i1.16293
Wijaya, R., & Nugroho, A. J. (2022). Mengetahui Pengaruh Kualitas Dan Merek Produk Terhadap Minat Beli Pakaian Bekas Impor. Jurnal Cakrawala Ilmiah, 1(11), 2953–2962. https://doi.org/10.53625/jcijurnalcakrawalailmiah.v1i11.2880
Wulandari, A. K., Harun, H., & Susila, J. (2024). Pelaksanaan Pengawasan oleh Direktorat Jendral Bea Cukai Terhadap Larangan Thrifting Pakaian Bekas Impor. Wajah Hukum, 8(1), 312. https://doi.org/10.33087/wjh.v8i1.1418
Published
2024-09-30
How to Cite
Kaimudin, U., Louhenapessy, W., & Rehatta, G. (2024). The Influence of Second-hand Clothing Product Quality on Consumer Satisfaction at Mardika Market, Ambon City. JENDELA PENGETAHUAN, 17(3), 361-373. https://doi.org/10.30598/jp17iss3pp361-373
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)