ANALISIS MOTIVASI BELAJAR INTRINSIK PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA KELAS XI SMA NEGERI 1 KEDUNGREJA
Abstract
This study aims to analyze the intrinsic learning motivation in mathematics learning in SMA Negeri 1 Kedungreja students. The subjects in this study were a mathematics teacher and 20 students of class XIMIPA 4 SMA Negeri 1 Kedungreja. Qualitative descriptive is the method used in this study. Data collection was carried out by means of questionnaires and interviews. The results showed that there were 15 students with high intrinsic motivation category and 5 students with medium category. Analysis of the average score per indicator for the two categories of intrinsic learning motivation shows that all indicators are in the high category, both high and moderate motivation. However, the highest difference in average scores among the other three indicators is the good habits indicator with a difference of 0.81. This calculation is also confirmed through interviews that students with high intrinsic motivation to learn will study the previous material if tomorrow is the mathematics lesson schedule while students with the intrinsic learning motivation category are stating that if tomorrow is the mathematics lesson schedule they will only look at the previous material
Downloads
References
Abha, M. (2013). Pendidikan Dalam Perspektif Al-Qur’an. Jurnal Al-Afkar, 2(2), 22–36.
Ahmad, M., & Nasution, D. (2019). Pembinaan Kesadaran Belajar Matematika Melalui Pendekatan Historis Pada Siswa SMA Negeri 6 Padangsidimpuan. Martabe: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 45–54.
Akbar, T. S. (2015). Manusia dan Pendidikan Menurut Pemikiran Ibn Khaldun dan John Dewey. Jurnal Ilmiah Didaktika, 15(2), 222–243. https://doi.org/10.22373/jid.v15i2.582
Arianti, A. (2018). Peranan Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Didaktika (Jurnal Pendidikan), 12(2), 117-134.
Asmar, R., Kurniaman, O., & Hermita, N. (2019). Analisis Motivasi Intrinsik Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar Se-Gugus 1 Kecamatan Payung Sekaki Kota Pekanbaru. Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengajaran), 3(1), 93–100.
Astuti, J., Mayangsari, M., & Zwagery, R. (2019). Hubungan Kesadaran Diri Dengan Flow Akademik Pada Siswa di Daerah Lahan Gambut. Jurnal Kognisia, 2(2), 68–74.
Azis, A. (2017). Pengaruh Motivasi Intrinsik dan Motivasi Ekstrinsik Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Kelas X Peserta Didik Kelas X di SMKN 4 Makassar [Tesis]. Universitas Negeri Makassar.
Bachri, B. (2010). Meyakinkan Validitas Data Melalui Triangulasi Pada Penelitian Kualitatif. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(1), 46–62.
Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2016). KBBI Daring. Dalam KBBI Daring. Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/keinginan
Bassey, U., & Edoho, E. (2018). Sudy Habits and Students’ Achievement in Mathematics in Ikono Local Government Area, Akwa Ibom State. British Journal of Education, 7(1), 20–26.
Cahyaningsih, D. (2012). Upaya Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII B Melalui Penerapan Metode Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (TAI) dalam Pembelajaran IPS di SMP N 2 Mrebet Prurbalingga [Skripsi]. Universitas Negeri Yogyakarta.
Chandra, F. (2019). Penerapan Sistem Pendidikan Pramuka Dalam Pembelajaran Matematika Guna Meningkatkan Disposisi Matematis Siswa. AXIOMA Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Islam Jember, 4(1), 16–26.
Danar, V. (2012). Hubungan Motivasi Belajar Intrinsik dan Ekstrinsik Siswa Dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas X Kompetensi Keahlian Teknik Audio Video SMK Ma’arif 1 Wates [Skripsi]. Universitas Negeri Yogyakarta.
Dewi, R., Artayasa, I., & Yamin, M. (2020). Kotribusi Kebiasaan Belajar Terhadap Prestasi IPA Siswa SMP. Jurnal Pijar MIPA, 15(3), 288–292.
Dewi, V., Syamsuri, S., & Khaerunnisa, E. (2019). Karakteristik Motivasi Ekstrinsik dan Intrinsik Siswa SMP dalam Belajar Matematika. Jurnal Penelitian Pengajaran Matematika, 1(2), 116-128.
Emda, A. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 93–196.
Fuqoha, A. A. N., Budiyono, B., & Indriati, D. (2018). Motivation in Mathematics Learning. Pancaran Pendidikan, 7(1), 202–209. https://doi.org/10.25037/pancaran.v7i1.151
Goleman, D. (2002). Working with Emotional Intelligence. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Hazarida, R., Deswita, H., & Rino, R. (2015). Analisis Motivasi Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Rambah Hilir. Jurnal Mahasiswa Prodi Matematika UPP.
Jumarniati, J. (2016). Pengaruh Motivasi terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X SMAN di Kecamatan Biringkanaya. Prosiding Seminar Nasional, 2(1), 328-336.
Kamarullah. (2017). Pendidikan Matematika di Sekolah Kita. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 1(1), 21–32.
Ledford, G., Gerhart, B., & Fang, M. (2013). Negative Effects of Extrinsic Rewards on Intrinsic Motivation: More Smoke Than Fire. World at Work Journal.
Lestari, T. (2012). Kontribusi Taktik Mengajar, Penampilan Guru, dan Disiplin Guru dalam Kelas terhadap Motivasi Belajar Siswa SMP Negeri Gondangrejo Kabupaten Karanganyar [Tesis]. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Magi, M. (2019). Survei Kepuasan Siswa terhadap Guru Mata Pelajaran Matematika Ditinjau dari Kemampuan Kreativitas dan Penguasaan Materi SPLDV SMP Negeri 2 Nanggulan [Skripsi]. Universitas Mercu Buana Yogyakarta.
Mueller, M., Yankelewitz, D., & Maher, C. (2011). Sense Making as Motivation in Doing Mathematics: Results from Two Studies. The Mathematics Educator, 20(2), 33–43.
Nartani, C., Hidayat, R., & Sumiyati, Y. (2015). Kepuasan Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Kontekstual di SD Taman Muda Kota Yogyakarta. Jurnal Varidika, 27(2), 138–143.
Nawawi, K. (2016). Pengaruh Kebiasaan Belajar dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SD Gugus Dewi Sartika dan Gugus Hasanudin Kota Tegal [Skripsi]. Universitas Negeri Semarang.
Nuramalina, N., Basuki, I., & Suyono. (2019). Pengaruh Model Kolaboratif Berbasis Masalah Terhadap Kepuasan Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(1), 29–35.
Paramika, F. (2017). The Correlation Between Study Habits and Academic Achievement of Undergraduate EFL Students of English Education Study Program of UIN Raden Fatah Palembang [Skripsi]. UIN Raden Fatah.
Pradita, I. (2018). Kesadaran Siswa dalam Mengikuti Proses Pembelajaran (Studi Deskriptif pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Ceper) [Skripsi]. Universitas Sanata Dharma.
Rohman, A., & Karimah, S. (2018). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Rendahnya Motivasi Belajar Siswa Kelas XI. Jurnal At-Taqaddum, 10(1), 95–108.
Rosnawati, R., Hasjmy, M., & Salimi, A. (2013). Peningkatan Motivasi Peserta Didik dalam Pembelajaran Matematika Menggunakan Metode Permainan Kelas II SDN 01 Sintang. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 3(2).
Sabrina, R., Fauzi, F., & Yamin, M. (2017). Faktor-faktor Penyebab Rendahnya Motivasi Belajar Siswa dalam Proses Pembelajaran Matematika di Kelas V SD Negeri Garot Geuceu Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Unsyiah, 2(4), 108–118.
Sahrudin, A. (2014). Implementasi Strategi Pembelajaran Discovery Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Motivasi Belajar Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Unsika, 2(1), 1–12.
Sandy, K., Hadiyanti, Y., & Tandililing, P. (2016). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Jayapura. Jurnal Ilmiah Matematika dan Pembelajarannya, 3(1), 17–22.
Saputriana, R. (2020). Pengaruh Spiritualitas di Tempat Kerja dan Stres Kerja terhadap Perilaku Menyimpang di Kalangan Guru SMA Muhammadiyah Yogyakarta Melalui Kepuasan Kerja Sebagai Variabel Mediasi (Studi pada SMA Muhammadiyah 3 & 7 Yogyakarta [Skripsi]. Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.
Sarbani, Y., & Subandoro, P. (2017). Memahami Motivasi Berprestasi dan Manfaat Penggunaan Gawai bagi Generasi Digital Native. Vocatio Jurnal Ilmiah Ilmu Adiminstrasi dan Sekretari, 1(2), 1–11.
Sari, I. (2018). Motivasi Belajar Mahasiswa Program Studi Manajemen Dalam Penguasaan Keterampilan Berbicara (Speaking) Bahasa Inggris. Jurnal Manajemen Tools, 9(1), 41–52.
Senjaya, A., Sudirman, & Supriyatno. (2017). Kesulitan-Kesulitan Siswa Dalam Mempelajari Matematika Pada Materi Garis dan Sudut di SMP N 4 Sindang. M A T H L I N E : Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(1), 11–28. https://doi.org/10.31943/mathline.v2i1.32
Siahi, E., & Maiyo, J. (2015). Study of The Relationship Between Study Habits and Academic Achievement of Students: A Case of Spicer Higher Secondary School, India. International Journal of Educational Administration and Policy Studies, 7(7), 134–141.
Sugiyo, Q., & Abadi, A. (2019). Konsep dan Peran Motivasi Dalam Belajar Matematika. 957–961.
Sugiyono, S. (2016). Konsep dan Peran Motivasi Dalam Belajar Matematika. Bandung: CV Alfabeta.
Sukoyo, M. (2014). Pengaruh Kesadaran Belajar, Kemandirian Belajar, dan Fasilitas Bengkel Terhadap Kompetensi Siswa Pada Mata Diklat Dasar Instalasi Listrik di SMK N 3 Yogyakarta [Skripsi]. Universitas Negeri Yogyakarta.
Uka, A. (2014). Student Satisfication As An Indicator of Quality in Higher Education. Journal of Educational and Instructional Studies, 4(3), 6–10.
Wahyuni, L., Andani, M., Afriyani, Y., & Andini, C. (2017). Analisis Motivasi Belajar Pada Siswa Kelas XI MIA 4 SMA Negeri 3 Kota Jambi Pada Mata Pelajaran Fisika. Gravity: Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Fisika, 3(1), 90–99.
Winata, R., & Friantini, R. (2019). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMPN 1 Kuala Behe. JIPM Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(2), 85–92.
Yasir, M., Suarman, & Gusnardi. (2017). Analisis Tingkat Kepuasan Siswa dan Motivasi Dalam Pembelajaran Kelompok (Cooperative Learning) dan Kaitannya Dengan Hasil Belajar Akuntansi di SMK Labor Binaan FKIP UNRI Pekanbaru. Pekbis Jurnal, 9(2), 77–90.
Zulfa, M. (2019). Hubungan Antara School Well-Being Dengan Motivasi Belajar pada Siswa SMA Negeri 6 Banda Aceh [Skripsi]. UIN Ar-Raniry
Copyright (c) 2021 Alviansyah Putra Indrayadi, Dwi Rachmanto, Nandita Ratih Dewi Lukito, Zulfa Nur Rokhisa, Sumbaji Putranto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
License and Copyright Agreement
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal. Please also carefully read Jurnal Pendidikan Matematika (Jupitek) Posting Your Article Policy.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and copyright agreement.
Copyright
Authors who publish with Jurnal Pendidikan Matematika (Jupitek) agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.