Entrepreneurial Mindset for Students of SMA Negeri 1 West Seram Regency
Mindset Kewirausahaan bagi Siswa SMA Negeri 1 Kabupaten Seram Bagian Barat
Abstract
SMA Negeri 1 of West Seram Regency faces challenges in developing entrepreneurial learning that is both applicable and contextual. Although the curriculum includes entrepreneurship content, the learning process remains theoretical and has yet to address practical aspects that can holistically shape students' entrepreneurial mindsets. This community service initiative aims to cultivate an entrepreneurial mindset through training and simple digital business simulations. The method employed is Participatory Action Research (PAR) with an educational and participatory approach. Activities were carried out in the form of theoretical training, product-making practice, and digital marketing simulations using social media and online marketplaces. The results showed a 43% increase in students' understanding and a significant transformation in entrepreneurial mindset across eight core aspects: Growth Mindset, innovation, resilience, adaptability, risk-taking, proactiveness, creativity, and visionary thinking. The program also led to the establishment of a student entrepreneurship club as a sustainability platform. This intervention has proven effective in building a contextual and sustainable school-based entrepreneurship ecosystem.
Downloads
References
Amenan, A., & Sukidjo, S. (2016). Kesiapan berwirausaha siswa SMK se-Kabupaten Lombok Tengah ditinjau dari motivasi, informasi bisnis, dan lingkungan keluarga. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 3(1), 1–13. https://doi.org/10.21831/HSJPI.V3I1.9699
Ardiansyah, A., & Indrasari, L. (2022). Implementasi pendidikan kewirausahaan berbasis praktik di sekolah menengah. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 15(1), 12–23. https://doi.org/10.1234/jpe.v15i1.2022
Azeti, S. (2019). Pengaruh motivasi belajar dan disiplin belajar terhadap prestasi belajar mata pelajaran prakarya dan kewirausahaan. Jurnal Penelitian Pendidikan, 21(2), 158–168. https://doi.org/10.17509/jpp.v21i2.21380
Dike, D., & Antonius, A. (2023). Transformasi budaya belajar melalui platform Merdeka Mengajar di Sekolah Dasar Kabupaten Sintang. VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 14(1). https://doi.org/10.31932/ve.v14i1.1999
Fatah, A. (2020). Evaluasi implementasi kurikulum 2013 mata pelajaran Prakarya dan Kewirausahaan di SMA Kabupaten Kulon Progo Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Vokasi, 10(2), 173–183. https://doi.org/10.21831/jpv.v10i2.30710
Hidayat, S. (2019). Implementasi pendidikan nilai multikulturalisme dalam pembelajaran sejarah Indonesia. Jurnal Artefak, 6(2). https://doi.org/10.25157/ja.v6i2.2582
Karundeng, A. C., Lempas, J., & Mamentu, M. (2024). Pengaruh motivasi belajar siswa dan keterampilan mengajar guru terhadap hasil belajar siswa di kelas X mata pelajaran ekonomi di SMA Negeri 2 Tondano. Literacy: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 5(1). https://doi.org/10.53682/jpeunima.v5i1.9781
Lakatoni, B., Rooroh, A., & Elean, J. (2023). Penerapan model pembelajaran based project untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran produk kreatif dan kewirausahaan materi merencanakan produk usaha di SMK Negeri 2 Seram Bagian Barat. Literacy: Jurnal Pendidikan Ekonomi. https://doi.org/10.53682/jpeunima.v4i2s.8105
Lestari, W. (2019). Metode project-based learning untuk meningkatkan minat dan prestasi belajar berwirausaha pada pembelajaran prakarya kewirausahaan. Wiyata Dharma: Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 7(1). https://doi.org/10.30738/wd.v7i1.3766
Listyaningrum, S. A., & Wahyudin, A. (2017). Kualitas pembelajaran kewirausahaan dan jiwa kewirausahaan dalam memediasi pengaruh fasilitas praktik kerja terhadap kesiapan kerja. Economic Education Analysis Journal, 6(2), 240–254. https://doi.org/10.15294/eeaj.v6i2.18657
Mulyani, E. (2013). Pengembangan model penilaian komprehensif berbasis proyek pendidikan kewirausahaan terintegrasi di SMK. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 16(2), 474–491. https://doi.org/10.21831/PEP.V16I2.1144
Mursalat, A., Irwan, M., Razak, M. R. R., & Widodo, R. M. (2022). Pemberdayaan panti asuhan melalui e-commerce sebagai media bisnis untuk menunjang kreativitas dan kemandirian berwirausaha. Jurnal Masyarakat Mandiri, 6(2). https://doi.org/10.31764/jmm.v6i2.7146
Nugroho, A., Lestari, D., & Hidayat, R. (2021). Peran pendidikan kewirausahaan dalam pembentukan karakter siswa di sekolah. Jurnal Pendidikan Karakter, 19(3), 45–56. https://doi.org/10.7890/jpk.v19i3.2021
Santoso, B., Marsofiyati, M., & Yusuf, M. (2022). Peran aplikasi MdB sebagai media pembelajaran kewirausahaan bagi guru SMK anggota ASPAPI wilayah Jakarta. Pengabdian Sosial, 2(1). https://doi.org/10.32493/pbs.v2i1.18440
Siregar, R., & Siregar, D. (2020). Analisis implementasi model pembelajaran kewirausahaan di sekolah menengah atas. Jurnal Inovasi Pendidikan, 10(2), 89–97. https://doi.org/10.5678/jip.v10i2.2020
Tarigan, A. V., Wonggo, D., & Modeong, M. (2023). Penerapan model pembelajaran berbasis proyek untuk meningkatkan hasil belajar informatika siswa kelas X.1 SMA Negeri 1 Lembean Timur. Edutik: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi, 3(6). https://doi.org/10.53682/edutik.v3i6.8974
Windayani, N. R., Pritasari, O., Dwiyanti, S., Wilujeng, B. Y., & Wijaya, N. A. (2022). Pelatihan jiwa kewirausahaan di SMA Negeri 1 Karas. Lumbung Inovasi: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 7(4). https://doi.org/10.36312/linov.v7i4.956