PENGARUH KUALITAS PELAYANAN DAN PRODUK TERHADAP KEPUASAN KONSUMEN INDUSTRI BATU ALAM DI WILAYAH TULUNGAGUNG

The Influence Of Service And Product Quality On Consumer Satisfaction Of The Natural Stone Industry In The Tulungagung Area

  • Siga Tridiantoro Universitas Bhinneka PGRI tulungagung
  • Maria Agatha SWH Universitas Bhinneka PGRI
Keywords: Service Quality, Product Quality, Consumer Satisfaction

Abstract

In this modern era, the business world is growing very rapidly and experiencing changes in the form of creating increasing competition. Especially in a natural stone industry must win a competition. Understanding what consumers want will have its own value for the industry owner. This study aims to determine: the effect of service quality and product quality on customer satisfaction in the natural stone industry at UD Zige Stone in the Ngentrong Village area, Campurdarat District, Tulungagung Regency. This research uses quantitative with a descriptive approach. The test data is primary data. The population of the research conducted by this researcher were all consumers of natural stone, using random sampling method. Data collection techniques using a questionnaire. The data analysis tool used is SPSS data analysis. The results of this study indicate that: 1. Based on the results of the evaluation of the measurement model that the variables X1, X2 and Y are declared valid. 2. Based on the results of hypothesis testing, the service quality and product quality variables have a significant influence on consumer satisfaction variables.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdu Rahman Raka Aditia, Muhammad Wadud, M. Kurniawan, D. (2020). Pengaruh Kualitas Produk terhadap Kepuasan Konsumen Sepeda Motor NMAX pada PT Yamaha A . Rivai Palembang. Nasional Manajemen Pemasaran Dan SDM, 1(1), 23–37.

Afnina, Y. H. (2018). Pengaruh Kualitas Produk terhadap Kepuasan Pelanggan. Samudra Ekonomi dan Bisnis, 9(1), 21–30.

Ariunto, Suharsimi. (1995). "Manajemen penelitian". Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Arikunto, P.D.S (2002). Prosedur Peneitian (Edisi Revi)

Arikunto, Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Ariella, I. R. (2018). Pengaruh Kualitas Produk, Harga Produk Dan Desain Produk Terhadap Keputusan Pemebelian Konsumen Mazelnid. Manajemen Dan Start-Up Bisnis, 3(2), 216–221.

Arisandi, D. (2014). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kemampuan Manajerial Pengurus Dan Motivasi Anggota Terhadap Kepuasan Anggota Koperasi Pegawai Republik Indonesia (Kpri) “Segarbo” Kecamatan Bodeh Kabupaten Pemalang. Economic Education Analysis Journal, 2(3), 177–187.

Arusetyo, F. G. (2018). Pengaruh kualitas produk dan citra merek terhadap minat beli honda cbr 250rr (studi pada pengunjung dealer honda delta sidoarjo). Jurnal Ilmu Manajemen, 6(4), 452–458.

Brigitte Tombeng, Ferdy Roring, F. S. R. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga Dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Rumah Makan Raja Oci Manado. EMBA, 7(1), 891–900.

Cesariana, C., Juliansyah, F., & Fitriyani, R. (2022). Model Keputusan Pembelian Melalui Kepuasan Konsumen Pada Marketplace : Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan ( Literature Review Manajemen Pemasaran ). Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(1), 211–224.

Fachrul Alfajar, Mustainah, Muzakir Tabil, J. J. P. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Makassar Jeans House Kota Palu. CENDERAWASIH: Journal of Administration and Management Public Literation, 1(1996), 42.

Gede Wisnu Saputra, I. G. A. K. S. A. (2020). Pengaruh Digital Marketing, Word Of Mouth, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian. Manajemen, 9(7), 2596–2620.

Husni Muharram Ritonga, BA, MSC. Dewi Nurmasari Pane, Se., Mm. Citra Anita Rahmah, S. E. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Emosional Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Honda Idk 2 Medan. Manajemen Tools, 12(2), 30–44.

I G. A. Pt. Riana Pramesti Dewi, N. W. E. (2019). Peran Kepuasan Konsumen Memediasi Pengaruh Brand Image Terhadap Repurchase Intention. Manajemen, 8(5), 2722–2752.

Kurnia, S. C. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga, dan Citra Merek Terhadap Kepuasan Pelanggan Pengguna Jasa Transportasi Ojek Online (Studi pada pelanggan GOJEK di Kota Malang). Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 183–196. https://doi.org/10.54367/jmb.v19i2.576

Kusumasitta. (2014). Relevansi Dimensi Kualitas Pelayanan Dan Kepuasan Pelanggan Bagi Pengunjung Museum Di Taman Mini Indonesia Indah. Jurnal Manajemen Dan Pemasaran Jasa, 7(1), 153–176.

Nurmin Arianto, S. A. D. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kualitas Produk Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Pt Nirwana Gemilang Property. Disrupsi Bisnis, 3(2), 108–119.

Pratiwi, K. F. dan N. D. (2021). Pengaruh Digital Marketing,Nkualitas Produk, Dan Emosinal Terhadap Kepuasan Konsumen Poskopi Zio Jombang. Inovasi Penelitian, 2(2), 603–612.

Razak, I. (2019). Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Pelanggan. Manajemen Bisnis Krinadwipayana, 7(2), 1–14.

Rosa Lesmana, R. (2017). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanaan Terhadap Kepuasankonsumen Pt. Radekatama Piranti Nusa. Manajemen Pemasaran, 2(2), 115–129.

Sangkay, P. C. M., Tumbuan, W. J. F. A., & Wangke, S. J. C. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Konsumen Cafe Kopi Soe Di Manado. EMBA, 10(4), 1029–1039.

Sinaga, A. O., & Kusmantoro. (2015). Pengaruh kualitas pelayanan, kemampuan manajerial pengurus, motivasi anggota dan citra koperasi terhadap kepuasan anggota koperasi wahana artha nugraha. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendiidkan, X(1), 1–15.

Sitohang, R. H., Caska, & Haryana, G. (2015). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kemampuan Manajerial Pengurus Terhadap Kepuasan Anggota Koperasi Pegawai Republik Indonesia (Kpri) Universitas Riau. Program Studi Pendidikan Ekonomi, 1–9.

Sudirman, A., Halim, F., & Pinem, R. J. (2020). Kepercayaan Sebagai Pemediasi

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Dampak Citra Merek dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen Gojek. Pemasarn Kompetitif, 3(3), 66–76.

Surti, I., & Anggraeni, F. N. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen. JSMBI (Jurnal Sains Manajemen Dan Bisnis Indonesia ), 3(3), 261–270. https://doi.org/10.37481/sjr.v3i3.221

Susanti, N. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada PT . Astellas Pharma Indonesia. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 1(1), 77–91.

Syaful Aswad, Realize, R. W. (2018). Pengaruh Harga Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pengguna Air Bersih Masyarakat Kampung Air Batam Center. JIM UPB, 6(2), 77–85.

Syakur, A. (2018). Hubungan kualitas pelayanan terhadap kepuasan mahasiswa dan loyalitas mahasiswa ditinjau dari model pembelajaran di akademi farmasi surabaya. REFORMASI, 8(2), 100–108.

Umar Bakti, Hairudin, M. S. A. (2020). Pengaruh Kulaitas Pelayanan, Produk dan Harga Terhadap Minat Beli Pada Toko Online Lazada di Bandar Lampung. Ekonomi, 22(1), 101–118.

Published
2023-03-27
How to Cite
Tridiantoro, S. and SWH, M. (2023) “PENGARUH KUALITAS PELAYANAN DAN PRODUK TERHADAP KEPUASAN KONSUMEN INDUSTRI BATU ALAM DI WILAYAH TULUNGAGUNG”, Jurnal Cita Ekonomika, 17(1), pp. 163-174. doi: 10.51125/citaekonomika.v17i1.8053.