THE DEVELOPMENT OF A REALISTIC MATHEMATICS APPROACHES TO SOLVE THREE-DIMENSIONAL SHAPES WITH CURVED SURFACES PROBLEMS

  • Wilmintjie Mataheru
  • Novalin C Huwaa Universitas Pattimura
Keywords: realistic mathematics, three-dimensional shapes with curved surfaces

Abstract

This study aims to develop a validity of learning tools for the curved side space material for grade IX students of SMP in Ambon City in the 2021/2022 academic year using a realistic mathematics approach. The learning device development model used is to modify the 4-D model, which is limited only to the development stage, namely the learning device trial. The data in this study were analyzed quantitatively. The results showed that the learning device that used a realistic mathematical approach in problem-solving the build a curved side spaces problem met the valid criteria at the end of the test

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arifin, Yusmin, E, Hamdani. (2017). Analisis Kesulitan Belajar Siswa pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung Di SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(4).

Deviani, R. Ramlah, Adirakasiwi, A. G. (2017). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (SESIOMADIKA).

Freudenthal, H. (1973). Mathematics as an educational task. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers

Hadi, S. (2015). Pendidikan Matematika Realistik. Banjarmasin: Penerbit Tulip.

Lutvaidah, U., & Hidayat, R. (2019). Pengaruh Ketelitian Membaca Soal Cerita terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 4(2) 79-188

Mataheru, W., dkk. (2011). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika realistik Untuk Topik Perbandingan Pada Siswa SMP Hang Tuah Ambon. Hasil Penelitian.

Mataheru, W., Huwaa N. C., Matitaputty C. (2017). Writing Material Using Inquiry Oriented Discovery Method on Learning Mathematics. Proceeding International Seminar on Educatio. Volume 1.

Mataheru, W. (2019). Proses Kognitif dalam Pemecahan Masalah: Alfabeta. Bandung.

Nuraida, I. (2017). Analisis Kesalahan Penyelesaian Soal Bangun Ruang Sisi Lengkung Siswa Kelas IX SMP Negeri 5 Kota Tasikmalaya. Teorema: Teori dan Riset Matematika, 1(2), 25-30

Rosyida, E. M., Riyadi, R., dan Mardiyana, M. (2016). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Pemecahan Masalah Berdasarkan Pendapat John W. Santrock Pada Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisi Lengkung Ditinjau Dari Gaya Belajar Dan Gaya Berpikir Siswa. Jurnal Pembelajaran Matematika. 4(1).

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: CV Alfabeta.

Suwarsono. (2017). Beberapa Permasalahan yang Terkait dengan Upaya Implementasi Pendidikan Matematika di Indonesia. Makalah disajikan pada seminar RME di universitas Sanata Dharma Yogyakarta.

Thiagarajan, S., Semmel, D. S. dan Semmel, M. I. (1974). Instructional Development for Teacher of Exceptional Children. Bloomington: Indiana University.

Yuliana, R. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Pendekatan PMRI pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung untuk SMP Kelas IX. Jurnal Pedagogi Matematika, 6(1), 60-67.

Yusmanita, S., Ikhsan, M., & Zubainur, C. M. (2018). Penerapan Pendekatan matematika realistik untuk meningkatkan kemampuan operasi hitung perkalian. Jurnal Elemen, 4(1), 93-104.

Yuwono, I. (2014). ”RME (Realistics Mathematics Education) dan Hasil Studi awal Implementasinya di SLTP.” Makalah Seminar disajikan pada Seminar Nasional Realistics Mathematic Education (RME) di UNESA Surabaya.

Published
2022-12-31
How to Cite
Mataheru, W., & Huwaa, N. (2022). THE DEVELOPMENT OF A REALISTIC MATHEMATICS APPROACHES TO SOLVE THREE-DIMENSIONAL SHAPES WITH CURVED SURFACES PROBLEMS. Jurnal Pendidikan Matematika (JUPITEK), 5(2), 114-122. https://doi.org/10.30598/jupitekvol5iss2pp114-122

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>