Visitor Satisfaction with Wainitu Beach Tourist Attraction in Ambon City

Kepuasan Pengunjung Terhadap Objek Wisata Pantai Wainitu Kota Ambon

  • Santi Daada Program Studi Pendidikan Geografi Jurusan IPS FKIP Unpatti Ambon
  • Mohammad Amin Lasaiba Program Studi Pendidikan Geografi Jurusan IPS FKIP Unpatti Ambon
  • Ferdinand Salomo Leuwol Program Studi Pendidikan Geografi Jurusan IPS FKIP Unpatti Ambon
Keywords: Visitor Satisfaction, Beach Tourist, Attraction

Abstract

Natural disasters, including floods, are likely to occur in Maluku Province. Flood is the inundation of rivers caused by heavy rain or flooding caused by transmission from higher elevations. This study aimed to determine the extent and form of community involvement in reducing the risk of flooding in the Batu Merah Village, Sirimau District, Ambon City. This study uses descriptive qualitative research, or descriptive techniques, primarily focused on identifying problems using data collected from the field. But can also offer interpretation or analysis. The results showed that the participation of the Batu Merah community in reducing the risk of flood disasters in Batu Merah Village, Sirimau District, Ambon City was the most or the largest, namely Very Often with an average number of respondents of 20 (50.00%). Often with the number of respondents 10 (25.00), Rarely with the number of respondents 8 (20.00), and Never with the number of respondents 2 (5.00%) out of 40 respondents, and the form of participation in flood management is calm and money (100%).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambari, E. F., & Yudhi Koesworodjati, S. E. (2019). Pengaruh Bukti Fisik Dan Proses Terhadap Kepuasan Pengunjung (Survei Pada Pengunjung Hotel Festival Citylink Bandung). Perpustakaan Fakultas Ekonomi dan Bisnis Unpas.

Daulay, A. R., Yuniarti, E., Fauzi, F., Noviana, L., Gusdini, N., Nining, E., Asmin, F., & Thamrin, F. D. (2020). Mendorong Sustainable Development Menuju Kesejahteraan Rakyat Indonesia. Reserchgate Journal, 7(1), 12–27. https://www.researchgate.net/Profile/Ferdinal-Asmin/Publication/321865137_Mendorong_Sustainable_Development_Menuju_Kesejahteraan_Rakyat_Indonesia/Data/5a360a8daca27247eddea02b/Paper-Kelompok-Pro-Sustainable-Developme.Pdf

Edlina, R., & Eriend, D. (2020). Strategi Komunikasi Pariwisata Oleh Dinas Pariwisata Sumatera Barat Dalam Meningkatkan Brand Image Objek Wisata Di Sumatera Barat: Strategi Komunikasi Pariwisata. Commed: Jurnal Komunikasi Dan Media, 5(1), 96–110.

Fadhil, R. M., & Zaenuri, M. (2021). Strategi recovery Dinas Pariwisata Kota Yogyakarta pada masa new normal. Jurnal Pemerintahan Dan Kebijakan (JPK), 2(2), 60–71.

Ghani, Y. A., & Brahmanto, E. (2015). Pengaruh Inovasi Sarana Prasarana Terhadap Kepuasan Pengunjung Di Objek Wisata Karang Setra Waterland. 2(2), 98–110.

Heliany, I. (2019). Wonderful digital tourism Indonesia dan peran revolusi industri dalam menghadapi era ekonomi digital 5.0. Destinesia: Jurnal Hospitaliti Dan Pariwisata, 1(1), 21–35.

Khasanah, I., & Pertiwi, O. D. (2010). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Konsumen RS St. Elisabeth Semarang. Jurnal Ilmiah Aset, 12(2), 117–124.

Lasaiba, M. A. (2006). Evaluasi lahan untuk permukiman dalam pengembangan wilayah Kota Ambon. Tesis. http://etd.repository.ugm.ac.id/penelitian/detail/31752

Lasaiba, M. A. (2012). Perubahan penggunaan lahan di Kota Ambon tahun 2002-2009. Disertasi. http://etd.repository.ugm.ac.id/penelitian/detail/54572

Lasaiba, M. A. (2013). Kajian Keruangan Penggunaan Lahan Dalam Pengembangan Kota Ambon Berbasis Ekologi. Jurnal Pendidikan Geografi UNESA, 11(21), 34–56.

Lasaiba, M. A. (2016). Dimensi Spasial Karakteristik Sebaran Dan Deviasi Pola Pegunungan Lahan Terhadap Ekosistem Pesisir Di Kota Ambon. Jendela Pengetahuan, 9(1), 24–34.

Magfirat, M., & Indra, A. (2018). Arah Politik Hukum Pengembangan Wisata Indonesia Ditinjau Dari Undang-Undang Nomor 10 Tahun 2009 Tentang Kepariwisataan.

Musaddad, A. A., Rahayu, O. Y., Pratama, E., Suprapti Ningsih, S., & Wahyuni, E. (2019). Pembangunan Pariwisata Berkelanjutan di Indonesia. Dinamika Administrasi: Jurnal Ilmu Administrasi Dan Manajemen, 2(1).

Persada, C. (2018). Perencanaan Pariwisata Dalam Pembangunan Wilayah Berkelanjutan. AURA.

Rahmat, T., & Undang, G. (2020). Peranan Branding Promotion Wonderful Indonesia Pada Asean Tourism Forum (Atf) Dalam Meningkatkan Pariwisata Di Indonesia. Karizma Pro, 2(23), 69–79.

Ramadhany, F., & Ridlwan, A. A. (2018). Implikasi Pariwisata Syariah Terhadap Peningkatan Pendapatan dan Kesejahteraan Masyarakat. Muslim Heritage, 3(1), 157–176.

Sabtuti, L., & Kristiana, T. (2020). Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat sekitar Obyek Wisata Taman Nasional Sebangau Kelurahan Kereng Bangkirai Kota Palangka Raya. Journal of Environment and Management, 1(3), 241–252.

Simanjuntak, B. A., Tanjung, F., & Nasution, R. (2017). Sejarah pariwisata: menuju perkembangan pariwisata Indonesia. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Singarimbun, M., & Effendi, S. (1982). Metode penelitian survai.

Suchaina, S. (2014). Pengaruh Kualitas Fasilitas Sarana dan Prasarana terhadap Peningkatan Jumlah Pengunjung Wisata Danau Ranu Grati. Jurnal Psikologi: Jurnal Ilmiah Fakultas Psikologi Universitas Yudharta Pasuruan, 2(2), 89–109.

Swaradesy, R. G., Shafanissa, W., Nagara, M. R., & Fitra, A. (2021). Edukasi Tourism Branding Berbasis Kearifan Lokal di SMA N 1 Pangandaran, Kabupaten Pangandaran, Jawa Barat. Indonesia Berdaya, 2(2), 113–119.

Umagapi, D., & Ambarita, A. (2018). Sistem informasi geografis wisata bahari pada dinas pariwisata Kota Ternate. Jurnal Ilmiah ILKOM INFO-Ilmu Komputer & Informatika, 1(2).

Utama, I., & Rai, G. B. (2013). Pengembangan wisata Kota sebagai pariwisata masa depan Indonesia. Jurnal Program Studi Manajemen, Fakultas Ekonomika Dan Humaniora Universitas Dhyana Pura Badung-Bali.

Wijaya, D. A. (2009). Pengembangan Pariwisata Berbasis Masyarakat di Desa Wisata Plempoh Bokoharjo Sleman Yogyakarta. Jurnal Pariwisata Indonesia, 5(1), 1–14.

Yakup, A. P. (2019). Pengaruh Sektor Pariwisata terhadap Pertumbuhan Ekonomi di Indonesia. Universitas Airlangga.

Yuristiadhi, G., & Sari, S. D. L. (2017). Strategi Branding Pariwisata Indonesia Untuk Pemasaran Mancanegara. ETTISAL Journal of Communication, 2(2), 31–41.

Published
2022-04-03
How to Cite
Daada, S., Lasaiba, M., & Leuwol, F. (2022). Visitor Satisfaction with Wainitu Beach Tourist Attraction in Ambon City. Jurnal Pendidikan Geografi Unpatti, 1(1), 38-46. https://doi.org/10.30598/jpguvol1iss1pp38-46

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>