PENDEKATAN PERMAINAN TRADISIONAL MUTEL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR TENTANG LINGKARAN

  • Syami Ajawaila universitas pattimura
  • Wilmintjie Mataheru universitas pattimura
  • Darma Andreas Ngilawajan universitas pattimura
Keywords: circle, marbles, traditional game approach

Abstract

This study aims to improve student learning outcomes about circles topics in mathematics through the traditional game namely marbles. The research has been conducted using experiments method with Posttest Only Control Group Design.  Students of grade eight in SMP Negeri 2 Nusalaut, Central Maluku Regency were subject, where students in class VIII1 as an experiment class and using marbles while students at class VIII2 as a conventional class.  Data were collected from the essay test and it was analyzed by descriptive statistics and inferential statistics. The results showed that the average of students learning outcomes in the class experiment is 74.43 and the average of learning outcomes of class control is 64.50. It means that the learning outcomes of students who taught by using approach the traditional game marbles increase compared with the learning outcomes of students taught by conventional approaches

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ajawaila, J. W. 2005. Dinamika Budaya Orang Maluku. Dalam Maluku Menyambut Masa Depan. Ambon: Lembaga Kebudayaan Daerah Maluku.

Aunurrahman. 2014. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta

Febriyanti, Ch., Kencanawaty, G., & Irawan, A. 2019. Etnomatematika permainan kelereng. Jurnal Matematika dan Pembelajaran, Vol 7, No.1, Juni 2019.

Fradi, L., Laurens, T., & Mataheru, W. (2019). Etnomatematika Dalam Transaksi Jual Beli Yang Dilakukan Pedagang Di Pasar Tradisional Kabupaten Kaimana. JUMADIKA: Jurnal Magister Pendidikan Matematika, 1(1), 1-8. https://doi.org/10.30598/jumadikavol1iss1year2019page1-8

Laurens, Th. 2016. Analisis Etnomatematika dan Penerapannya dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Dalam Jurnal Penilitian Pendidikan Matematetematika Lemma, Vol. III, No. 1, 2016:86-96

Musdalipah, I. & Yulianto, E. 2015. Pengembangan Desain Pembelajaran Matematika Untuk Siswa SD Berbasis Aktivitas Budaya dan Permainan Tradisional Masyarakat Kampung Naga. Dalam Jurnal Siliwangi Seri Pendidikan, Vol. 1, No. 1, 2015:63-74.

Nuraeni, R. & Luritawaty, I. P. 2017. Perbandingan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Antara Yang Menggunakan Pembelajaran Inside-Outsidecircle Dengan Konvensional. Jurnal Mosharafa, Vol. VI, No. 3, September 2017.

Nuraeni, Z. 2013. Permainan Anak Untuk Matematika. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika. 9 November 2013.

Octizasari, G., & Haji, S. 2018. Penerapan Model Pembelajaran Rme Berbasis Ethnomatematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Mahasiswa Calon Guru Pendidikan Matematika Fkip Universitas Bengkulu. JUPITEK: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 1-7. https://doi.org/10.30598/jupitekvol1iss1pp1-7

Published
2020-03-02
How to Cite
Ajawaila, S., Mataheru, W., & Ngilawajan, D. (2020). PENDEKATAN PERMAINAN TRADISIONAL MUTEL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR TENTANG LINGKARAN. Jurnal Pendidikan Matematika (JUPITEK), 2(2), 55-60. https://doi.org/10.30598/jupitekvol2iss2pp55-60