PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI IKATAN KIMIA MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBERED HEAD TOGETHER (NHT) BERBANTUAN MODUL DI KELAS X SMA NEGERI 10 AMBON
Abstract
Research has been conducted to determine student learning outcomes in chemical bonding material by applying the cooperative learning model type Numbered Head Together (NHT) with the help of modules, in class X students of SMA Negeri 10 Ambon. This type of research is quantitative descriptive. Based on the analysis of the data obtained 12 students (40%) get very good qualifications, 10 students (33.3%) get good qualifications, 6 students (20%) get enough qualifications, and 2 students (6.7%) get less qualifications. The acquisition of N-gain value is 18 students (60%) in the high category and 12 students (40%) are in the medium category. The results of the normalized gain score analysis of the average of all students amounted to 0.71 are in the high category. These results indicate that the application of the NHT (numbered heads together) cooperative learning model with the help of modules succeeded in improving student learning outcomes in all aspects (cognitive, affective, and psychomotor)
Downloads
References
De Sirat Hingzty Natalia. (2013). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas X SMK Negeri 6 Ambon Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Dengan Media Flash Player Pada materi Ikatan Kimia. Skripsi: Ambon: Universitas Pattimura
Kemendikbud. (2013). Permendikbud No.64 tentang Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan
Manurung, I. W., Mulyani, B., & Saputro, S. (2013). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Numbered Head Together (NHT) Dan Learning Together (LT) Dengan Melihat Kemampuan Memori Siswa Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Tata Nama Senyawa Kimia Kelas X SMA Negeri 2 Karanganyar Tahun 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), Vol. 2 No. 4, 24-31
Ningsih, T. W. (2012). Pengaruh Penggunaan Modul Sejarah Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas VIII Di SMP Negeri 1 Kesamben Jombang Semester Gasal Tahun Ajaran 2011/2012. (Skripsi). Universitas Negeri Malang
Retnani, F, Y., Sukardjo, J, S., & Utomo, S, B. (2014). Penerapan Metode Numbered Heads Together (NHT) Disertai Macromedia Flash Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Siswa Materi Struktur Atom, Sistem Periodik, Dan Ikatan Kimia Kelas XI Ipa4 SMA Negeri 2 Boyolali Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), Vol. 3 No. 3, 57-65.
Septianingrum Resti. (2014). Penerapan Metode Numbered Heads Together (NHT) Disertai Media Tekateki Silang Untuk Meningkatkan Kemampuan Memori Dan Prestasi Belajar Kimia Pada Materi Sistem Koloid Kelas XI IPA 2 SMA Negeri 2 Karanganyar. Jurnal Pendidikan Kimia Vol. 3 No. 1 Tahun 2014 Hal. 31-36 ISSN 2337-9995
Sulfiani Ridha. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Siswa Kelas XI IPA1 SMA Negeri 3 Watampone (Studi pada Materi Pokok Struktur Atom, Sistem Periodik Unsur dan Bentuk Molekul). Jurnal Chemica VoL. 17 Nomor 1 Juni 2016, 1- 13
Supardi, K. I., & Putri, I, R. (2010). Pengaruh Penggunaan Artikel Kimia Dari Internet Pada Model Pembelajaran Creative Problem Solving Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, Vol.4, No.1, 574-581.
Suryosubroto. (2002). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Wawasan Baru Beberapa Metode Pendukung dan Beberapa Komponen Layanan Khusus. Jakarta: Rineka Cipta.
Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progesif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana
Copyright (c) 2020 Molluca Journal of Chemistry Education (MJoCE)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.