PENGEMBANGAN INSTRUMEN TES BERBASIS ANDROID PADA MATERI RUMUS-RUMUS TRIGONOMETERI KELAS X

  • elvira sundari universitas maritim raja ali haji
  • Nur Izzati universitas maritim raja ali haji
Keywords: Development, test instrument, android, trigonometric formulas

Abstract

The government expects practicality in using the budget, especially in conducting testing. With the development of technology in the revolutionary era 4.0, the government was able to reduce the budget for conducting tests, namely by using technology. This study aims to develop an android-based test instrument on the appropriate material for trigonometric formulas for class XI SMA. This type of research is Research and Development by applying the Borg and Gall model. This study involved 32 students of class XI MIPA 4 at SMAN 2 Tanjungpinang. The data analysis technique used was content validity and item analysis. The results obtained were 98.9% categorized as very valid by material experts and 100% categorized as very valid by mDevelopmentedia experts and the results of the item analysis showed valid and reliable, the level of difficulty of the test instrument was 68% categorized as moderate, and the distinguishing power of the test instrument was 59% categorized as good.

Downloads

Download data is not yet available.

References

M. A. Yahya, “Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis android mata pelajaran teknik elektronika dasar kelas X program studi keahlian elektronika industri di SMK,†2015.

Destiana, “Pengaruh teknologi informasi berbasis android (smartphone) dalam pendidikan industri 4.0,†pp. 190–197, 2019.

H. W. Anggraini, H. Novianti, and A. Bardadi, “Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Android Untuk Meningkatkan Kemampuan Pengucapan pada Mahasiswa,†CESS (Journal Comput. Eng. Syst. Sci., vol. 3, no. 1, pp. 83–86, 2018.

M. Jazuli, “Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran,†J. Lensa (Lentera Sains) J. Pendidik. IPA, vol. 7, no. 20, pp. 47–65, 2017.

R. E. Sudarwan and H. Retnawati, “Pengembangan perangkat assessment pembelajaran matematika pokok bahasan geometri dan pengukuran SMP/MTs,†J. Ris. Pendidik. Mat., vol. 2, no. 2, pp. 251–261, 2015.

F. Komalasari, Farida, and M. Syazali, “Pengembangan media pembelajaran (modul) berbantuan geogebra pokok bahasan turunan,†Al-Jabar J. Pendidik. Mat., vol. 7, no. 2, pp. 135–152, 2016.

Syutharidho and R. Rakhmawati, “Pengembangan soal berpikir kritis untuk siswa SMP Kelas VIII,†Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika., vol. 6, no. 2, pp. 219–227, 2015.

R. W. Y. Putra and R. Anggraini, “Pengembangan bahan ajar materi trigonometri berbantuan software Imind map pada siswa SMA,†vol. 7, no. 1, pp. 39–47, 2016.

H. N. Nasution, S. Wahyuni, and T. Hidayat, “Pengembangan media pembelajaran berbasis android mata kuliah aplikasi komputer guna meningkatkan minat belajar mahasiswa,†J. Educ. Dev., vol. 5, no. 1, pp. 8–15, 2018.

M. Muhammad, D. Rahadian, and E. R. Safitri, “Penggunaan Digital Book Berbasis Android Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Keterampilan Membaca Pada Pelajaran Bahasa Arab,†Pedagogia, vol. 15, no. 2, p. 169, 2017.

F. Ikhsan, “Pengembangan Instrumen Penilaian Kuis untuk Penguasaan Gerbang Logika Dasar dan Flip-Flop Berbantuan Mobile Learning di Sekolah Menengah Kejuruan,†Universitas Negeri Yogyakarta, 2017.

F. Rofiyarti and A. Y. Sari, “Penggunaan platform ‘kahoot’ dalam menumbuhkan jiwa kompetitif dan kolaboratif anak,†Pedagog. J. Anak Usia Dini dan Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 3, no. 3b, pp. 164–172, 2017.

R. S. Amarila, N. A. Habibah, and A. Widiyanto, “Pengembangan alat evaluasi kemampuan berpikir kritis siswa pada pembelajaran IPA terpadu model webbed tema lingkungan,†Unnes Sci. Educ. J., vol. 3, no. 2, pp. 563–569, 2014.

C. K. Dewi, “Pengembangan Alat Evaluasi Menggunakan Aplikasi Kahoot pada Pembelajaran Matematika Kelas X,†Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, 2018.

Y. Ramdani, “Pengembangan instrumen dan bahan ajar untuk meningkatkan kemampuan komunikasi, penalaran, dan koneksi matematis dalam konsep integral,†J. Penelit. Pendidik., vol. 13, no. 1, pp. 44–52, 2012.

N. Sa’idah, H. D. Yulistianti, and E. Megawati, “Analisis instrumen tes higher order thinking matematika SMP,†J. Pendidik. Mat., vol. 13, no. 1, pp. 41–54, 2019.

L. Moma, “Pengembangan instrumen kemampuan berpikir kreatif matematis untuk siswa SMP,†Delta-Pi J. Mat. dan Pendidik. Mat., vol. 4, no. 1, pp. 27–41, 2015.

Z. Arifin and H. Retnawati, “Pengembangan Instrumen Pengukur Higher Order Thinking Skills Matematika Siswa SMA Kelas X,†Phytagoras: Jurnal Pendidikan Matematika., vol. 12, no. 1, pp. 98–108, 2017.

Published
2020-06-01
How to Cite
[1]
elvira sundari and N. Izzati, “PENGEMBANGAN INSTRUMEN TES BERBASIS ANDROID PADA MATERI RUMUS-RUMUS TRIGONOMETERI KELAS X”, BAREKENG: J. Math. & App., vol. 14, no. 2, pp. 233-242, Jun. 2020.