Pemanfaatan Materi Sejarah Poetri Mardika Dalam Memajukan Status Wanita Untuk Menumbuhkan Nilai Karakter Peserta Didik

Utilization of Poetri Mardika Historical Material in Advancing Women's Status to Foster Character Values in Students

  • Wilda Risa Inayati Program Studi Pendidikan Sejarah, FIS, Universitas Negeri Semarang
Keywords: Education, Character, History, Poetri Mardika

Abstract

This study discusses the utilization of historical material from the Poetry Mardika organization. This material can be implemented to foster character development in students. The introduction addresses education as a learning process intended to help individuals develop the skills, knowledge, and attitudes necessary for success in life. Education typically consists of teaching and learning activities guided by teachers or instructors, involving students in acquiring the skills, knowledge, and values needed to achieve educational goals. Education empowers women to achieve equality with men, which is considered essential. However, education is not only important for women; men also need education. Education is a learning process intended to help individuals develop the skills, knowledge, and attitudes necessary for success in life. It typically consists of teaching and learning activities guided by teachers or instructors, involving students in acquiring the skills, knowledge, and values necessary to achieve educational goals. The values derived from the Poetry Mardika organization can be applied to students. By implementing the Poetri Mardika material in character building, it is hoped that students will develop a sense of nationalism, a spirit of togetherness, and honesty. It can help them become individuals with strong character, responsibility, and care for their surroundings. This research employs a qualitative method with a literature study approach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdi, G. P. (2020). Peranan Pembelajaran Sejarah Untuk Pembentukan Karakter Siswa SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 802–815.

Guest, H. Manfaat Kesadaran Sejarah Dalam Membangun Karakter Bangsa.

Gulo, F. (2018). Sejarah Alternatif Sebagai Sumber Penguatan Pendidikan Karakter. KoPeN: Konferensi Pendidikan Nasional, 1(1), 147-154.

Hartono, Y. (2011). Pembelajaran Yang Multikultural Untuk Membangun Karakter Bangsa. Agastya: Jurnal Sejarah Dan Pembelajarannya, 1(1), 29–45. https://doi.org/10.25273/ajsp.v1i1.125

Hasan, S. H. (2012). Pendidikan Sejarah Untuk Memperkuat Pendidikan Karakter. Paramita: Historical Studies Journal, 22(1).

Lickona, Thomas. (2012). Educating For Character: Mendidik Untuk Membentuk Karakter, (terjemahan) Jakarta: Bumi Aksara.

Ohorella, G.A. Dkk. (1992). Peranan Wanita Indonesia Dalam Pergerakan Nasional. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Pradita, S. M. (2020). Sejarah Pergerakan Perempuan Indonesia Abad 19–20: Tinjauan Historis Peran Perempuan dalam Pendidikan Bangsa. CHRONOLOGIA, 2 (2), 12–27.

Rahardjo. (1917, Oktober). Wellevenbeid Bagian I. Poetri Mardika, 4(10), 103.

Romadi, R., & Kurniawan, G. F. (2017). Pembelajaran Sejarah Lokal Berbasis Folklore Untuk Menanamkan Nilai Kearifan Lokal Kepada Siswa. Sejarah Dan Budaya: Jurnal Sejarah, Budaya, Dan Pengajarannya, 11(1), 79–94.

Sadikoen. (1915). Perobahan Alam Perempoan. Poetri Mardika, 2(6), 63.

Sastrapratedja SJ, M. (2013). Pendidikan Sebagai Humanisasi, Jakarta: Pusat Kajian Filsafat dan Pancasila.

Siswati, S., Utomo, C. B., & Muntholib, A. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Membentuk Sikap dan Perilaku Sosial Peserta Didik Melalui Pembelajaran Sejarah di SMA PGRI 1 Pati Tahun Pelajaran 2017/2018. Indonesian Journal of History Education, 6(1), 1-13.

Sirnayatin, T. A. (2017). Membangun Karakter Bangsa Melalui Pembelajaran Sejarah. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(3).

Suparjan, E. (2019). Pendidikan Sejarah Untuk Membentuk Karakter Bangsa. Deepublish.

Suryochondro, S. (1984). Potret Pergerakan Wanita Di Indonesia. Jakarta: CV Rajawali.

Susanti, S., & Purwiyastuti, W. (2018). Manfaat Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (Ips) Sejarah Terhadap Pembentukan Moral Peserta Didik. Cakrawala: Jurnal Pendidikan, 12(1), 8-17.

Susanto, H. (2020). Pedagogi Sejarah, Nasionalisme Dan Karakter Bangsa.

Syani, A. (1995). Sosiologi Dan Perubahan Masyarakat. Unila Bandar lampung: Pustaka Jaya

Yanti, R. D. (2020). Potret Gerakan Perempuan pada Abad Ke 20 di Batavia: Poetri Mardika 1912. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 3 (2), 135–144

Published
2023-04-15
How to Cite
Inayati, W. (2023). Pemanfaatan Materi Sejarah Poetri Mardika Dalam Memajukan Status Wanita Untuk Menumbuhkan Nilai Karakter Peserta Didik. Lani: Jurnal Kajian Ilmu Sejarah Dan Budaya, 4(1), 13-24. https://doi.org/10.30598/Lanivol4iss1page13-24