Komunikasi Simbolik Dalam Proses Ritual Pasa’a Ate’ Luma Latu Karas Negeri Hitu Lama
Symbolic Communication in the Pasa’a Ate’ Luma Latu Karas Ritual Process in Hitu Lama Village
Abstract
The results showed that the symbolic communication contained in the ritual process of Pasa'a Ate Luma Latu Karas could be seen through 3 core stages such as before the ritual process, in the ongoing ritual process, and the process after the Pasa'a Ate Luma Latu Karas ritual occurs. The next stage is interpreting the ritual process of Pasa'a Ate Luma Latu Karas by describing the meaning through the symbols contained in the ritual process. After that, the interpretation of the ritual process was continued by analyzing each ritual procession using the theoretical aspects of George Herbert Mead, which consisted of action, gestures, significant symbols, mind, self, and society. Through the results of this analysis, it can be seen that the meaning of the symbols contained in the ritual process of Pasa'a Ate Luma Latu Karas forms the interaction among the Raja, adat leaders, and the community.
Downloads
References
Elbadiansyah, U. (2014). Interaksionisme Simbolik dari Era Klasik Hingga Modern. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada
Dipetik : pada 23 juli 2020 dari sosantpedia http://blog.unnes.ac.id/ayusetyo/2017/12/03/teori-interaksionisme- simbolik-mead/
Dipetik : pada 25 agustus 2020 dari mejikubirubiruhttps://mejikubirubiru.wordpress.com/2012/06/10/teori-simbol-susanne- langer-tradisi-semiotik-pesan/
Dipetik : pada 25 agustus 2020 dari erpandsima https://erpandsima.blogspot.com/2015/11/kajian-budaya-dan-interaksi- simbolik.html
Dipetik : pada 25 agustus 2020 dari pakarkomunikasi https://pakarkomunikasi.com/teori-interaksi-simbolik
Dipetik : pada 25 agustus 2020 dari yearrypanji https://yearrypanji.wordpress.com/2008/03/17/teori-interaksionisme- simbolik/
Dipetik : pada 23 maret 2021 dari sultansinindonesieblog https://sultansinindonesieblog.wordpress.com/Maluku/hitu-lama-hitulama- kerajaan-ambon/Pelajar.
H. Engkus Kuswarno, M. (2008). Etnografi komunikasi : pengantar dan contoh penelitiannya. Bandung : Widya Padjadja
Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Interaksi Sosial Pada Perawat Di Rumah Sakit Islam Surakarta. http://eprints.ums.ac.id/45469/ , 8-9.
Kecamatan Borong, Kabupaten Manggarai Timur). http://repository.unwira.ac.id/2434/ .
Kertamukti, N. H. (2016). Interaksi Simbolis Masyarakat Dalam Memaknai Kesenian Jathilan. http://digilib.uin-suka.ac.id/22187/ . Khairul Anwar, M. a. (2016).
Mulyana, Deddy. (2001). Metodologi Penelitian Kualitatif: Paradigma Baru Ilmu Komunikasi dan Ilmu Sosial Lainnya. Bandung: Remaja Rosdakarya
Mead, G. H. (2018). Mind, Self, and Society. Yogyakarta: Forum.
Rafael, M. C. (2015). Interaksi Simbolik Dalam Komunikasi Antarbudaya (Studi Kasus Konflik Antar Etnis Sumba dan Etnis Maluku di Universitas Kristen Satya Wacana Salatiga). 8-9.
Ritzer, G. (2014). McDonaldisasi Masyarakat. Yogyakarta: Pustaka
ROSLIYA, W. O. (2016). Perspektif Islam Terhadap Buday Kabuenga Di Kecamatan Wangi-Wangi Selatan Kabupaten Wakatobi”. http://digilib.iainkendari.ac.id/134/ , 14.
Sobur, Alex. 2013. Semiotika Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya
Sugiyono, P. D. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D.Bandung: Alfabeta
SUSU, W. (2018). Makna Simbolik Komunikasi Dalam Ritual “Kando Nipi Daat” (Studi Kasus Pada Masyarakat Tanggo, Kelurahan Kota Ndora,
ULFA, M. (2014). Komunikasi Ritual Prosesi “Nyadran” Desa Widang Tuban.
http://digilib.uinsby.ac.id/467/ .
Wardani, L. K. (2010). Fungsi, Makna Dan Simbol.
Copyright (c) 2022 Fatmawati Rumra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.