ANALISIS PENGARUH LAYANAN SAMSAT WARUNG KOPI TERHADAP KEPUASAN MASYARAKAT KOTA LHOKSEMAWE

The Effect of Samsat Warung Kopi Services on Community Satisfaction In Lhokseumawe City

  • Chaidir Chaidir Universitas Syiah Kuala
  • fairus fairus Universitas Samudra
  • Riezky Purnama Sari Universitas Samudra
  • Ulya Nabilla Universitas Samudra
  • Nurviana Nurviana Universitas Samudra
  • Amelia Amelia Universitas Samudra
  • Muhammad Fuad Universitas Samudra
Keywords: Samsat Warung Kopi Services, Community Satisfaction, Lhokseumawe city

Abstract

Samsat Warung Kopi is the newest innovation product from the Lhoksemawe Samsat Service in 2021 with the aim of making the vehicle tax payment process fast, easy and in a pleasant atmosphere for people who want to pay taxes. The aim of this research is to determine the quality of Samsat warung kopi’s services on the satisfacation of the people of lhokseumawe. The data used is primary data in the form of a questionnaire results distributed to 59 respondents. The results of the analysis show that Samsat Warung Kopi's services in paying vehicle tax is considered to be very good (81.09%). Community satisfaction with the quality of Samsat Warung Kopi's services in paying vehicle tax is rated as Very Good (83.67%). Regression Value Y = 17,222+ 0.893X.  dan based on the results of the hypothesis test, it was concluded that that samsat warung kopi’s services had a very significant effect on community satisfaction. The percentage of influence of the coffee shop vehicle tax payment service on Lhokseumawe community satisfaction was 0.239 or 23.9% and the remainder was influenced by variables not included in this research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Chaidir Chaidir, Universitas Syiah Kuala

Mahasiswa Doktoral Sains

References

Hasan, M. I. (2016). Pokok-Pokok Materi Statistik (Statistik Inferensif).

Ignatius Roni Setyawan, A. G. D. (2018). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Struktur Modal Pada Perusahaan Makanan Dan Minuman Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Pada Tahun 2008 -2015. Jurnal Manajemen Bisnis Dan Kewirausahaan, 2(1), 46–53. https://doi.org/10.24912/jmbk.v2i1.4807

Indri, F. Z., & Putra, G. H. (2022). Pengaruh Ukuran Perusahaan Dan Konsentrasi Pasar Terhadap Kualitas Laporan Keuangan Pada Perusahaan Sektor Industri Barang Konsumsi Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Pada Tahun 2016-2020. Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi Dan Kewirausahaan, 2(2), 01–17.

Khairani, C. (2014). Pendorong Interaksi Sosial Masyarakat Aceh Dalam Warung Kopi. Ilmiah Sains Dan Teknologi, 14(10), 50–57.

Laksana, F. (2018). Manajemen Pemasaran. Graha Ilmu.

Mayasari, A. (2020). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Masyarakat Di Desa Paulan, Colomadu, Karanganyar. Jesya (Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah), 3(2), 36–44. https://doi.org/10.36778/jesya.v3i2.181

Nafisah, S. R., Nurviana, & Fairus. (2022). Analisis Pengaruh Pelayanan Pendaftaran Tanah Terhadap Kepuasan Masyarakat Pada Kantor Pertanahan Kota Langsa. Gamma-Pi : Jurnal Matematika Dan Terapan, 2(1), 1–5.

Priskila, R. (2013). TERHADAP TINGKAT KEPUASAN NASABAH ( Studi Kasus pada Koperasi Simpan Pinjam Lumbung Merta Sari , Badung ). 815–830.

Putri, A. H. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Masyarakat pada Kantor Desa Medan Sinembah. Civitas: Jurnal Studi Manajemen, 2(1), 1–23.

Riniandriani, R., & F. (2021). Analisis Pengaruh Pendaftaran Tanah Sistematis Lengkap (Ptsl) Terhadap Kepuasan Masyarakat Pada Kantor Pertanahan Kabupaten Aceh Tamiang. Jurnal Gamma-Pi, 3(2), 27–31. https://doi.org/https://doi.org/10.33059/jgp.v3i2.3668

RN Sari, R. S. (2021). Peramalan Jumlah Pemasangan Wifi Indihome di PT. Telekomunikasi Kandatel Langsa. Jurnal Gamma-Pi.

RP Sari, A. P. (2020). Mengkaji Perbedaan Konsumsi Kalori dan Protein pada Perkotaan dan Pedesaan di Daerah Sumatera Utara. Serambi Saintia: Jurnal Sains Dan Aplikasi.

Siti Rafa’ Nafisah, Nurviana, F. (2022). ANALISIS PENGARUH PELAYANAN PENDAFTARAN TANAH TERHADAP KEPUASAN MASYARAKAT PADA KANTOR PERTANAHAN KOTA LANGSA. Gamma-Pi : Jurnal Matematika Dan Terapan, 2(1), 1–5.

Suci Wardani, R. S. (2021). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Masyarakat dalam Pembuatan KTP di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Langsa. Jurnal Gamma-Pi.

Sulistyowati, E. (2014). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Badan Pertanahan Nasional (BPN) terhadap Kepuasan Masyarakat di Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, Dan Entrepreneurship, 4(1), 48. https://doi.org/10.30588/jmp.v4i1.95

Suzanto, B. (2011). Pengaruh Kualitas Jasa Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Pada Rumah Sakit Umum Kota Banjar. Jurnal Ekonomi, Bisnis & Entrepreneurship, 5(1), 28–44. http://jurnal.stiepas.ac.id/index.php/jebe/article/view/3

Tanady, E. S., & Fuad, M. (2020). Analisis Pengaruh Citra Merek dan Kualitas Layanan terhadap Keputusan Pembelian Tokopedia di Jakarta. Jurnal Manajemen, 9(1), 113–123. https://doi.org/http://jurnal.kwikkiangie.ac.id/index.php/JM/article/view/663

Wibowati, J. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Pt Muarakati Baru Satu Palembang. Jurnal Manajemen, 8(2), 15–31. https://doi.org/10.36546/jm.v8i2.348

Wulantari, N. A., & T. S. (2023). Analisis Kualitas Pelayanan e-government pembuatan e-KTP dan e-KK menggunakan metode Importance Performance Analysis (IPA) pada Website Kantor Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Pagar Alam. JUPITER: Jurnal Penelitian Ilmu Dan Teknologi Komputer, 15(2), 919–928. https://doi.org/. https://doi.org/10.5281/zenodo.10068302

Published
2024-01-31
How to Cite
Chaidir, C., fairus, fairus, Sari, R., Nabilla, U., Nurviana, N., Amelia, A. and Fuad, M. (2024) “ANALISIS PENGARUH LAYANAN SAMSAT WARUNG KOPI TERHADAP KEPUASAN MASYARAKAT KOTA LHOKSEMAWE”, Jurnal Cita Ekonomika, 17(2), pp. 216-229. doi: 10.51125/citaekonomika.v17i2.11143.