KOMPARASI MODEL PEMBELAJARAAN KOOPERATIF TIPE MAKE A MATCH DAN TIPE TEAM GAMES TOURNAMENT (TGT) PADA MATERI KONSEP MOL TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS X SMA KARTIKA XIII-1 AMBON
Abstract
The purpose of this research is to know thestudent learningoutcomes of grade X SMA KARTIKA XIII-1 AMBON as well as knowing there is a difference whether or not the results of student learning using cooperative type Team Games Tournament(TGT) with type Make a Match as the learning model.This research is the comparison research which the sample consists of two classes, the class was given further study of chemistry at the consept of moles materials, first classexperiment (X-1) using the cooperative type Team Games Tournament(TGT) and in secondclass experiment (X-2) using the cooperative type Make a Match as the learning model. Based on the results of the study gained note that both models of learning that can enhance the learning outcomes of students, it can be seen from the success of the qualifications obtained from both the class when there has same qualification of 75% of students are on completed qualifying, 25% of students are on failed qualifying, with average from X-1 class used Type TGT is 66.125 and X-2 class used Type Make a Match is 57.3125. Hypothesis test data derived from posttest both class indicates the value significance of 0.25 (> 0.05) this a value of H0received and value of H1 rejected so it can be concluded there is no difference in student learning outcomes are either the cooperative type Team Games Tournament (TGT)and type Make a Match as the learning model.
Downloads
References
Amahoroe, R, A. (2015). Komparasi Penggunaan Media Teka-Teki Silang Dan Chemopoly Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Konsep Hidrokarbon Kelas X SMA Negeri 5 Ambon. Skripsi. Universitas Pattimura Ambon
Anggraini, P.K., Ashadi., & Utami, B. (2015). Studi Komparasi Pembelajaran Kooperative Metode Team Games Tournament (TGT) dan Team Assissted Individuallized (TAI) Pada Sub Pokok Bahasan Konsep Mol Di SMA Negeri 1 Sukoharjo Tahun 2013/2014. FPMIPA-UNS. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK) Vol. 4 No. 1, 211-217.
Aunurrahman. 2004. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta
Astrissi G. A. S. O. D., Sukardjo, JS., & Hastuti, B. (2014). Efektifitas Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) Disertai Media Teka-Teki Silang Terhadap Prestasi Belajar Pada Materi Minyak Bumi Siswa Kelas X SMA Negeri 3 Sukoharjo Tahun Pembelajaran 2012/2013. FPMIPA-UNS. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK) Vol. 3 No. 2, 22-27
Chang, Raymond. 2005. Kimia Dasar Konsep-Konsep Inti Edisi Ketiga Jilid 1. Jakarta: Erlangga
Dea P.Y., Mulyani, B., & Utami B. (2016). Studi Komparasi Pembelajaran Make A Match Dan Talking Stick Dengan Memperhatikan Kemampuan Analisis Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Konsep Mol Kelas X SMA Negeri 5 Surakarta Tahun Pelajaran 2014/2015. FPMIPA-UNS. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK) Vol. 5 No. 1, 1-8
Hamalik. 2009. Kurikulum dan Pembelajaran Cetakan Kesebelas. Jakarta: Bumi Aksara
Hamalik. 2011. Kurikulum dan Pembelajaran Cetakan Kesebelas. Jakarta: Bumi Aksara
Lokollo, L. (2013). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 12 Ambon Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT Dengan Pembelajaran Konvensional Pada Konsep Struktur Atom. Skripsi. Universitas Pattimura. Ambon
Muslich, M. 2009. KTSP Pembelajaran Berbasis Kompetensi dan Kontekstual. Jakarta: Bumia Aksara
Ningtiyas, P & Siswaya, H. (2012). Penggunaan Metode Kooperatif Tipe TGT Dilengkapi Modul Dan LKS Ditinjau Dari Aktivitas Siswa. IKIP-PGRI Madiun. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika. Vol. 3 No. 1 51-58
Rahmayanti E., Redjeki, T., & Saputro, C. N. A. (2015). Penggunaan Metode Pembelajaran Make A Match Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Prestasi Belajar Pada Materi Pokok Hidrokarbon Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Ngemplak Boyolali Tahun Pelajaran 2013/2014. FKIP-UNS. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK). Vol, 4 No. 1 174-181
Ratumanan, T.G., 2004. Belajar dan Pembelajaran. Surabaya: Unessa University Press
Rohendi, D., Waslaluddin., & Ayu S. P. (2010). Penerapan Cooperative Learning Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VII Dalam Pembelajaran Teknologi Informasi dan Komunikasi. FPMIPA-UPI. Jurnal Pendidikan Ilmu Teknologi dan Informasi. 3(1): 19-22
Rusman. 2011. Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Edisi Kedua. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada
Sadirman, Raharjo, 2008. Media Pendidikan. Jakarta: Rajawali
Sanjaya, W. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Bandung: Kencana
Slameto. 2001. Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara
Slavin, Robert E. Cooverative Learning Teory, Riset dan Praktik. Penerjemah Nurulita Nasron. 2008. Bandung: Nusa Media
Sudijono, A. (2005). Dasar-dasar statistic pendidikan. Edisi 1. Jakarata: Rajawali Pers.
Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R & D. Bandung: Alfabeta
Sulistyaningsih, F., Mulyani, S. & Utomo, B.S. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Make A Match Berbantuan Power Point Dilengkapi LKS Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Pada Pokok Bahasan Isomer Dan Reaksi Senyawa Hidrokarbon Kelas X SMA Batik 1 Surakarta Tahun Pelajaran 2012/2013. FPMIPA-UNS. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK) Vol. 3 No. 2, 82-87
Susilo, J. M, 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Pustaka Belajar
Trianto. 2007. Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka
Trihendradi, Corelius. 2004. Memecahkan Kasus Statistik: Deskriptif, Parametrik dan non-parametrik dengan SPSS 12. Yogyakarta: ANDI
Yamin, Mohammad. 2009. Manajemen Mutu Kurikulum Pendidikan Panduan Menciptakan Manajemen Mutu Pendidikan Berbasis Kurikulum yang progresif dan Inspiratif. Jogjakarta: Diva Pres
Copyright (c) 2019 Molluca Journal of Chemistry Education (MJoCE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.